شاید تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده باشد، زمانی که نام سیستان و بلوچستان را می‌شنوید تصویری که در ذهنتان نقش می‌بندد، تصویری است از خشونت، اسلحه، تهدید و قاچاق مواد مخدر تا انتحاری و مواردی مشابه.
کد خبر: ۱۰۹۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷ 28 March 2023
شاید تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده باشد، زمانی که نام سیستان و بلوچستان را می‌شنوید تصویری در ذهنتان نقش می بندد، تصویری است از خشونت و اسلحه و از تهدید و قاچاق مواد مخدر از انتحاری و مواردی مشابه
 
ترس از سیستان و بلوچستان تاحدی پیش رفته که اگر همین حالا یک بلیط رایگان هواپیما با کلید یک اتاق در بهترین جای این استان را با تمام امکانات به شما بدهند و بگویند که قرار نیست تا یکسال کاری کنید، جوابتان منفی خواهد بود.

جوابی که اکثر مردم به لحاظ روانی و عملیات رسانه‌ای به زبان می‌آورند. شاید پس زمینه ذهنی تمام ما از سیستان جایی است خشک و بیابانی بدون مناظر زیبا و دارای مردمی تند خو و خشن که با اسلحه در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند و هرآنچه که بخواهند را به وسیله اسلحه و زور به دست می‌آورند.

مردمی با لباس‌های بلند و سبزه رو که زن‌ها و دختر هایشان با لباس‌های رنگارنگ در خیابان‌ها عبور می کنند. مردمی که عاشقانه در کنار هم هستند، اما به وقتش عشق خود را نیز می‌کشند.

بله درست است این حرف‌ها و سخنان، همان تخیلات ذهن نویسنده این گزارش است، تخیلاتی که از ناخودآگاه می‌آیند و دلیل اصلی این افکار و این نگاه ترسناک و خوفناک در ارتباط با سیستان ساخت فیلم و سریال‌هایی با موضوعات خشنی، چون قتل و غارت و قاچاق مواد مخدر است. ساخت فیلم‌هایی مانند فیلم برتر جشنواره فجر امسال با نام شبی که ماه کامل شد موجب تشدید این افکار در میان مردم کشور و ناراحتی مردم این استان می‌شود.

این فیلم‌ها نه تنها بر روی اذهان مردمی هزار فرسنگ دورتر از سیستان تاثیر می‌گذارد؛ بلکه گا‌ها موجب می‌شود که مردم و اهالی این استان و شهر‌های آن سرخورده شوند و آن منطقه را ترک کنند. از طرفی نیز به همین دلیل سرمایه گذاران از ترس چنین افکار و نگاهی درباره سیستان و بلوچستان دست از سرمایه گذاری کشیده و در شهر و استان دیگری فعالیت خواهند کرد.
 
تیتر دوشنبه///// سیستان و بلوچستان ترسناک است؟/ دانشجویان از خاطرات خود در این استان می‌گویند

به گفته کارشناسان زمانی که سرمایه گذاران دست از فعالیت در این منطقه بکشند راه برای کوچ اقوام سیستان و بلوچستان به شهر و استان دیگر فراهم میشود و در نگاه بعدی این امر باعث تشدید خشکسالی و هم چنین گردو خاک در این منطقه مهم و استراتژیک خواهد شد.

پس از خالی شدن جمعیت و کاهش دید منطقه، به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی این استان که دارای مرز مشترک با کشور افغانستان است ورود نیرو‌های ناتو و آمریکایی به کشور سهل خواهد شد.

به همین دلیل است که این استان یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین استان‌های کشور است و همین نکته کافی است تا به عمق پایداری امنیت در این منطقه پی ببریم.

یکی از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان، که زمانی در بیرجند زندگی می‌کرده است در جایی گفته بود که فکر حضورش در سیستان با ترس همراه بود و همین امر موجب شده بود تا پس از اعلام نتایج کنکور چند ماه بین دانشگاه آزاد بیرجند و دانشگاه سراسری در زاهدان تردید کند.

به گفته او عامل اصلی این تردید شایعاتی بود که قبل از حضورش در زاهدان شنیده بود، او تا دو ماه اول در این شهر سوار تاکسی نشده و تا سه ماه اول هم به بعضی محله‌های شهر، رفت و آمد نداشته است. تا اینکه به مرور تمام این ترس‌ها از بین می‌رود.

یکی از دانشجویان دانشگاه زابل گلایه‌ای به فیلم شبی که ماه کامل شد دارد و می‌گوید که حدود ۱۰ سال است که از رفتن عبدالمالک می‌گذرد دیگر مشکل امنیت نداریم و چه بسا با سیاه نمایی‌هایی که صورت می‌گیرد و همه فکر می‌کنند اینجا منطقه‌ای است بدون امنیت و هر نوع جرم و جنایتی در آن انجام می‌گیرد.

تیتر دوشنبه///// سیستان و بلوچستان ترسناک است؟/ دانشجویان از خاطرات خود در این استان می‌گویند
یکی از دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در جای دیگر مساله‌ای را طرح کرده که چرا نام برنامه تلویزیونی که سال‌ها پیش پخش می‌شد و در آن به موضوع مواد مخدر و ناامنی می‌پرداختند ۵۴۱ (کد پیش‌شمارۀ شهر زاهدان) بود؟ یا چرا نام سریال مهدی فخیم‌زاده، با آن حجم از قتل و اتفاقات عجیب «ساختمان ۸۵» بود، که البته کد پلاک ماشین‌های زاهدان نیز ۸۵ است؟ بدون شک این‌ها در ناخودآگاه افراد تاثیرگذار خواهد بود.

دبیر انجمن عدالتخواه دانشگاه زابل بر این باور است که در استان سیستان و بلوچستان جرم و جنایات بزرگ در طول سال به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. اما فیلمی تحت عنوان شبی که ماه کامل شد، ساخته می‌شود و بجای اینکه به موارد مثبت این منطقه پرداخته شود به موضوعی که ۱۰ سال پیش تمام شده، پرداخته می‌شود و دوباره موجی در کشور به وجود می‌آید که فکر می‌کنند هنوز چنین ناامنی وجود دارد.

پس از اکران فیلم شبی که ماه کامل شد بعضی از دوستان او در شهر‌های دیگر به او گفته اند که، مگر هنوز هم دار و دسته عبدلمالک ریگی و یا اشرار فعالیت دارند؟ آن‌ها می‌گویند حتی ما شنیدیم افراد آن منطقه کلاش (نوعی اسلحه) به دست دارند و یا چاقو به دست هستند؛ در حالیکه اصلا اینطور نیست.

کمالی که خود دانشجوی دانشگاه زابل است می‌گوید که اینجا یک دختر به راحتی می‌تواند تا ساعت ۱۰ شب در خیابان تردد کند و دختران دانشجو نیز به راحتی می‌توانند شاهد این امنیت باشند که تا ساعت ۹:۳۰ شب که زمان بسته شدن خوابگاهشان است می‌توانند در خیابان قدم بزنند و به کار‌های خود رسیدگی کنند. اما در شهر تهران نیز از ساعت ۱۰ شب به بعد فضای آنچنان امنی برای دختران نمی‌توان دید. امنیت در سیستان و بلوچستان پابرجاست و هیچ ناامنی از لحاظ اخلاقی و یا جانی وجود ندارد.

دانشجویی به نام ناهید که در مقطع کارشناسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل بود از رسانه‌ها و فیلم‌های سینمایی در خصوص استان سیستان و بلوچستان اظهار نارضایتی کرد و یکی از تغییرات مهم دیگری که بتوان در سطح مردمی و سطح مدیریتی انجام داد را افزایش امکانات گردشگری در خود استان و ترغیب مردم سایر استان‌ها برای سفر به آنجا دانست.

دانشجوی دیگری بر این باور است که مسأله مهمی که باعث بوجود آمدن مشکلات شده که از گذشته نیز وجود داشته این بوده که با این شایعات و صحبت‌ها فضای استان را امنیتی کرده‌اند و این موضوع سبب شده تا سرمایه‌گذار نتواند در بخش‌های خصوصیِ این استان سرمایه‌گذاری کند. درست همان نگاه و شایعاتی که موجب شده مردم سایر استان‌ها نسبت به این استان احساس ناامنی کنند، سرمایه‌دار‌ان را نیز از سیستان و بلوچستان فراری داده است.

تیتر دوشنبه///// سیستان و بلوچستان ترسناک است؟/ دانشجویان از خاطرات خود در این استان می‌گویند
مریم در میان جمع بود و از حضور چند ساله اش به زاهدان و سفرش به خاش و سب سوران گفت و از عشق به این امنیت و مهمان دوستی و مهربانی آن‌ها مخصوصا نجابت مردان بلوچ گفت.

حسین دانشجوی رشته مکانیک در خصوص امنیت در سیستان می‌گوید که خانه ام در بدترین قسمت زاهدان از لحاظ امکانات است، اما در آرامش کامل زندگی می‌کنم زاهدان هیچ مورد ناامنی ندارد و به جرات می‌توان گفت که امنیت در این استان و شهرهایش از اکثر استان‌های کشور بیشتر است. به گفته حسین دانشگاه‌های زاهدان پر از از افرادی است که از شهر‌های دیگر به آنجا آمدند و در حال تحصیل هستند و بهترین خوابگاه‌ها با امنیت کامل در اختیارشان قرار داده شده است.

ماجده که آمده است تا در میان دوستان قدیمی اش باشد. او می‌گوید که ۲ سال در زاهدان دانشجو بوده و در آنجا زندگی میکرده است به گفته ماجده او دوستای خیلی خوبی هم پیدا کرده که هنوز هم با آن‌ها در ارتباط است. او میگوید که آن دو سال بسیار برایش خاص و تجربه فوق العاده‌ای بوده است. به گفته ماجده مردم زاهدان بسیار مردم مهمان نواز و غریب نوازی هستند.

سیستان و بلوچستان همان تنگه احد کشور باید ازین پس به گونه‌ای واقعی به مردم نشان داده شود. از فرهنگ و اقوام و زیبایی‌های این استان گرفته تا منابع ملی و استراتژیک آن!

مشکلات مردم این استان به گونه‌ای تصویر شود که به جای عادی شدن برای مسئولین، به رفع مشکلات آن‌ها پرداخته شود.

سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین و پهناورترین استان‌های کشور باید به گونه‌ای در فیلم‌ها و رسانه‌ها و اخبار تصویر شود که کم کم و به ندرت نگاه خشن و ترسناک مردم از این استان پاک شود و تمام این اتفاقات نیازنمند تلاش نخبگان و فعالین دانشجویی و فعالان رسانه‌ای در این استان است./snn.ir
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار