رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام مطرح کرد
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: با توجه به هم مرز بودن این استان با کشور عراق و تردد زائران و مسافران از مرز مهران، بیماری وبا بیشتر از دیگر مناطق این استان را تهدید می کند.
کد خبر: ۱۰۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 30 September 2015
به تابناک ایلام، دکتر علی دل پیشه روز چهارشنبه در نسشت شورای سلامت و امنیت غذایی استان اظهار کرد: وضعیت بهداشتی در شهرهای مختلف عراق نامناسب است با توجه به هم مرز بودن و تردد زوار از مرز مهران، احتمال انتقال بیماری وبا از این طریق به کشور زیاد است.
وی افزود: وضعیت بهداشتی در عراق بخصوص در مناطق جنوبی و شهرهای زیارتی این کشور رضایت بخش نیست و موارد متعدی در خصوص شیوع این بیماری در این مناطق شناسایی شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه شرایط انتقال این بیماری به کشورمان از طریق مرزهای با عراق زیاد است، ادامه داد: مسافران عبوری می توانند این بیماری را به سرعت به افراد دیگر منتقل کنند
دل پیشه یادآور شد: تمهیدات لازم برای جلوگیری و پیشگیری از ورود این بیماری به کشور اندیشیده شده و گروه های پزشکی و بهداشتی در مرز مهران مستقر هستند.

*** مردم توصیه های بهداشتی در خصوص بیماری کرونا را جدی بگیرند
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس افزود: با توجه به بازگشت حجاج به کشور و بدلیل احتمال ورود ویروس کرونا از طریق حجاج، تمهیدات لازم برای مقابله با این بیماری در کشور و همچنین استان ایلام اندیشیده شده است.
دل پیشه ادامه داد: تدابیر لازم در این خصوص توسط وزارت بهداشت در فرودگاه های کشور اتخاذ شده و به محض رویت علائم اولیه و مشکوک به این بیماری در بین حجاج، اقدامات اولیه برای جلوگیری از شیوع بیماری انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: به تبع وجود این نوع بیماری و ورود حجاج ایلامی به کشور، استان هم باید تمهیدات لازم را انجام دهد و توصیه های بهداشتی را در خصوص رعایت به مردم ارایه کند.
دل پیشه یادآور شد: قطعا با بازگشت حجاج به کشور دید و بازدیدها در بین آنها وجود دارد که برای عدم انتقال احتمالی ویروس این بیماری به کشورمان در بازگشت حجاج، مردم از استقبال دسته جمعی، روبوسی، دست دادن و پخت ولیمه بمدت دو هفته خودداری کنند.
وی تاکید کرد: در فرودگاه هایی که ورود حجاج را پذیرفته اند مقرر گردیده که تمامی حجاج مورد معاینه قرار گرفته تا اگر موردی مبتلا به این بیماری مشاهده شد تحت مداوا و مراقبت ویژه قرار گیرند.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست افزود: بیماری مطرح شده جدید بیماری مرس است، این بیماری شبیه سرماخوردگی، همراه با تب و سرفه و تنگی نفس است.
راضی ناصری فر افزود: این بیماری بدین جهت خطرناک است که در خاورمیانه امارات، قطر، عمان، یمن، کویت و حتی در کشور ما هم مشاهده شده است.
وی ادامه داد: باید در شهرستان های مرزی استان نگاه ویژه ای به این نوع ویروس خطرناک داشته باشیم.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام راه های انتقال این نوع بیماری را مستقیم و غیر مستقیم و تماس نزدیک با افراد مبتلا اعلام کرد و گفت: شست و شو دست و صورت، استفاده از ماسک مناسب و دفع کردن صحیح بهداشتی می تواند در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر باشد.
ناصری فر کنونی مقابله با این بیماری را آگاه سازی در موقع بازگشت حجاج به کشور و توصیه های مکرر بهداشتی و استفاده از ظرفیت های اصحاب رسانه و صدا و سیما اعلام کرد و گفت: تنها راه اصلی مقابله با بیماری مرس پیشگیری و رعایت کردن اصول و توصیه های بهداشتی است.

***تشدید مراقبت های بهداشتی در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه در دستور کار دولت است
مدیر مقابله با بیماری های واگیر استان ایلام نیز در این خصوص افزود: برغم پیشرفت های علم پزشکی هنوز یکی از معضلات مهم بهداشتی در جهان سوم بیماری وبا است.
محمد رضا میرشکاری افزود: پزشکان و متخصصان عفونی بر این اعتقاد هستند که مهمترین علایم بیماری وبا اسهال، دل پیچه، تهوع، استفراغ و کم آبی بدن است گر چه ممکن است علائم بیماری خفیف باشد.
وی شیوع این نوع بیماری را در ارتباط با ازدحام جمعیت، فصل ها، آب و هوای خاص و آلودگی آب اعلام کرد و گفت: مهم ترین اقدامات در ارتباط با بیماری وبا، پیشگیری بصورت ضدعفونی کردن و انگل زدایی سبزیجات و میوه جات بعد از شست وشو با آب سالم و استفاده از محلول پرکلرین یا مایع ظرفشویی و جدا کردن قسمت های فاسد سبزیجات است.
وی گفت: بدون شک با اطلاع رسانی در حد مطلوب براحتی می تواند مانع از شیوع و انتقال این بیماری شود
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار