معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به اینکه مصرف پایین لبنیات خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد، گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز یک بیماری مزمن استخوانی است که بیماری خاموش هم نامیده می شود چرا که تا زمان ایجاد شکستگی هیچ علائم و نشانه ای ندارد.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱ 20 October 2021

به گزارش تابناک ایلام  ؛ در پیام دکتر جمیل صادقی فر به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان (استئوپروز) آمده است: پوکی استخوان یا استئوپروز یک بیماری مزمن استخوانی است که بیماری خاموش هم نامیده می شود. چون تا زمان ایجاد شکستگی هیچ علائم و نشانه ای ندارد. در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به تدریج تحلیل می رود.

۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند و از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را در طول زندگی تجربه می کنند.

تخمین زده می شود در جهان در هر ۳ ثانیه یک شکستگی اتفاق می افتد و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان باعث افزایش ۳۰ درصدی مرگ در سال اول بعد از رخداد شکستگی می شوند.

عواملی که فرد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می کند: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای استروئیدی، لاغری مفرط و بیماری های گوارشی هستند.

۴ نکته طلایی برای بهبود سلامت استخوان و عضله و کاهش خطر پوکی استخوان شامل ترکیبی از فعالیت بدنی، داشتن رژیم غذایی غنی از کلسیم، پروتئین و مصرف مکمل و ویتامین D است.

میزان مصرف لبنیات در سطح استان به عنوان یک منبع مهم غذایی در تأمین کلسیم بدن و پیشگیری کننده قوی در برابر بیماری پوکی استخوان تنها ۱۰ درصد است. همچنین شیوع کم تحرکی و دخانیات هم به عنوان دو ریسک فاکتور مهم ایجاد پوکی استخوان به ترتیب ۵۵ درصد و ۷ درصد است.

افراد بالای ۵۰ سال که بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند، باید برای اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند و پزشک پس از ارزیابی عوامل خطر پوکی استخوان در فرد خطر شکستگی را تخمین و اقدامات پیشگیرانه و درمانی را شروع می کند.

هرساله ۲۰ اکتبر به عنوان روز جهانی پوکی استخوان درنظر گرفته شده و در کشور ما نیز حهت اطلاع رسانی گسترده و ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در مورد این بیماری کمپین پوکی استخوان از ۲۸ مهر لغایت ۵ آبان برگزار می شود.

مردم می توانند جهت دریافت محتواهای آموزشی مرتبط با پوکی استخوان به اینستاگرام مرکز تحقیقات پوکی استخوان یا سایت دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت به آدرس www. iec.behdasht.gov.ir مراجعه کنند.

اقدامات در حال انجام در سطح نظام شبکه بهداشت و درمان استان ایلام در جهت پیشگیری از ابتلا به استئوپروز شامل آموزش و اطلاع رسانی به جمعیت های هدف در سطح مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت در خصوص راه های پیشگیری و عوامل خطر این بیماری از جمله فعالیت بدنی منظم، مصرف کلسیم، ویتامین دی و پروتئین، ارجاع موارد مشکوک به مراکز تشخیصی جهت تشخیص زودرس بیماری، تحویل مکمل کلسیم و ویتامین D به برخی گروه های هدف است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار