شوربختانه روند درپیش گرفته شده در دو حوزه خودکشی ودگر کشی از وضعیت نگرانی خارج ودر وضعیت بحران قرار گرفته است . دستگاههای موازی باید هر چه سریعتر داشته های خود را روی هم گذاشته ومسئولیت را به دستگاه تخصصی واگذار نمایند .
کد خبر: ۱۰۱۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶ 21 November 2021

تابناک ایلام ::این روزها یک موضوع سیاسی به نام " تعیین استاندار ایلام " تمامی حوزه های دیگر استان را تحت شعاع قرار داده است . تمرکز رسانه ها و فعالین مجازی بر این موضوع باعث شده تا اهمیت خبر دیگر مسائل مهم و حیاتی استان در سایه قرار گرفته یا اینکه در بین این خبرها گم وگور شود.

موضوع خودکشی واهمیت آن بر روح وروان جامعه برکسی پوشیده نیست ،یک آسیب اجتماعی مخرب که این سالها سایه شوم خود را بر سر استان محروم ایلام گسترانیده و تیراژ بالای آن باعث شده تا در بین استانهای کشور، عنوان پرچمداری این آسیب را از آنِ خود نماید .

به رغم تمامی برنامه ریزی های صورت گرفته ،پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته برگزاری سمینار ها ونشست های علمی و تمرکز چند دستگاه بر این پدیده شوم ،نه تنها اقدام موثری برای نزولی نمودن آمارهای خودکشی در استان صورت نگرفته است ،بلکه همزمان باگذر زمان شیوه انجام آن  تغییر و ابزار جدید در خدمت تحق آن قرار گرفته است .

نکته تازه اینکه در کنار روند رو به رشد خودکشی ها در استان ایلام مقوله دگر کشی که به شکل برادر کشی وهمسر کشی ظهور وبروز یافته است نگرانی ها در خصوص تهدید امینت روانی جامعه و تشدید جو ناامیدی در بین مردم استان را افزایش داده است .

آمارهای رسمی گویای این واقعیت تلخ است که در هفته گذشته بیش از چهار مورد خودکشی ودگر کشی در استان روی داده است ،خبر دهشتناک و نگران کننده ای که در بین اخبار  وتحیلیل های پر تیراژ حوزه سیاسی گم وگور شد تا متولیان امر در پناه شرایط ایجاد شده در حاشیه امن قرار گیرند.

خروجی مطالعات وبررسی علمی در خصوص ریشه یابی چرایی وقوع این پدیده شوم در استان ،نشان می دهد که خودکشی یک آسیب چند فاکتوریست ،یعنی فاکتورها ومولفه های گوناگونی نظیر ؛ مشکلات اقتصادی ،ضعف ایمان ،ضعف فرهنگی ،مشکلات روانی ،عوامل عرفی وسنن ،پایین بودن آستانه صبر وتحمل مردم و تاثیرگذاری عوامل بیرونی نظیر جنگ تحمیلی در شکل گیری این پدیده تاثیر گذارند.

همه موارد دست به دست هم داده اند تا خودکشی در استان به بخشی از شخصیت مردمان این استان مبدل شود ،چرا که حتی در مراودات روزمره به محض غلبه خشم وعصبانیت بر افراد ؛لاجرم کلمه " خودکشی می کنم " از زبان فرر جاری می شود ،همین امر باعث شده تا خودکشی در بین خانواده جا خوش کند ونسل به نسل در بین مردمان ما بچرخد وقربانی بگیرد.

مردم بدلیل مشکلات متعدد پیش گفته شده تنها راه رهایی از آن را در پایان بخشیدن به زندگی خود یافته اند و همین امر باعث شده تا عدم تاب آوری در برابر دیگر مولفه ها در کنار شکل یری شخصیت خودکشی در بین افراد ،منجر به این شود تا در مواجهه با مشکلات به جای هم اندیشی و کمک طلبی برای رهایی از آن ،فرد پایان دادن به حیات خویش را انتخاب می کند.

ورود ونفوذ این آسیب به لایه های مختلف سنی ،شغلی ،صنفی وجنسیتی نشان می دهد که این آسیب حد ومرزی را نمی شناسد . همین امر باعث شده تا مطالعات پیشین صورت گرفته در این خصوص به زودی ارزش وتاثیرگذاری خود را از دست داده تاپژوهش ها در این حوزه را ناکارآمد جلوه دهد.

شوربختانه روند درپیش گرفته شده در دو حوزه خودکشی ودگر کشی از وضعیت نگرانی خارج ودر وضعیت بحران قرار گرفته است . دستگاههای موازی باید هر چه سریعتر داشته های خود را روی هم گذاشته ومسئولیت را به دستگاه تخصصی واگذار نمایند .

مطالعات وپژوهش ها به اهلش واگذار شود و از مقابله با آسیب های اجتماعی ،خصوصا خودکشی و دگرکشی از گزارش محور به عمل گرایی تغییر وضعیت دهد ،چرا که اینک خودکشی ودگر کشی با تغییر شیوه و تغییر جامعه هدف ،مطالعات پیشین را منسوخ کرده و تجدید نظر در پژوهش ،مطالعات و مقابله ملموس با این آسیب را اجتناب ناپذیر کرده است .

دست دست کردن و سیاسی نمودن این حوزه و انتظار برای تغییر مدیران دستگاههای مرتبط آسیب مهمتریست که همیشه کار مقابله جدی با آسیبهای اجتماعی را در استان وحتی کشور سخت وبی اثر کرده است ،از اینرو لازم است که با ملحوظ دانستن توصیه های پیش داده شده ،آستین همت را بالا زده و با تجدید نظردر شیوه ها و روش ها ،مقابله با این آسیب به طور ملموس در دستور کار قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار