توسط انتشارات سوره مهر؛
کتاب «شکارچی گوش‌برها» نوشته محمدعلی قاسمی شامل خاطرات سردار شهید حاج‌یادگار امیدی فرمانده اطلاعات لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۱۰۲۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ 16 January 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ کتاب «شکارچی گوش‌برها» نوشته محمدعلی قاسمی شامل خاطرات سردار شهید حاج‌یادگار امیدی فرمانده اطلاعات لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

اولین‌شعله‌های آتش‌افروزی جنگ هشت‌ساله و تجاوز ارتش عراق به خاک ایران در مناطق مرزی استان ایلام از جمله موسیان، میمک و مهران رقم خورد. بر اساس اسناد و مدارک وزارت امور خارجه، نخستین درگیری‌های مرزی بین مرزداران ایرانی با سربازان عراقی در پایگاه‌های رضاآباد، بیات و چیلات در خردادماه سال ۱۳۵۸ ثبت و ضبط شده است.

پس از تجاوز قوای عراقی به خاک ایران و اشغال بخش‌های مهمی از آن، اولین درگیری‌های گروه‌های مردمی با ارتش زرهی عراق در ایلام رقم خورد. علاوه بر این موارد، اولین دست آورد نیروهای ایرانی در عملیات آفندی و نقش گروه های عشایری در این پیروزی که به حماسه فتح میمک معروف است، در ایلام به وقوع پیوست. تشکیل اولین گروه‌های گشت و شناسایی پیش از آغاز رسمی جنگ نیز در خردادماه ۱۳۵۹ در ایلام شکل گرفت، اما متأسفانه در تاریخ مکتوب دفاع مقدس به نقش، کارکرد و حوادثی که در جبهه ایلام به وقوع پیوست به‌درستی اشاره نشده است.

براساس یک بررسی اجمالی از انتشار مکتوباتی که درباره دفاع مقدس توسط سازمان‌ها، ارگان‌ها و مراکز نظامی چاپ و منتشر شده، متأسفانه نقش و حضور مردم ایلام و یگان رزم آن در این آثار به قدری کم‌رنگ و سطحی است، و کمتر کسی باور می‌کند که حوزه سرزمینی استان ایلام، طی هشت سال تمام و به طور مستقیم درگیر جنگ و اثرات آن بوده است. از همین‌رو نام و یاد فرماندهان و نیروهای زبده آن در حاشیه تاریخ گمنام و مهجور مانده است و بیم آن می‌رود که در آینده ای نه چندان دور، نقش و حضور مردم ایلام در تاریخ دفاع مقدس کاملا محو و نادیده گرفته شود.

«شکارچی گوش‌برها» شاید اولین اثری است که به طور اجمال در مورد یکی از سرداران و قهرمانان شهید استان ایلام، تهیه و گردآوری شده است. در این کتاب سعی شده ابعاد شخصیتی سردار رشید اسلام شهید حاج یادگار امیدی به نقل از خانواده، دوستان و همرزمانش در قالب خاطره پیش روی علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی قرار گیرد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار