مسئول هماهنگی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس استان فارس از شهرستان‌هایی با قابلیت جهانی شدن در صنعت غذایی بهره می‌برد، افزود: می‌توان به جرأت گفت شهرستان‌هایی مانند لار و ارسنجان که از وسعت و جمعیت قابل توجهی نسبت به شهرها و کشورهای دیگر برخوردار نیستند از غذاهای ویژه‌ای بهره می‌برند که قابلیت ثبت جهانی دارند.
کد خبر: ۱۰۹۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰ 29 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: چند سالی است که ثبت غذاها به‌عنوان یک میراث معنوی مورد توجه قرار گرفته و استان فارس به عنوان یک استان گردشگرپذیر از این امر مستثنی نبوده است.

صنعت گردشگری صنعت خدمات و میهمان‌نوازی است و گردشگری غذا بر مبنای درگیر کردن حواس پنجگانه گردشگر و خاطره‌سازی شکل می‌گیرد. برای برندسازی گردشگری غذا نیاز مبرمی به توسعه و دیپلماسی خوراک و ثبت غذاهای استان فارس در فهرست آثار ناملموس کشور داریم.

روح الله روانشاد مسئول هماهنگی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس هم معتقد است استان فارس در حوزه گردشگری غذا در سطح کشور از پتانسیل و جاذبه‌ بسیاری برخوردار است.

اور گفت‌در این باره افزود: تنوع بیش از ۳۰۰ نوع خوراک و غذاهای سنتی و اصیل ایرانی در استان فارس یکی از مهمترین عواملی است که موجب جذب گردشگران به شیراز و استان فارس می‌شود.

روانشاد اضافه کرد: این غذاها هم جنبه درمانی دارند و هم از لحاظ آیینی و فرهنگی توانسته‌اند مورد توجه گردشگران قرار بگیرند. بسیاری از این خوراکی‌ها که به ذائقه گردشگران مختلف همخوانی دارند، در یک مکان و زمان خاص و برای انجام یک رسم و رسوم پخته یا تهیه می‌شوند.

وی به ثبت ۲۵ غذای محلی فارس در فهرست آثار ناملموس کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۵ نوع از غذاها، دسرها و پیش غذاهای بومی محلی استان فارس تحت عنوان آثار ناملموس در سطح ملی به ثبت رسیده است. این خوراکی‌ها شامل انواع حلواها، آش‌ها، شیرینی‌ها و غذاها می‌شوند که از شهرهایی مانند لار، اقلید، ارسنجان و شیراز در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفته‌اند.

روانشاد با بیان اینکه استان فارس از شهرستان‌هایی با قابلیت جهانی شدن در صنعت غذایی بهره می‌برد، افزود: می‌توان به جرأت گفت شهرستان‌هایی مانند لار و ارسنجان که از وسعت و جمعیت قابل توجهی نسبت به شهرها و کشورهای دیگر برخوردار نیستند از غذاهای ویژه‌ای بهره می‌برند که قابلیت ثبت جهانی دارند.

روانشاد عنوان کرد: فالوده شیرازی، حلوای ارده زرقان، نان تابه‌ای داراب، آش ماش و رب انار ارسنجان به ثبت ملی رسیده‌اند و شیربرنج، ماشک نرگسی، حلیم بادمجان، کوفته هلو، قنبرپلو و کلم پلو از شهرستان‌های لارستان، لامرد، ارسنجان، ایزدخواست و آباده و شیراز در دست اقدام برای ثبت ملی قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار