رونق کشتی فرنگی در ایلام در آن سال‌ها به حدی بود که ادعای مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی را داشتیم و همزمان 14 مربی کشتی در ایلام در دهه 60 در 3 محل تمرین فعالیت داشتند و با توجه به اینکه در سال‌های 60 تا 68 زیر آوار جنگ تحمیلی بودیم باز هم زیر چادر تمرینات کشتی ما تعطیل نمی‌شد
کد خبر: ۱۰۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶ 27 September 2015

اولین دانش‌آموخته‌ی تربیت‌بدنی استان از آغاز کشتی در ایلام با حضور نیروهای سپاه‌دانش‌، تمرین در منازل شخصی ، تعطیل نشدن کشتی در 8 سال جنگ و اوج این رشته‌ورزشی در اواخر دهه 60 گفت.

این پیشکسوت گفت: باید با وضو وارد تشک رفت، کشتی ورزش ملی ماست و باید اخلاق پهوانی با آن عجین باشد تا بتوان در آن موفق شد و شیرینی‌اش را درک کرد.

به گزارش تابناک ایلام ،"یداله احمدبیگی"درگفتگوبا خبرگزاری ایسنا منطقه ایلام اظهار کرد: سال 1348 با تلاش«بهزاد قربانی»، «اکبر سهرابی»، «قباد عبدی»، «علی‌حسن مومنی» و بنده این رشته ورزشی در ایلام استارت خورد.

وی با بیان اینکه افراد غیر ایلامی که در آن زمان در قالب سرباز و سپاه دانش در ایلام مشغول فعالیت بودند و در این رشته ورزشی نیز مهارت داشتند، برای کشتی ایلام متحمل زحماتی شدند، افزود: در آن سال‌ها در منزل یکی از دوستان در محله «سراب» تمرین کشتی داشتیم و عمده کشتی ایلام در سالن دبیرستان «پهلوی» سابق انجام می‌شد و بعدا تالار فرهنگیان تا سال 51 و 52 محل اصلی تمرین کشتی ایلام بود.

احمدبیگی اضافه کرد: آقایان «چقازردی» از کارمندان یکی از ادارات آن زمان، «اکبری» از کارکنان ژاندارمری تا قبل از سال 1354 و «گوران» مربی پیش آهنگی آموزش و پرورش از جمله مربیان کشتی در ایلام بودند.

این پیشکسوت کشتی با اشاره به اینکه از سال 51 تا 53 مشغول انجام خدمت سربازی بودم که البته در دوران سربازی برای مسابقات سپاه یکم آماده شدم ولی به دلیل مصدومیت نتوانستم در این رقابت‌ها حضور داشته باشم، خاطر نشان کرد: سال 1354 بود که دوباره به کشتی بازگشتم و در آن سال در مسابقات کشتی پهلوانی شرکت کردم که در آن مسابقات بنده و «نقی امیدی» به فینال رفتیم که بعد از به عنوان پهلوان آن سال معرفی شدم.

وی ادامه داد: سال 1354 یک معلم مازندرانی به نام «امیدی» به ایلام آمد که از کشتی‌گیران مطرح ایران بود و به عنوان مربی کشتی، فعالیت خود را در ایلام آغاز کرد که از آن سال به بعد تمرین کشتی در ایلام به سال 17 شهریور کنونی منتقل شد و در همان سال بود که امیدی به من پیشنهاد مربیگری داد و در آن سالن به عنوان مربی کار خود را ادامه دادم.

مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور در سال 54 آغاز رونق کشتی ایلام

اولین فارغ‌التحصیل تربیت‌بدنی در ایلام با بیان اینکه در آن سال فردی به نام آقای «نوشاد» ، از قهرمانان سنگین وزن ایران و جهان مدیر تربیت‌بدنی ایلام بود و در سال 54 یا 55 مسابقات قهرمانی کشور بزرگسالان در ایلام برگزار شد. در آن سال‌ها از کشتی‌گیری به نام «دلیریان» استفاده کردیم که در آن مسابقات اول شد و در مسابقات آسیایی نیز به مقام نخست دست یافت .

این پیشکسوت کشتی در ایلام، آن سال‌ها را بهترین سال‌های ورزش استان دانست و کشتی را نیز اولین ورزش ایلام اعلام و تصریح کرد : سال 1356 بود که به دانشگاه رفتم و در سال 1357 که انقلاب شد، ورزش به نوعی تعطیل و البته شرکت در مسابقات آسیایی نیز ممنوع شد. چون همه‌چیز درگیر جریان انقلاب بود و در سال 1361 که از دانشگاه بازگشتم به عنوان کارشناس مسئول تربیت‌بدنی آموزش و پرورش استان مشغول فعالیت و همان سال نیز به عنوان رییس هیئت کشتی استان انتخاب شدم، توجه به اینکه نیز خالی از لطف نیست که تا سال‌های 62 و 63 اصلا کشتی فرنگی را نمی‌شناختیم چون کشتی‌گیر این رشته نداشتیم و فاقد شناخت در این زمینه بودیم.

این معلم بازنشسته ورزش با اشاره به اینکه از آقای «خرم» رییس وقت فدراسیون کشتی تقاضای حضور یک مربی را کردیم و سرانجام «تقی‌زاده» مربی کشتی فرنگی راه آهن تهران به ما معرفی شد و در آن سال‌ها «محمدتقی امیدی»، «علی‌محمد الهی‌فر» و «شیرمحمد کریمی» در کنار تقی‌زاده فعالیت می‌کردند.

احمدبیگی تاکید کرد: تقی‌زاده سه سال در ایلام ماند و در آن سال‌ها تیم ایلام جزء 5 تیم برتر کشتی فرنگی ایران شد و در پایان دهه 60 کشتی ایلام به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات کشورهای اسلامی در سوریه شرکت کرد و در آن مسابقات مقام اول را کسب کرد.

تمرین زیرچادرهای آوارگی جنگ رونق زیادی داشت

این پیشکسوت کشتی در ایلام اضافه کرد: رونق کشتی فرنگی در ایلام در آن سال‌ها به حدی بود که ادعای مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی را داشتیم و همزمان 14 مربی کشتی در ایلام در دهه 60 در 3 محل تمرین فعالیت داشتند و با توجه به اینکه در سال‌های 60 تا 68 زیر آوار جنگ تحمیلی بودیم باز هم زیر چادر تمرینات کشتی ما تعطیل نمی‌شد.

وی با بیان اینکه در سال 1368 در اولین المپیاد ورزشی کشور در مشهد از نظر کیفیت و کمیت مقام دوم را کسب کردیم، گفت: ایلام در آن زمان آخرین استان از نظر دانش‌آموز و مربی و نیرو بود ولی در نتایج مسابقات ایلام در اوج قرار داشت.

اولین فارغ‌التحصیل تربیت‌بدنی در ایلام با اشاره به اینکه تا سال‌های 72 و 73 ورزش در ایلام رونق خاصی داشت خاطرنشان کرد: در سال 1365 بود که ورزش معلمان را در کشور ابداع کردیم و در رشته‌های تنیس روی میز، فوتسال، والیبال و آمادگی جسمانی برای معلمان مسابقاتی در نظر گرفته شد و طرح ما در سراسر کشور جا افتاد که این مهم در راستای ارتقای جایگاه معلمان ورزش در مدارس بود.

این پیشکسوت کشتی اظهار کرد: در اوایل دهه 60 ورزش اول کشتی بود و مورد استقبال قرار می‌گرفت، کشتی قداست خاصی بین مردم دارد هنوز که هنوز است برخی از رشته‌های ورزشی احترام کشتی را ندارند، شخصیت یک کشتی‌گیر و یک پهلوان نماد ملی کشور است .

اهانت در کشتی جایی ندارد

این معلم بازنشسته ورزش با بیان اینکه کشتی‌گیر باید قداست و صلابت را در مربی ببیند، عنوان کرد: مربیان کشتی باید نماد اخلاق و انسانیت باشند و منش پهلوانی در ذاتشان باشد و کشتی‌گیر ما نباید بی‌وضو روی تشک برود چرا که کشتی مقدس است و پالایشگاه شخصیت فرد است و بر خلاف بسیاری از رشته ورزشی توهین و اهانت در کشتی وجود ندارد.

تفکر احترام به پیشکسوت در اداره ورزش استان دیده نمی‌شود

احمدبیگی فضای کشتی را مبتنی بر اخلاق دانست و افزود: احترام به خاک خورده‌ها در کشتی باید همواره حفظ شود ولی متاسفانه این تفکر در مدیریت ورزش استان دیده نمی‌شود، اداره و ورزش و جوانان نباید فراموش کند که حیاتش به حیات هیئت‌های ورزشی وابسته است و متاسفانه اداره ورزش و جوانان، افرادی وارد برخی از هیئت‌ها می‌کند که ساکت بوده و در حقیقت مشکلی برای اداره پیش نیاورند.

ورزش و جوانان به کار هیئت‌ها نظارت کند/ هیئت‌داری را ساده نپنداریم

اولین فارغ‌التحصیل تربیت‌بدنی در ایلام تاکید کرد: معاونت توسعه ورزش اداره ورزش و جوانان باید شاخص و آیتم‌هایی برای اداره هیئت‌های ورزشی داشته باشد ولی در حقیقت رفع تکلیف است و متاسفانه ورزش در آموزش و پرورش ما نیز تا حدی تعطیل شده و ساعات ورزش رونق ندارند.

این پیشکسوت کشتی به عدم حمایت ورزش و جوانان از هیئت‌های ورزشی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی از مربیان ما از طریق شهریه ورزشکاران امرار معاش می‌کنند در حالی که باید این گونه نباشد و اداره ورزش و جوانان هیئت را حمایت کند.

کشتی ایلام نفس‌های آخرش را می‌کشد

احمدبیگی با بیان اینکه به آینده کشتی در ایلام خوش‌بین نیستم، گفت: دیگر کشتی ایلام به دهه 60 بازنمی‌گردد و هم‌اکنون نیمه مرده است و تنها راه نجات این وضعیت اجماع و همدلی بین پیشکسوتان، مدیریت ورزش استان و افراد مقبول در جامعه کشتی است.

وی با بیان اینکه هرچند کشتی ورزشی انفرادی است اما نمی‌توان با تفکر انفرادی آن را اداره کرد، گفت: کشتی سخت‌ترین ورزش است چون همه می‌توانند برخی از رشته‌های ورزشی را تمرین کنند اما کشتی شرایط و اقتضائات خود را دارد و امیدواریم روزی برسد که ورزش کشتی روزهای آغازین خود را دوباره بازیابد.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار