ائمه جماعات حوزه آبخیز طشک و بختگان و کمجان طی بازدیدی از مسیر رودخانه کر تا آباده طشک با مشکلات و معضلات زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی خشکسالی تالابها و عدم مدیریت صحیح منابع آبی آشنا شدند.
کد خبر: ۱۳۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 29 November 2015
تابناک فارس به قل از مهر:در راستای احیای تالابهای استان فارس و ضرورت حفاظت و احیای تالابهای طشک و بختگان بازدید مشترکی توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و کارشناسان تالاب، ائمه جماعات حوزه آبخیز طشک و بختگان و کمجان و اعضای کارگروه تالابهای استان از مسیر رودخانه کر تا آباده طشک به عمل آمد و در این بازدید ائمه جماعات ضمن استقبال از همکاری با محیط زیست نسبت به روشنگری و آگاه‌سازی جوامع محلی اعلام آمادگی کردند.

این بازدید پیرو مصوبات ستاد احیای تالابهای استان که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار فارس تصویب شده بود، انجام شد. در این بازدید ائمه جماعات حوزه آبخیز طشک و بختگان و کمجان با مشکلات و معضلات زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی خشکسالی تالابها و عدم مدیریت صحیح منابع آبی آشنا شدند.

 حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در این بازدید در خصوص لزوم احیای تالابهای استان به ویژه تالاب بختگان و تشکیل ستاد احیا تالابها و نقش تاثیرگذار ائمه جماعات در آموزش و تنویر افکار عمومی و آگاهسازی مردم تاکید کرد.

در گذشته در خصوص بهره برداری از تالابها و منابع آبی اشتباهاتی صورت گرفته است

او گفت: امروز در شرایطی هستیم که وضعیت خشکسالی تالابها بسیار نگران کننده است، برداشت از منابع آبی بیش از حد مجاز است و حفر چاه‌های غیرمجاز را شاهدیم و متاسفانه عامل اصلی ایجاد خشکسالی‌ها عوامل انسانی و عدم مدیریت صحیح و برداشتهای غیرمجاز از منابع آبی است.

ولوی افزود: حجم برداشت آب از چاههای مجاز باید کنترل شود که این مهم با نصب کنتورهای هوشمند مدیریت خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس به نقش مثبت کشاورزی پایدار و تناسب سطح زیر کشت با میزان آب در منطقه اشاره کرد و گفت: باید الگوی کشت در استان تغییر کند و راندمان آبیاری کشاورزی اصلاح شده و افزایش یابد.

در ادامه صوفی عضو اتاق فکر حفاظت محیط زیست در امور تالابها گفت: در گذشته در خصوص بهره برداری از تالابها و منابع آبی اشتباهاتی صورت گرفته که منجر به فقر، معضلات اجتماعی، اقتصادی و مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش حاشیه نشینی شده است.

وی بر اهمیت مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز تاکید کرده و درصد کمی از خشکی تالابهای استان را ناشی از عوامل طبیعی دانست و افزود: عدم احیای تالاب بختگان منجر به تخریب تنوع زیستی، ایجاد مشکلات اجتماعی و اقتصادی و ایجاد امراض و.. می‌شود.

در ادامه ائمه جماعات این حوزه آبریز ضمن اشاره به اهمیت موضوع نظرات خود را در این خصوص ارائه و اعلام مساعدت خود را برای آگاه‌سازی اقشار جامعه اعلام کردند.

امام جمعه خرامه گفت: تصمیمات مقطعی منجر به بروز بحران در حوزه آبخیز شده به گونه‌ای که بحرانهای اجتماعی ناشی از بحران خشکی تالابها هولناک است.

وی همچنین بر آگاه‌سازی عمومی مردم در حفظ تالابها تاکید کرد و گفت: حاشیه تالاب بختگان به منطقه‌ای مستعد برای ایجاد امراضی نظیر سالک تبدیل شده است.

امام جمعه سروستان نیز به مدیریت یکپارچه تالاب و ایجاد معیشت جایگزین برای کشاورزان تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار