در صورت انتقال احتمالی این بیماری توسط حجاج ایلامی به استان جای نگرانی نیست و همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله و کنترل در مراکز درمانی بسیج شده است.
کد خبر: ۱۰۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸ 29 September 2015

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هر چند موردی از ابتلای زوار ایلامی در سرزمین حج به بیماری کرونا مخابره نشده، اما در صورت بازگشت زوار، تمهیدات لازم در مراکز درمانی و بیمارستانی برای مقابله با ورود احتمالی این بیماری به استان اندیشیده شده است.

به گزاش تابناک ایلام،دکتر علی دل پیشه اظهار کرد: در صورت انتقال احتمالی این بیماری توسط حجاج ایلامی به استان جای نگرانی نیست و همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله و کنترل در مراکز درمانی بسیج شده است.
وی افزود: اتاق های ایزوله (قرنطینه) بصورت محدود در مراکز درمانی و بیمارستانی آماده پذیرش بیماران احتمالی ناقل بیماری کرونا است که از عربستان به کشور مراجعت می کنند.
دل پیشه تاکید کرد: البته باید خود حجاج و اطرافیان آنها نیز پیشگیری ها و توصیه های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت را جدی گرفته و برای حفظ سلامت خود و دیگران این نکات بهداشتی را رعایت کنند.
وی توصیه کرد با توجه به اینکه حجاج بعد از مراجعت از حج اقدام به برگزاری سفره ولیمه می کنند، امسال بهتر است این سنت را به تعویق اندازند، همچنین از روبوسی و دید و بازدید با اطرافیان و خویشان بویژه در صورت داشتن علایم سرما خوردگی خودداری کنند.
رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت پیشتر در گفت و گویی در خصوص علایم این بیماری گفته بود: راه ابتلا به این بیماری از طریق دستگاه تنفسی است که به شکل نارسایی شدید تنفسی، گرفتاری در پرده قلب، نارسایی کلیه، اختلالات انعقادی و شوک بروز پیدا می کند اما هنوز منشا این بیماری معلوم نیست.
محمد مهدی گویا افزود: بیماری ناشی از ویروس کرونا هنوز درمان و داروی مشخصی ندارد و تنها راه کنترل این بیماری اقدامات پیشگیرانه است که مهمترین آن این است که افراد مبتلا آداب سرفه کردن را رعایت کنند یعنی هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بگیرند و دستمال آلوده را در سطل زباله دردار بیندازند.
وی ادامه داد: افراد مشکوک به بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا کسانی هستند که به تازگی به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشورهایی که مواردی از این بیماری در آنها دیده شده سفر داشته اند و بیش از 10 روز است که سرفه آنها قطع نشده است.
به گفته وی، این افراد چه به بخش خصوصی و چه مراکز بهداشتی - درمانی دولتی مراجعه کنند باید برای انجام آزمایش به مراکز تعیین شده وزارت بهداشت ارجاع داده شوند.
وی یادآور شد: امکانات تشخیص این بیماری فقط در اختیار وزارت بهداشت است و باید حتما افراد مشکوک به سرعت به مراکز بهداشتی ارجاع داده شوند و هیچ فردی نباید خود درمانی کند بخصوص اینکه این بیماری واگیر و کشنده هنوز دارو و درمان مشخصی ندارد.
شست و شوی دست حرف نخست را در کنترل این بیماری دارد که باید همه مردم به این مساله بهداشتی مهم توجه کنند. شتر و خفاش ناقلان اصلی این بیماری هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار