به راستی و براساس کدام قانون نانوشته باید سرمایه گذار که محدوده آن مشخص شده اقدام به مسدود سازی مسیر های خارج از محدوده واگذاری خود کند و مردم برای گ ار ورفتن به غار خفاش که آثار ملی و حفاظت شده و خارج از مجموعه است پول پرداخت کنند ؟ 
کد خبر: ۱۰۲۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴ 13 February 2022

 تابناک ایلام؛ مجتبی کاور :: شهرستان دهلران یکی از شهرستانهای استان ایلام است که متاسفانه فاقد تفرجگاه برای خانواده ها می باشد و اکثر خانواده ها برای گذراندن دورهمی و تفریح به آبگرم دهلران که دارای مناطق بکر و خدادادی همچون غار خفاش ، چشمه های آبگرم و چشمه قیر و سیاه کوه و پارک های جنگلی دست کاشت که منابع طبیعی در مسیر ایجاد کرده است می روند تا برای ساعتی از مشکلات روزمره زندگی پر از استرس خود رهایی پیدا کنند .

آثارطبیعی با وسعتی معادل 1400 هکتار در سه کیلومتری شمال دهلران واقع شده منطقه آبگرم به دلیل برخورداری از پدیده های یونیک و ویژگی های منحصر به فرد با وجود سه اثر مهم طبیعی به عنوان چشمه قیر، چشمه آبگرم و غار خفاش در تاریخ 6/5/1355 به استناد مصوبه شماره 72 شورای عالی حفاظت محیط زیست تحت عنوان مذکور به ثبت رسیده است و در واقع یک منطقه حفاظت شده می باشد . 

در سنوات گذشته به دلیل اینکه در منطقه حفاظت شده قرار داشت انجام هرگونه فعالیتی در آن ممنوع بود ولی در دهه 70 شهرداری دهلران با اعتبارات تخصیص یافته استانی با ایجاد مجتمع های استخر بانوان و آقایان در محل برای آب درمانی به خاطر مفید بودن آب این چشمه ها سرمایه گذاری برای جذب توریست و در آمد زایی و نگهداری آن را بر عهده داشت تا اینکه سال 95وبر اساس تعامل محیط زیست، بخش خصوصی در محدوده مشخص برای ایجاد مکان تفریحی با محدودیت های محیط زیستی موافقت شد.

در همان سال اداره میراث فرهنگی و گردشگری با حمایت کلان دولتی و سهم آورده سرمایه گذار  اقداماتی از قبیل آب شرب ، روشنایی معابر، ایجاد فضای سبز و فراهم کردن چندین آلاچیق وسکو با حمایت مالی میراث فرهنگی و سرمایه گذار فراهم شد و باعث خوشحالی مردم شهرستان شد زیرا از این پس مکان بهتری برای دورهمی در منطقه ایجاد خواهد شد چرا که مسئولان وقت در مصاحبه ها طوری وانمود کردند که گویی قرار است مکانی مفرح ولوکس ایجاد شود ! 

 امروز و با گذشت حدود 5سال از زمان کلنگ زنی و پرداخت تسهیلات بلاعوض و... شاهد فضایی بی روح و نا مشخص بودن محدوده چشمه های آبگرم واگذار شده به سرمایه گذار درمنطقه حفاظت شده هستیم که جای سوال است چشمه های آبگرم و منطقه ملی وحفاظت شده در چه مدت زمانی به سرمایه گذار واگذار شده واجاره بها به دولت پرداخت می شود یا نه ؟ 

برابر مفاد قرارداد باید مسئولان و متولیان حریم محدوده واگذار شده به سرمایه گذار را مشخص کنند آیا تمام محدوده دسترسی به منطقه چشمه های آبگرم و غار خفاش به آن واگذار شده است یا سرمایه گذار به محدوده حفاظت شده تعدی کرده است ! 

متاسفانه امروز اکثر کسانی که تمایل دارند به کوه های اطراف ، چشمه های خارج از محدوده و غار خفاش مراجعه کنند باید مبلغی به سرمایه گذار پرداخت کنند تا بتوانند از محدوده که خارج از محل واگذار شده است عبور کنند ؟ 

 به راستی و براساس کدام قانون نانوشته باید سرمایه گذار که محدوده آن مشخص شده اقدام به مسدود سازی مسیر های خارج از محدوده واگذاری خود اقدام کند و مردم برای گذار ورفتن به غار خفاش که آثار ملی و حفاظت شده و خارج از مجموعه است پول پرداخت کنند ؟ 

امروز سازه ها و استخر های بنا شده شهرداری با آن همه آهن آلات چطور و بر اساس کدام مصوبه برچیده شده است ؟ آیا سرمایه گذار که این محدوده را در اختیار گرفته چه خدمات رفاهی ، تفریحی ، خدماتی و از همه مهمتر فضای استخر برای رفاه حال گردشگران بابت استفاده از منابع ملی و استانی و مبلغ ورودی که از گردشگران و شهروندان دریافت می کند فراهم کرده است ؟ 

باتوجه به اینکه مردم شهرستان دهلران در کل ایام سال تنها ماه های منتهی به پایان سال و فروردین ماه می توانند به کوه گردشی ، غار خفاش و... مراجعه کنند مسئولان نظارتی ، و سازمان بازرسی ، دادستان به موضوع مشخص شدن محدوده حفاظت شده ورود کنند چرا که مناطق حفاظت شده متعلق به تمام نسل ها است و نباید افراد به خاطر منافع مالی اقدام به مسدود سازی کنند باشد که دستگاه های متولی از جمله میراث فرهنگی ، محیط زیست و شهرداری نیز پاسخگو ابهامات برای افکار عمومی باشند ./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اخر شری دبلرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
دمت گرم حاجی کاور .کاش به پول گرفتن از دامداران مهمان اشاره میکردی پشتش به باجناقش گرمه وگرنه وا جفتی دمپای باید خیابو متر بکردیه.سرگرو هم جزء اختلاسهاست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار