رئیس ستاد دیه آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۹۲۶خانواده به ستاد دیه مراجعه کرده و کل هزینه ضیافت را به آزادی زندانیان اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۸۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷ 26 March 2023

به گزارش تابناک تبریز، رسول تقی‌پور، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: جشن گلریزان همه ساله برای زندانیان جرایم غیرعمد برگزار می‌شود یعنی جشن برای آزادی افرادی است که در واقع جرمی کیفری نکرده و صرفاً به خاطر بدهکاری در زندان نگهداری شده‌اند.

وی با بیان اینکه در دو دهه اخیر آزادسازی زندانیان جرایم مالی حال انجام است، گفت: در سال جاری ۵۵۶ نفر زندانی جرایم غیرعمد با کل مبلغ بدهی ۵۳۰ میلیارد تومان آزاد شده است که البته مبلغ تقلیل از محل پذیرش اعسار باعث شده است تا مبلغ قابل توجهی از این بخش یعنی ۴۷۳ میلیارد تومان از طریق اعسار مورد پذیرش قرار گیرد.

رئیس ستاد دیه استان خاطرنشان کرد: مبلغ مساعدت از طریق تسهیلات وام قرض الحسنه ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و همچنین خود آورنده زندانیان نیز ۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان بود. البته در این میان یک بخشی از بدهی بدهکاران نیز از طریق اخذ رضایت شکاک حل شده است.

وی گفت: مبلغ بلاعوض ستاد دیه برای آزاسازی نیز ۲۲ میلیارد تومان بود و اگر بخواهیم این میزان را با سال گذشته مقایسه کنیم باید گفت که در سال گذشته ۵۵۲ نفر زندانی با بدهی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان آزاد شد که ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از بابت مبلغ بلاعوض ستاد دیه برای آنها پرداخت شده است.

تقی پور با اشاره بر تعداد ۲۵۰ نفری زندانیان جرایم غیر عمد در سطح زندان‌های استان، گفت: در صورت اینکه ۳۵ میلیارد تومان تأمین کنیم، زمینه آزادی این افراد را فراهم خواهد شد که البته این آزادسازی شرایطی از قبیل درخواست اعسار و غیره دارد.

تقی پور خاطرنشان کرد: بعد از افطار در روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین سال جدید که مصادف با و مصادف با شب ولادت آقا امام حسن مجتبی (ع) است، جشن گلریزان در تالار معلم واقع در خیابان ارتش برگزار خواهد شد.

تقی پور ادامه داد: الحمدالله استان آذربایجان شرقی بیشترین خیران را داراست و معمولاً اوج کمک‌های مردم در شب عید و جشن گلریزان و شب‌های احیا می‌باشد که همه کمک‌ها جمع شده و به صندوق ذخیره می‌رود تا صرف آزادی زندانیان شود.

وی یادآور شد: جشن گلریزان بدون دعوت نامه خواهد بود و از طریق شبکه‌های مجازی و نصب بنر در محل‌ها اعلام عمومی خواهد شد و به عبارتی همه به این جشن دعوت هستند.

رئیس ستاد دیه استان با تاکید بر اینکه جشن گلریزان تبریز در مقایسه با سایر استان‌ها همیشه بسیار پرشکوه بوده و در سطح کشور نیز جزو دومین استان و در آحاد جمعیت بیشترین جمعیت است، ادامه داد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا با همت مردم و خیران استان جشنی بی‌نظیر برای آزادسازی زندانیان برگزار کنیم.

وی با اشاره به یک سنت حسنه استان آذربایجان شرقی به ویژه تبریز که چند سالی است رواج یافته اشاره کرد و گفت: چند سالی است که خانواده‌های مرحومان هزینه ضیافت را به آزادی زندانیان اختصاص می‌دهند به طوری که تاکنون تعداد ۲ هزار و ۹۲۶ خانواده در سال ۱۴۰۱ به ستاد دیه مراجعه کرده و کل هزینه ضیافت را به آزادی زندانیان اختصاص داده‌اند.

تقی‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه هزینه‌های جاری ستاد دیه از طریق ستاد دیه کشور تأمین می‌شود، گفت: همه این هزینه‌های جاری از طریق ستاد دیه تأمین می‌شود و همچنین مردم باید این آگاهی را داشته باشند که ستاد دیه تنها مرجع و متولی آزادسازی زندانیان است و مراجع و مؤسسات دیگر چنین حقی را ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار