رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: قیمت نان در فاز سوم افزایش پیدا نخواهد کرد و حوزه نان در سه فاز اصلاحات چشم گیری اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۱۰۹۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳ 07 February 2023

اکبر فتحی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در بحث کشاورزی در ایجاد امنیت غذایی است که یک هدف اصلی است که امروزه تبدیل شده به اقتدار غذایی که نه تنها امنیت غذایی بلکه غذای مورد نیاز کشور هم تامین می شود که بعد آن به صادرات و برخی بخش های دیگر هم برنامه ریزی می شود.

وی ادامه داد: امنیت غذایی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی خود را در تولیدات نشان می دهد که در چه حد این تولیدات کشاورزی از نظر کمی و کیفی تولید می‌شوند.

فتحی افزود: میزان تولیدات کشاورزی در حال حاضر نزدیک به شش میلیون تن است که در زیر بخش های مختلف دام، زنبور، عسل، زراعت و باغبانی است.

وی تاکید کرد: کشاورزان نه تنها تغذیه جمعیت سه برابری قبل انقلاب را توانسته اند تامین کنند بلکه در برخی استانها نیز صادرات مواد غذایی هم انجام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در صادرات استان ما تقریبا 300میلیون دلار صادرات غیر نفتی در بخش کشاورزی اتفاق افتاده که علاوه بر تامین نیاز داخلی در صادرات هم برنامه ریزی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی حوزه ها نیازمند واردات هستیم که مخصوصا در تامین نهاده های دامی که شامل ذرت و عمدتا سویاجات که به عنوان پیش نیاز تولید محصولات دامی انجام می گیرد.

وی گفت:امسال نسبت به پارسال بارندگی ها کاهش یافته و دما نیز به مراتب افزایش یافته است یعنی تبخیر و میزان نیاز به آب زیاد شده اما علارغم تمامی این محدودیت ها که از طرف دریاچه ارومیه به وجود آمده باعث شده اند میزان تولیدات افزایش پیدا کرده و افزایش تولید ناشی از ورود علم و دانش به بخش کشاورزی است .

فتحی ادامه داد:در حوزه زیر ساختی خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده که عمدتا شامل شبکه های آبیاری است

وی افزود:یکی دیگر از فعالیت هایی که در بخش کشاورزی پرداخته می شود ایجاد زنجیره های ارزش است که با توجه به فساد پذیر بودن محصولات کشاورزی که باید با بسته بندی شوند و یا مدت زمان نگه داری را در سرد خانه ها زیاد کنیم یا فرآوری کنیم.


رییس جهاد کشاورزی استان متذکر شد: یکی از مشکلات که بخش کشاورزی سالیان سال دست به غریبان شده عدم وجود نظام بهره برداری که باعث شده هزینه تولید و قیمت تمام شده محصولات بیشتر شود.

وی در ادامه گفت: در تولید باید منافع محیط زیست حفظ شود و از منابعی که در اختیار ما است بهینه استفاده کنیم تا شاهد اتفاقاتی مثل دریاچه ارومیه نباشیم.

فتحی ادامه داد: مراقبت های ویژه جنگل های ارسباران به ویژه در مقابل آفات، بیماری یا دست درازی ها اگر انجام نشود ممکن است زمانی ماهیت خود را ازدست دهند.

وی افزود : آتش گرفتن جنگل را باید قبول کنیم که در هر نقطه جهان ممکن است اتفاق بیفتد چون این اتفاق اکثر مواقع در اثر شرایط جوی رخ می دهد که باید مراقبت شوند.

وی افزود: در حوزه مقابله با آفات اعتبار مورد نیاز برای مقابله با آفات ترخیص پیدا کرده که هم مبارزه شیمیایی و هم مبارزه مکانیکی انجام شده و اقدامات خوبی در این دوسال انجام شده که بتوانیم مراقبت هارو انجام دهیم.

قیمت نان در فاز سوم افزایش پیدا نخواهد کرد

فتحی خاطرنشان کرد :مکانیکی شدن آبیاری ها که 85درصد مربوط به سیستم های نوین آبیاری از طریق کمک های دولتی انجام می شود که اگر به تعاونی و یک جا باشد می تواند 100درصد هزینه را از طریق کمک های دولتی انجام داد.

رییس جهاد کشاورزی استان در پایان سخنان خود افزود: دریاچه ارومیه برای همه ی ما یک اصل است که آن را باید حفظ کنیم که در حوزه زیرساختی و نرم افزاری اقداماتی انجام شد که بتوانیم میزان افزایش آب کشاورزی را کاهش دهیم که برخی اقدامات بسیار موفقیت آمیز بود.

 

ثنا آقاپور

عکس: فائزه ذوقلیوند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :