معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام گفت: طرح آمارگیری از قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و اجاره بهای واحدهای مسکونی استیجاری سال جاری تا ۲۵ خرداد در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۱۰۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ 28 May 2023

 به گزارش تابناک ایلام؛ زهره سادات حائری مطرح کرد :  این طرح به منظور گردآوری و ارزیابی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و اجاره بهای واحدهای مسکونی استیجاری و تعیین کیفیت آن انجام می گیرد.

وی گفت : گردآوری اطلاعات مربوط به افراد در این طرح، از طریق مراجعه به خانوارها در محل سکونت برای قیمت اجاره بها و پیش پرداخت واحدهای مسکونی و انجام مصاحبه با کارگاه های خرده فروشی در سطح استان صورت می گیرد و برای ثبت اطلاعات مورد نظر در این طرح از پرسشنامه اجاره بهای واحد مسکونی و خرده فروشی استفاده می شود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام یادآور شد: در اجرای طرح آمارگیری از قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدمات نسبت به یک زمان معین و محاسبه نرخ تورم ارزیابی می شود و شاخص استخراجی از این طرح در واقع شاخص بهای کالا ها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری به عنوان یکی از ابزارهای مهم شناسایی، برنامه ریزی و ارزیابی سیاست های اقتصادی کشور به حساب می آید.

به گفته حائری جامعه آماری این طرح شامل کارگاه هایی است که در نقاط شهری کشور به عنوان کارگاه فروشنده کالاها و یا ارائه دهنده خدمات مورد مصرف خانوارهای شهری شناخته شده اند و همچنین شامل واحدهای مسکونی اجاره ای در نقاط شهری است.

وی یادآور شد: در این طرح قیمت خرده فروشی کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها یعنی قیمتی که خرده فروشان برای فروش یک واحد کالا یا انجام خدمتی دریافت می کنند وبهایی که مصرف کننده نهایی (خانوار) برای تهیه یک واحد از کالا یاخدمت می پردازد، مورد ملاک و ارزیابی است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام افزود: کارگاه ها به ۲ گروه عمده خرده فروشی که انواع کالاها را عرضه می کنند مانند خواربارفروشی، فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل و کارگاه های ارایه دهنده خدمات مانند آرایشگاه، تعمیرگاه اتومبیل و شرکت های مخابراتی تقسیم می شوند و کالاهایی که مورد قیمت گیری قرار می گیرند از کالاهای نو و سالم بوده و انواع معیوب، ناسالم و مستعمل آنها مورد نظر نیست.

حائری اظهار کرد: نرخ های مورد نظر در این آمارگیری قیمت های نقد کالاها و خدمات است و قیمت نسیه و یا اعتباری (پرداخت چک وعده دار و سفته) و اقساطی برای خرید کالاها و خدمات و نیز قیمت های حاصل از مبادله پایاپای مانند کالا با کالا، کالا با خدمت، خدمت با خدمت مورد نظر نیست./ع

بیشتر بخوانید :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار