شهر؛ کوچه پس کوچه هایش پر شده بود از خبر درگذشت عادل آذر، نفس ها در سینه حبس شده بود، فوج فوج جمعیت به سمت منزل پدری آذر در حرکت بود، بسیاری در مسیر با ذکر و دعا گویان و پرسان از افراد، تنها دنبال تکذیب خبر بودند.
کد خبر: ۱۰۵۹۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲ 30 July 2022

تابناک ایلام ، مجتبی کاور : شهر؛ کوچه پس کوچه هایش پر شده بود از خبر درگذشت عادل آذر، نفس ها در سینه حبس شده بود، فوج فوج جمعیت به سمت منزل پدری آذر در حرکت بود، بسیاری در مسیر با ذکر و دعا گویان و پرسان از افراد، تنها دنبال تکذیب خبر بودند. ولی خبر امکان تکذیب نداشت ! چرا که خبر درگذشت عادل آذر به سرخط اخبار رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شده بود عقربه های ساعت از نیمه شب گذشته خیابان های و کوچه های منتهی به منزل پدری این دانشمند مملو از جمعیت بود جمعیتی که بهت زده ساعت ها ایستاده گریستن برای عادل !

عادل آذر در دوره حیات خود با فراز و فرودها زیادی مواجه بود ؛چهره ای تاثیر گذار در سطح ملی و منطقه ای زاگرس که همواره به واسطه توانمندی و نفوذ خود موافقان و مخالفان زیادی داشت .اما آذر هموراه بدون تنش و به دور از حاشیه ها مسیر کاری و علمی خود را طی کرد به طوری که در دولت های مختلف از جایگاه بالایی برخوردار بود جایگاهی که به واسطه توانمندی علمی خود کسب کرده بود .

عادل آذر در سال ۱۳۴۵ در شهر دهلران، استان ایلام زاده شد. وی پس از اتمام دوره تحصیلات دبیرستان، در سال ۱۳۶۳ وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد و در سال ۱۳۶۷ با موفقیت دوره لیسانس مدیریت صنعتی را به پایان برد.

وی طی سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ دوره کارشناسی ارشد را از دانشگاه تربیت مدرس و دوره دکترای مدیریت را با گرایش پژوهش عملیاتی طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ از دانشگاه تهران اخذ کرد .

آذر بعد از طی کردن مراحل علمی در سال 83 بود که با اعلام كاندیداتوری رسما وراد سیاست شد ومردم حوزه انتخابیه دهلران با رای بالای خود وی را به عنوان نمانیده خود مجلس هفتم معرفی کردند و آنجا بود که ترکیبی از علم با سیاست به کارش آمد و به عنوان نایب رئیس کمسیون تلفیق برنامه بوجه مجلس هفتم انتخاب شد و حضور وی در این جایگاه فرصتی شد تا بیش از گذشته استان ایلام روی ریل توسعه قرار بگیرد .

آذر بعد از اتمام دوره نمایندگی خود به دانشگاه برگشت و در دولت هشتم و از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ به مدت بیش از ۶ سال ریئس مرکز آمار کشور بود بعد از آن نیز آذر با رای نمایندگان مجلس دهم حدود 5سال به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شد .

اما در دولت سیزدهم آذریکی از گزینه های مهم مطرح معاونت رئیس جمهور ورئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور بود که متاسفانه ؛ عده ای در داخل استان با نوشتن طومار تلاش کردند تا مانع از انتصاب وی در این جایگاه مهم شوند که این چنین هم شد و در نهایت شهریور ۱۴۰۰ آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با صدور حکمی، دکتر "عادل آذر" را به سمت مشاور رئیس جمهور و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی منصوب نمود. انتصابی که آخرین سنگر خدمت، حیات زندگی این سیاستمدار و مدرس دانشگاه بود. چرا که وی در ۷ مرداد ۱۴۰۱ بعداز عمل جراحی دیسک کمر در بیمارستان خاتم تهران در ریکاوری به هوش نیامد و دار فانی را وداع کرد


نشان‌ها و جوایز
استاد نمونه دانشگاه تربیت مدرس؛ در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶، استاد راهنمای برگزیده کشور، ۱۳۸۳، پژوهشگر برتر در دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۴ ، دیپلم افتخار، آکادمی ملی نخبگان، ۱۳۸۶، رتبه دوم دانشمندان پرتألیف ایران در حوزه علوم انسانی، توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ۱۳۹۲، مؤلف برگزیده در اولین نمایشگاه آثار علمی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، ۱۳۹۲ و... از جمله افتخارات عادل آذر است
عضویت در مجامع علمی

رئیس هیئت مدیره انجمن علوم مدیریت ایران، ۱۳۹۱–۱۳۹۴، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت صنعتی ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های مدیریت در ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های نوین در تصمیم گیری، دبیر علمی کنگره بین‌المللی بودجه‌ریزی عملیاتی و دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی ایران از جمله سوابق علمی اوست.
آثار

آمار و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری)، کاربرد تحلیل آماری چند متغیره در مدیریت، بودجه ریزی بخش عمومی: مفاهیم و نظریه‌ها، پارادایم‌های مدلسازی و اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و مدل اجرایی نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در سازمان‌های خدماتی بانکداری و بیمه از جمله آثار علمی اوست.

تابناک ایلام درگذشت این دانشمند فرزانه و استاد برجسته دانشگاه را به خانواده ایشان مردم استان ایلام علی الخصوص مردم شهرستان دهلران تسلیت می گوید.روحش شاد ونامش ماندگار ./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
ایلامی ها در حق ایشون جفا کردند
او فرزند این استان بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار