یکی از ناراحت کننده ترین اتفاقات برای والدین این است که ببینند کسی با فرزندشان بدرفتاری کرده. مشاهده این وضعیت باعث ایجاد احساسات منفی زیادی در افراد می شود.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳ 10 August 2022

بهترین رفتار با کسی که با فرزندتان بد رفتاری کرده

رفتار با کسی که با فرزندتان بدرفتاری کرده نیاز به صبر و سیاست دارد، در ابتدا باید متوجه شوید که علت بدرفتاری چه بوده است و سپس به فرد خاطی با آرامش نشان دهید که وظیفه تربیت و برخورد با فرزندتان صرفا با شما است و دیگران اجازه بدرفتاری با فرزند شما را ندارند.

یکی از ناراحت کننده ترین اتفاقات برای والدین این است که ببینند کسی با فرزندشان بدرفتاری کرده. مشاهده این وضعیت باعث ایجاد احساسات منفی زیادی در افراد می شود. ولی شما باید یاد بگیرید که خشمتان را کنترل کنید و شرایط را مدیریت کنید. برای آموختن رفتار با کسی که با فرزندتان بدرفتاری کرده است نیاز به یک سری آمادگی و پیش زمینه دارید که در ادامه این مقاله با هم مرور مینماییم.

نحوه رفتار و برخورد با کسی که با فرزندتان بدرفتاری کرده است

در ابتدا شرایط را ارزیابی کنید

اگر بدون فکر و با عصبانیت برخورد کنید ممکن است مشکل بزرگتر شود. باید سعی کنید شرایط را به طور منطقی بررسی کنید. برای کنترل عصانیت یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید متوجه شوید که چه اتفاقی افتاده است.

شاید در ابتدا کودک شما کار اشتباهی انجام داده است مثلا فرزند دیگری را زده است یا چیز با ارزشی را شکسته است یا بی ادبی کرده است.

بعد از این که در جریان کامل قرار گرفتید باید فکر کنید که چه حرفی بزنید و چه واکنشی نشان دهید.

جهت گفتگو را به سمت خودتان تغییر دهید

بعد از این که شرایط را به طور کامل ارزیابی کردید و سعی کنید که جهت گفتگو را به سمت خودتان تغییر دهید و کودکتان از سمت شما احساس امنیت دریافت کند و از چیزی نترسد.

برای این منظور طرز ایستادن فرد بدرفتار را تقلید کنید و حالت بدنی او را به خودتان بگیرید و برای این که به کسی بی احترامی نشود کمی حالت طنز به خودتان بگیرید و موضوع گفتگو را به سمت خودتان تغییر دهید.

با انجام این کار فرد مقابل را از قدرت پایین می آورید و به کودکتان احساس اعتماد شجاعت می دهید.

مستقیما با فرد بدرفتار صحبت کنید

بهترین روش برای پیشگیری از بی احترامی، مستقیم صحبت کردن است. در کمال ادب به او بگویید که میدانید کودکتان خطا کرده ولی او نباید خودش را درگیر این شرایط کند و برایش توضیح دهید که تربیت فرزندتان بر عهده پدر و مادرش است و خودتان باید به او تذکر بدهید.

جدی بودن، در عین حال آرامش داشتن مسلما شرایط را بهتر پیش می برد و جلوی رفتارهای مشابه در آینده را میگیرد ضمن این که بی احترامی و ناراحتی بیشتری بوجود نمی آید.

با شوخ طبعی فضا را تغییر بدهید

اگر حس می کنید طرف مقابل عصبی است بهتر است با شوخ طبعی فضا را آرام کنید البته باید جنبه شوخی طرف مقابل و جمعیت را بشناشید تا بتوانید از جدیت فضا بکاهید.

مراقب حرفهایی که می زنید باشید چون برخی از شوخی ها میتواند شرایط را بدتر کند.

محدودیت ها را تعیین کنید

احتمال این که در نبود شما با فرزندتان بدرفتاری شود وجود دارد مثلا سایر اعضای خانواده، معلم مدرسه ، مربی ورزشی و غیره، در جایی که شما حضور ندارید به فرزندتان تذکر بدهید سعی کنید به دیگران توضیح دهید که نمیخواهید با فرزندتان بدرفتاری شود و از سویی دیگر رفتار صحیح در محیط بیرون را به کودکتان بیاموزید.

شرایط را برای کودکتان توضیح دهید

مسلما کودکتان از شرایط ایجاد شده رنج زیادی را تحمل میکند بنابراین با صبر برایش توضیح دهید و قبل از آن به توضیحاتش به طور کامل گوش بدهید تا بتواند آرامش خودش را بدست آورد و سپس اشتباهی که انجام داده است را برایش توضیح دهید و رفتارش را با راهنمایی اصلاح کنید تا دوباره مرتکب همین اشتباه نشود.

در عین حال که کاملا جدی هستید باید آرامشتان را حفظ کنید و به کودکتان احساس امنیت بدهید و ترسش را از بین ببرید ولی در عین حال کار درستی که باید انجام بدهد را به او آموزش دهید در غیر اینصورت فرزندتان متوجه نخواهد شد که در موقعیت های مشابه باید چه رفتاری نشان بدهد.

مثلا: تو اسباب بازی دوستت را شکستی. می دانی با این کارت چقدر او را ناراحت کردی ؟ اکر کسی اسباب بازی تو را بشکند چه احساسی پیدا می کنی ؟

با بدرفتاری کودکان دیگر چه کنیم؟

نحوه رفتار و برخورد با کسی که با فرزندتان بدرفتاری کرده است

حفظ خونسردی و مشاهده شرایط

اگر شاهد بدرفتاری کودکان دیگر با فرزندتان هستید بهتر است قبل از مداخله مستقیم کمی صبر کنید و موقعیت را بررسی کنید. آیا فرزندتان ناراحت و عصبی شده یا خونسرد و آرام است ؟

اجازه دهید فرزندتان احساس کند خودش باید مسئولیت شرایط را به عهده بگیرد و نیازمند دخالت شما برای حل مشکلاتش نیست.

چند لحظه صبر کنید تا ببینید آیا کودکتان به جای ضربه زدن یا توهین متقابل میتواند پاسخ بدرفتاری کودک مقابلش را بدهد یا خیر.

اگر کودک شما توانست بدون دعوا و توهین شرایط را مدیریت کند، دیگر نیازی به دخالت شما نیست فقط کافیست بعدا از رفتارش تعریف کنید و خیلی مشخص بگویید کدام بخش برخوردش را دوست داشتید.

مثلا به او بگویید : وقتی فلانی به تو گفت احمق ، خیلی خوب برخورد کردی و خوشم اومد که حرف بدی نزدی.

تذکر دادن به کودک بی ادب

اگر فرزند یک نفر دیگر در مقابل فرزندتان حرف بدی به شما میزند نیازی به برخورد پرخاشگرانه نیست کافیست او را کنار بکشید و به او تذکر بدهید.

مثلا اگر در مورد غذایی که به او میدهید شکایت دارد و میگوید خوشمزه نیست یا غذای خانه خودشان بهتر است کافیست به او بگویید وقتی به من میگویی این غذا بدمزه است ناراحت می شوم. تو مجبور نیستی چیزی که دوست نداری را بخوری ولی از غذایی که بهت می دم شکایت نکند.

صحبت کردن با والدین کودک بی ادب

اگر والدین کودک بی ادب یا بدرفتار در دسترستان هستند سعی کنید بدون قضاوت و بی طرفانه با لحنی خنثی شرایط را به اطلاع او برسانید. به او نگویید که کودکش باید این کار را انجام دهد یا ندهد ، شما به این شکل به والدین او پیام میدهید که والدین بدی هستند و فرزندشان را درست تربیت نکرده اند و به احتمال زیاد با مقاومت و عدم همکاری روبرو می شوید.

کافیست با جملات خبری اتفاقی که افتاده است را به اطلاع والدین کودک بدرفتار برسانید. مثلا بگویید، کودک شما به فرزندم گفت احمق. فکر کردم که باید بهت بگم .

سپس صبر کنید تا ببینید چه میگوید یا چه میکند. در اغلب موارد والدین در این مورد با فرزندشان صحبت میکنند و کار شما تمام است.

اگر طرف مقابل رفتاری نامناسب نشان نداد و حالت دفاعی گرفت، شما وارد بازی او نشوید و دوباره با لحنی خنثی بگویید ، فکر کردم میخوای بدونی.

و در صورت امکان کودکتان را از آن موقعیت خارج نمایید./ح

منبع: بیتوته

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار