رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است با مکانیزم فعلی وعده ساخت ۴ میلیون مسکن محقق نمی‌شود اما وزیر راه و شهرسازی می‌گوید این کار شدنیست و در حال انجام است.رئیس جمهور هم در شهریورماه گفته بود ۴ میلیون مسکن را می‌سازیم و از وعده خود کوتاه نمی‌آییم.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲ 18 November 2022

به گزارش تابناک فارس:رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با مکانیزم فعلی تحقق پیدا نمی‌کند، گفت: مدل ساخت مسکن باید تغییر کرده و واحدهای مسکونی با همکاری همه دستگاه ها با اولویت استفاده از بافت‌های فرسوده در اراضی محدوده شهری ساخته شود.

رضایی کوچی اضافه کرد: بنده معتقدم با مکانیزم فعلی امکان ساخت 4 میلیون واحد مسکونی وجود ندارد، البته هنوز هم دیر نشده اما باید مدل اجرا را تغییر دهیم و سایر دستگاه ها نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در قانون پیش‌بینی شده که منابع بازگشتی تسهیلات مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز شود که از این محل مردم تاکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کردند، اما متاسفانه تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن به صندوق ملی مسکن واریز شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بودجه سال جاری پیش بینی شده ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به صندوق ملی مسکن واریز شود که این موضوع نیز تاکنون محقق نشده است. از طرفی در قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌ها مکلف شدند که زمین‌های مازاد خود را برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا این وزارتخانه برای ساخت مسکن استفاده کرده و زمین ها اطراف شهرها به شهرها الحاق نکند.

این در حالی است که طبق برآوردهای انجام شده حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تامین آب و برق و زیرساخت‌های شهرهای الحاقی نیاز داریم در حالی که می توانستیم با استفاده از زمین های موجود در بافت های فرسوده و محدوده شهری این واحدهای مسکونی را بسازیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هنگام آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن حدود ۵ میلیون متقاضی در سامانه طرح مذکور ثبت نام کردند. بسیاری از افراد شرایط دریافت مسکن های حمایتی را داشتند اما متاسفانه سامانه به نحوی طراحی شده که تعداد متقاضیان به حداقل برسد.

وی با اشاره به عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن افزود: از ۳۶۰ هزار میلیاردی که بانک‌ها موظف شدند برای ساخت مسکن تسهیلات پرداخت کنند، تنها ۱۸ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و عمده بانک ها در این حوزه همکاری نکردند، بی تردید اگر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را نداشته باشند، مردم توان پرداخت تمام مبلغ مسکن‌های ساخته شده را ندارند. ضمن اینکه پرداخت تسهیلات با سود ۱۸ درصد و اقساط ۶ میلیون تومانی برای کارمندی که دریافتی‌اش ۸ میلیون تومان بوده بسیار دشوار است. در حالی که باید از منابع موجود در صندوق ملی مسکن نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند که امر هم محقق نشده است.

ساخت ۲ میلیون واحد در دست اجراست

 

اما وزیر راه و شهرسازی ۱۴ آبان ماه در مراسم کلنگ زنی و آغاز ساخت 40 هزار واحد مسکونی در استان فارس گفت: ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال شدنی است و تا امروز بیش از یک و نیم میلیون واحد در دست اجرا دازیم که تا پایان امسال به 2 میلیون واحد هم می‌رسد.

از وعده ساخت ۴ میلیون مسکن کوتاه نمی‌آییم

 

رئیس جمهور هم ۷ شهریور ۱۴۰۱ در نشستی خبری گفته بود:‌ این نیاز کشور است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود. وضعیت امروز در مسکن به دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزو نیاز کشور است و مصوبه مجلس هم در زمینه قانون مسکن است.

وی تاکید کرد: مسکن زمین می‌خواهد که در حاشیه شهر زمین دولتی وجود دارد، دوم تسهیلات و سوم مصالح است که مشکلی در آن نداریم و تسهیلات هم در اختیار دولت است و کار آن آغاز شده و در دست ساخت در بخش‌های مختلف کشور است. البته معنایش این نیست که همه مسکن را هم خود دولت بسازد. بخش خصوصی را هم باید در این زمینه مشارکت داد، بنابراین ما در این وعده خود تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما مصمم هستیم که آن را انجام دهیم و آن را قابل اجرا می‌دانیم. بانک زمین هم داریم.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
به نظرم دوستان مجلسی و دولتی باید تغذیه مشترک داشته باشند چون اینقدر اختلاف نظر فقط میتونه نتیجه تغذیه متفاوت باشه
ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
من ی دختر 19 ساله هستم واقعا هیچ جوره نمی‌تونیم زندگی کنیم شوهرم کارگروه ماهی 4 تومن حقوق میگیره بخدا نمی‌تونیم خرج زندگیمون کنیم اینور میگیریم اونور میدیم قسط و چک بخدا الآنم 100 میلیون قسط داریم اگه میتونید ترو خدا یکم پول برامون بدید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار