دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی خبر داد ؛
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی از تخصیص ۷۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵ 07 May 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛ سعید محمد روز شنبه در دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار داشت: منطقه آزاد مهران با تایید تشخیص مصلحت نظام سال گذشته جزو هفت منطقه آزاد کشور بود که تصویب و از مهرماه سال گذشته براساس تکلیف شروع به آزادسازی این مناطق شد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نیز هشت منطقه آزاد منطقه داشتیم، افزود: مهران و قصر شیرین جزو هفت منطقه آزاد بودند که سال گذشته تصویب شدند و امروز مدیر منطقه آزاد مهران و در آینده نزدیک مدیر منطقه آزاد قصرشیرین معارفه می شود.

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با یادآوری اینکه سه دهه است که مناطق آزاد در کشور فعالیت می کنند، تاکید کرد: معافیت های مالیاتی و گمرکی و عدم نیاز به ویزا ، تسهیل در کسب و کار ، ارایه خدمت به شرکت های خارجی از جمله های مزیت های منطقه آزاد مهران است.

محمد تاکید کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در مناطق آزاد و ویژه فعال هستند و هم اکنون ۴۵ درصد صادرات نفتی و غیرنفتی کشور از مناطق آزاد و تجاری انجام می شود.

وی اضافه کرد: پنج هزار و ۳۰۰ مناطق آزاد در دنیا ایجاد شده است که بخش عمده آنها در کشورهای چین و امارات قرار دارند و ۷۵ درصد صادرات کشور چین و بخش عمده از صادرات امارات از مناطق آزاد است.

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی تولید و سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و فناوری های نوین و تسهیل در امر سرمایه گذاری را از جمله مزیت های مناطق آزاد صنعتی عنوان کرد.

محمد با اشاره به اینکه از ۷۴ گذرگاه زمینی کشور ۳۲ مورد در مناطق آزاد قرار گرفته اند، اظهار داشت: در هفت منطقه جدید سکونتگاه وجود ندارد و بحث تملک باید حل و فصل و واحدهای تجاری و صنعتی به اهلش سپرده شود.

وی از تعریف طرح جامع منطقه آزاد مهران خبر داد و گفت: ۷۰ میلیارد ریال برای فنس کشی و طرح جامع پیش بینی و طرح جامع منطبق با معیشت مردم ایلام است.

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مسایل خدماتی، گردشگری و اربعین را از موضوعاتی برشمرد که در استقرار مناطق آزاد مهران لحاظ می شود.

محمد یادآور شد: تدوین طرح جامع حدود ۶ ماه به طول می انجامد و برنامه داریم تا انتهای سال راه اندازی اولیه مناطق آزاد مهران با کمک استاندار را شاهد باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این دیدار گفت: زیرساخت های استان ایلام در دوران دفاع مقدس از بین رفت و تاکنون به جایگاه واقعی خود نرسیده است، آزادراه ندارد و کلنگ راه آهن نیز به تازگی به زمین زده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار افزود: منطقه آزاد نیاز به غربالگری داشته و ظرفیت بسیار خوبی دارد و ۸۰۰ هکتار منطقه ویژه در مهران اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: یکی از عقب ماندگی اقتصادی ایلام، وجود معارضان محلی و کمبود زمین است که باید برای این مسئله چاره اندیشی شود.


امام جمعه ایلام تاکید کرد: ایلام از نظر رشد جمعیت در حالت منفی هستیم به دلیل اینکه جوانان این استان به سایر استان های کشور برای اشتغال مهاجرت کردند که با راه اندازی منطقه آزاد مهران می توان از این توان برای رونق اشتغال بهره گرفت.

استاندار ایلام نیز گفت: مدیر جدید منطقه آزاد مهران ارزشی و انقلابی و در مسیر آرمان های انقلاب هستند.

حسن بهرام نیا افزود: هفت هزار هکتار محدوده مناطق آزاد در مهران است که پنج هزار هکتار آن آماده سند زنی است.

وی یادآور شد: لازمه داشتن مدیرعامل تشکیل هیات مدیره منطقه آزاد مهران است و مصوب شدن اساسنامه در دولت ضرورت دارد و پس از تصویب اساسنامه، هیات مدیره تشکیل و پس از آن مدیرعامل مناطق آزاد مشخص می شود.

استاندار ایلام از آمادگی آستان قدس رضوی برای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد ریالی ایجاد مرکز خدماتی و رفاهی در مهران خبر داد و گفت: با معاون حقوقی رییس جمهور رایزنی های برای تملک مناطق آزاد مهران انجام شده است./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار