قائم مقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قدمت 30 ساله سند راهبردی توسعه باغات کشور، گفت: سند راهبردی توسعه باغات کشور نیازمند بازنگری است.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷ 17 October 2015
جهانگیر عرب در گفت‌و‌گو با خبرنگاردر بابلسر، اظهار داشت: چهار سند راهبردی توسط معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تهیه و توسط مدیران باغبانی و ستادی معاونت امور باغبانی و معاونان تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کشور, مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: سند راهبردی نخست، توسعه باغات در اراضی شیب دار کشور به مساحت 860 هزار هکتار و سند راهبردی دوم اصلاح و نوسازی 900 هزار هکتار از باغات کشور بوده که بیش از 30 سال از عمر آنها می‌گذرد.
عرب با بیان اینکه توسعه 86 هزار هکتار باغ زیتون و اصلاح 50 هزار هکتار از باغات زیتون کشور به عنوان سند راهبردی سوم پیشنهادی از سوی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، تصریح کرد: تولید در محیط کنترل شده و انتقال از فضای آزاد به فضای کنترل شده به عنوان چهارمین سند راهبردی پیشنهادی است.
وی بیان کرد: در صورت تأمین اعتبارات لازم و احکام پیشنهادی که باید در سند برنامه ششم توسعه توسط مجلس و دولت به تصویب برسد و تأمین ملزومات و پشتیبانی اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح، تولید محصولات باغی کشور از 16 به 22 میلیون تن افزایش می‌یابد.
قائم مقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه علاوه بر رشد تولید محصولات باغی، تولید سبزیجات و صیفی‌جات گلخانه‌ای از 1.5 به 7 میلیون تن افزایش می‌یابد،‌ اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح، تأمین ملزومات و پشتیبانی اعتبار مورد نیاز تولید روغن زیتون نیز از 5 هزار تن به 26 هزار تن افزایش پیدا می‌کند.
عرب با اشاره به اینکه اجرای این چهار سند پس از تصویب و تأمین ملزومات و اعتبارات از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی، نیازمند یک عزم ملی در کشور است، تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها تأثیر بسیار مهمی در بهره‌وری و صرفه جویی در مصرف آب دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه حجم زیادی از آب به دلیل فرسودگی باغات کشور و تولید سبزی و صیفی در فضای آزاد هدر می‌رود، بنابراین با اجرای صحیح و هدفمند این طرح توسط معاونت باغبانی وزارت جهاد کشورزی، حدود هفت میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی می‌شود.
قائم مقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، از تصویب و ارائه این 4 سند راهبردی به عنوان مهم‌ترین خبر در حوزه کشاورزی پس از سفر ریاست جمهوری به مازندران خبر داد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار