کد خبر: ۱۳۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱ 25 November 2015
به گزارش تابناک ایلام،طبیعت، درختان و وحوش از جمله میراث های طبیعی استان زیبا و بکر ایلام هستند که حفظ این سرمایه های از دست رفتنی نیاز به توجه ، حمایت و احیای همه جانبه مسوولان و لایه های مختلف اجتماع دارد.
این میراث طبیعی که با کوتاهی و بی مبالاتی ما انسان ها به راحتی از بین رفته و جبران خلا و احیای دوباره انها نیازمند وقت و هزینه های زیادی است و حتی گاهی امکان بازگشت این سرمایه ها هیچگاه میسر نخواهد شد.
خشکیدگی درختان بلوط، تخریب زیستگاه های وحوش و شکار بی رویه آنها، قطع درختان، آتش سوزی جنگل ها و مراتع،برداشت بیش از حد آب از سفره های زیرزمینی و ... از جمله جفا و ظلم هایی است که ما به طبیعت و انفال اهدایی خداوند روا می داریم.
در کنار این تجاوز و تعدی هایی گسترده به ساکنان واقعی طبیعت، دست های مهربان، دلسوز و کارامدی نیز هستند که با جان و دل در حفظ این سرمایه های ارزشمند وبی بدیل تلاش می کنند و با اجرای طرح های مختلف سعی در حفظ و ایجاد تعادل در اکوسیستم طبیعی استان دارند.
کاشت هر نهال یا تغذیه سفره های زیرزمینی با طرق مختلف از  جمله راه های احیای طبیعت و جبران خسارت های خواسته یا ناخواسته افراد به طبیعت است و در این میان اداره کل منابع طبیعی استان به عنوان متولی اصلی اجرای طرح های آبخیزداری نقشی مهم در تهیه و ایجاد طرح های مختلف و مشارکت دادن مردم در این طرح ها دارد.
چندی پیش طرح بزرگ و مهم جماب با حضور مدیر کل و مسوولان اداره کل منابع طبیعی استان، برخی از مدیران و مسوولان شهرستان مهران، جمع کثیری از علاقمندان به نهال کاری و طبیعت، انجمن های مردم نهاد و تعدادی از نمایندگان رسانه های جمعی در شهرستان مهران کلید خورد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در جریان اجرای طرح نهال کاری جماب  در خصوص این پروژه گفت: طرح جماب تلفیقی از عملیات جنگلکاری توام با عملیات آبخیزداری و بیابان زدایی است که با استفاده از گونه های طبیعی اقتصادی سازگار با شرایط منطقه با خاصیت بادشکنی در عرصه جنگلکاری به اجرا درآمده است.
رضااحمدی افزود: این طرح بیش از هزار و صد هکتار مساحت دارد و با توجه به اهمیت مساله آبخیزداری و تثبیت خاک و تقویت سفره های زیرزمینی و در جهت حفظ و ارتقای منابع طبیعی استان در سال 94 به بیش از پنج هزار هکتار افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه در خصوص گونه های کاشته شده در مناطق شمالی و جنوبی استان همچون کاشت اکالیپتوس استرالیا و کهور آمریکا انتقاداتی از سوی برخی بر منابع طبیعی وارد شد، یادآور شد: در گذشته در زمینه استفاده از گونه های بومی تجربه خاصی نداشتیم، اما با توجه به تجربیات کسب شده در حال حاضر از گونه های بومی استفاده می کنیم که دارای مقاومت بالا ، تحمل گرما و افزایش دمای زیاد  با نیاز به آب فوق العاده کم هستند.
وی اظهار کرد:  با توجه به این ویژگی ها استفاده از نهال های آمریکایی و استرالیایی جای خود را به  گونه های بومی مهرانی داد و پس از حصول نتیجه مثبت از این جابجایی به کل کشور اعلام شد، اوکالیپتوس کاشت شده در مهران گونه بومی همین شهرستان است که به جای اکالیپتوس استرالیایی کاشت شده است.
احمدی در ادامه کاشت گونه های بومی را بسیار ارزشمند برشمرد و خاطرنشان کرد: نباید تلاش های مثمرثمر مدیران گذشته این اداره کل در راستای جنگلکاری و بیابان زدایی نادیده گرفته شود  و هم اکنون زمینه لازم برای بیابان زدایی و کاشت گونه ها با وسعت بالا فراهم شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون استان ایلام در بخش فنی جنگل، بالاتر از استان های شمالی با بارندگی دو هزار میلیمتر قرار دارد و و همچنین در بحث بیابان زدایی در کشور استان برتر کشور است و در مباحث آبخیزداری نیز جزو سه استان برتر کشور قرار دارد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعلام اینکه نکته حایز اهمیت اینکه ارتقاء کیفی و کمی وظایف مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری نیازمند همکاری همه جانبه مردم و مسئولین است ، ابراز امیدواری کرد: در راستای تحقق اهداف این اداره کل همکاری های همه جانبه ای توسط مردم و مسوولان بیش از پیش صورت گیرد.
وی ادامه داد: بحث منابع طبیعی بحثی همه جانبه و مرتبط با کل جامعه است و همه افراد جامعه به نحوی با آن درگیر هستند و بهترین طرح سازمان جنگل ها طرح مدیریت جامع آبخیزداری است که در این راستا پیشگیری ها و پیش طرح ها و پیش پروژه های این طرح عظیم در نقاط مختلف استان یا در حال اجراست یا در دستور کار قرار دارد.
 و ی تاکید کرد: هدف اصلی منابع طبیعی و طرح های این دستگاه فراهم ساختن زمینه حضور بیشتر مردم به عنوان منابع طبیعی با مردم برای مردم است  و در حوزه تعامل مردم و دست اندرکاران منابع طبیعی موفقیت های بیشتری کسب کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بحث منابع طبیعی یک بحث همه جانبه در جامعه بوده و تمام آحاد جامعه به نوعی با آن درگیر هستند و طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز یکی از بهترین طرح¬ های سازمان می¬ باشد که می¬ تواند زمینه حضور مردم را در توسعه و صیانت از منابع ملی را فراهم کند.
وی اظهار کرد: طرح جم¬ آب تلفیقی از عملیات جنگل‌کاری توأم با عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی است که با استفاده از گونه‌های جنگلی اقتصادی سازگار با شرایط منطقه و همچنین گونه‌های بادشکن شامل گونه¬ های کنار، کهور، اکالیپتوس، بنه، عناب، خرما، بوته آتریپلکس، گل نرگس است.
احمدی ادامه داد: این طرح در سطح پنج هزار هکتار اجرا می شود که دو هزار هکتار آن در شهرستان‌های مهران و دهلران و سه هزار هکتار دیگر در عرصه‌های ملی شهرستان‌های مختلف استان به اجرا در می آید. 
وی افزود: اجرای این طرح با اجرای عملیات آبخیزداری شامل سامانه سطوح آبگیر باران و پخش سیلاب، خشکه‌چینی، گابیون بندی به‌ منظور استفاده صحیح از نزولات جوی، جلوگیری از سیل و ذخیره نزولات آسمانی همراه بوده و تمام عملیات انجام‌شده با همکاری و مشارکت مردم و تعاونی‌ها انجام می‌گیرد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: بهترین طرح سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورطرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز بوده و به همین خاطر هدف ما مشارکت دادن مردم در طرح های منابع طبیعی به ویژه طرح های حوزه آبخیز و تهیه و اجرای پیش نیازها و پیش طرح ها و پیش پروژه های این طرح عظیم در نقاط مختلف استان است.
به گزارش تابناک، باید با کاشت نهال ترویج فرهنگ منابع طبیعی را که از دغدغه های مقام معظم رهبری است دربین همه اقشار مختلف جامعه اشاعه داده و در این راستا همگان به عنوان وارثان اصلی میراث طبیعی نقشی موثر و تاثیرگذار در حفظ آن داشته باشیم./پ

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار