رییس مرکز بهداشت استان ایلام:
رییس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: راه‌ پیشگیری از ابتلا به انگل شپش، رعایت اصول بهداشت فردی و رعایت فاصله با فرد مبتلاست.
کد خبر: ۱۰۴۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵ 11 May 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر جمیل صادقی‌فر، با بیان اینکه شپش سر یک انگل خارجی است و ابتلا به آن در سنین مدرسه شایع است، اظهار کرد: شپش حشره‌ای است بدون بال که در مدارس، مهد کودک‌ها و مراکز تجمیعی مانند پادگان‌ها، خوابگاه‌ها و ... بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با اشار به اینکه این حشره شش پا، توانایی پریدن ندارد، یک ماه عمر می‌کند و روزانه ۴ تا ۶ تخم می‌گذارد، افزود: از راه‌های انتقال این انگل تماس نزدیک بین فردی و استفاده از وسایل آلوده مثل پتو، شانه و ... است که با خارش شدید در پوست سر و تورم غدد لنفاوی پشت گوش، پشت سر و گردن علائم خود را نشان می‌دهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: عوارض این بیماری خستگی عمومی، افسردگی، پریشانی روانی، بی‌خوابی و ضایعات پوستی به صورت بثورات ریز قرمز رنگ است.

وی با اشاره به اینکه به تخم شپش، رشک یا نیت هم می‌گویند، خاطر نشان کرد: رشک بیشتر در ناحیه گیجگاه‌ها، بالای گوش‌ها و پشت گردن دیده می‌شود و به راحتی از مو جدا نمی‌شوند.

صادقی‌فر در مورد راه‌های پیشگیری بر رعایت دقیق اصول بهداشت فردی مانند شانه کردن روزانه موی سر، تمیز کردن همه روزه برس و شانه اشاره کرد و افزود: شستشوی منظم البسه از جمله روسری، کلاه، مقنعه و شال و همچنین خشک کردن در معرض آفتاب و اتو کردن لباس‌ها، بعلاوه‌ی پرهیز از تماس با لوازم شخصی و لباس‌های افراد آلوده از جمله موارد پیشگیری از ابتلا به شپش است.

وی بر کنترل روزانه موی سر دانش آموزان در مدرسه تاکید کرد و گفت: در صورت مشاهده یک مورد مبتلا در یک کلاس باید کل دانش آموزان آن کلاس و در صورت مشاهده آلودگی در سه کلاس باید کل دانش آموزان مدرسه معاینه و بررسی شوند.

صادقی‌فر در خصوص درمان بیماری به  شستشوی موها با یک شامپوی معمولی و خشک کردن آنها اشاره و عنوان کرد: استفاده از شامپوی پرمترین و ماساژ پوست سر با دو قاشق از آن به مدت ۱۰ دقیقه و سپس آبکشی موها ضروری است البته لازم است به دلیل باز شدن تخم‌های شپش پس از هفت روز، این درمان در فاصله‌ی ۷ تا ۱۰ روز در دو نوبت تکرار شود.

رییس مرکز بهداشت استان ایلام در ادامه بر آغشته نمودن موها با ترکیب آب و سرکه (۵۰،۵۰) و شانه کردن موی سر با شانه دندانه‌ریز اشاره کرد و گفت: توصیه می‌شود لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه با استفاده از ماشین لباسشویی خشک کن، شسشته شوند همچنین درزهای لباس برای از بین بردن شپش و رشک اتو شوند. البته باید توجه کرد تمام موارد تماس احتمالی درمان شوند، در غیر این‌صورت همیشه احتمال ابتلای مجدد وجود خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در صورت ابتلا به شپش می‌توان شامپوی پرمترین را از داروخانه تهیه کرد یا با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی محل سکونت به صورت رایگان شامپو را دریافت کرد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار