جشنواره فرامرزی مطبوعات که به ابتکار خانه مطبوعات ایلام برای نخستین بار برگزار شد با وجود استقبال اهالی رسانه و مطبوعات و مقام های سیاسی و فرهنگی ایران و عراق، نقاط قوت و ضعفی آن نقد وبررسی شد.
کد خبر: ۲۳۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 30 May 2016
 جشنواره فرامرزی مطبوعات که به ابتکار خانه مطبوعات ایلام برای نخستین بار برگزار شد با وجود استقبال اهالی رسانه و مطبوعات و مقام های سیاسی و فرهنگی ایران و عراق، نقاط قوت و ضعفی آن   نقد وبررسی شد.


به گزارش تابناک ایلام، در این جشنواره اصحاب مطبوعات و رسانه های استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان از جمهوری اسلامی ایران و استان های بصره، میسان، واسط، دیالی، حلبچه، سلیمانیه و اربیل کشور عراق حضور داشتند که نزدیک به یک هزار و 300 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. 

خبرگزاری جمهوری اسلامی با هدف آسیب شناسی و واکاوی بیشتر نقاط ضعف و قوت این جشنواره به سراغ دست اندرکاران برگزاری این رویداد فرهنگی در استان ایلام رفت و در میزگردی دیدگاه های آنان را در این زمینه جویا شد.
مهمانان این میزگرد عمران خودآموز معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عبدالحمید کرمی رئیس خانه مطبوعات ایلام، رضا رستمی رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی، شمس الدین رستمی رئیس کمیته علمی و عطاالله جمالوندی رئیس کمیته پشتیبانی و مالی جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری نوار مرزی ایران و عراق هستند که دیدگاه آنان در پی می آید:
** رئیس خانه مطبوعات: استقبال مردم از جشنواره فرامرزی مطبوعات گسترده بود
رئیس خانه مطبوعات ایلام گفت: با وجود فراز و فرودهای برگزاری خوشبختانه در نظرسنجی و بازخوردهای مردمی جشنواره بیش از حد انتظار ما در جامعه با استقبال رو به رو شد.
عبدالحمید کرمی اظهار کرد: مقدمات و آغاز کار جشنواره از آبان ماه 94 کلید خورد و هدف ما این بود که با توجه به پیوندها و همکاری هایی که بین مسئولان ارشد استان با مقام های عراقی به ویژه استان های مرزی این جشنواره بتواند به عنوان پیوست فرهنگی پیوندها و مناسبت های سیاسی و اقتصادی دو کشور را بیش از پیش توسعه دهد.
وی افزود: پیشنهاد برگزاری جشنواره فرامرزی استان های مرزی ایران و عراق از سوی خانه مطبوعات ایلام مطرح و پس از استقبال در استان با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشته شد که خوشبختانه در آنجا هم مورد استقبال قرار گرفت و معاون مطبوعاتی وزیر، خانه مطبوعات ایلام را به عنوان متولی برگزاری این جشنواره معرفی کرد.

** مسئولان استان های مرزی ایران از برگزاری جشنواره استقبال کردند
سردبیر هفته نامه پیک ایلام ادامه داد: برای برگزاری این جشنواره متولیان به استان های کرمانشاه و خوزستان سفر کردند و نشست هایی با مسئولان این دو استان برگزار شد که خوشبختانه همه از برگزاری جشنواره استقبال کردند ضمن اینکه در نشستی با استاندار ایلام وی بر برلگزاری جشنواره تاکید کردند و گفتند که باید این جشنواره برگزار شود.
کرمی گفت: همه استان های مرزی ایران از آذربایجان غربی در شمال عرب مرز ایران و عراق تا خوزستان در جنوب از برگزاری جشنواره استقبال کردند که این نشان می دهد جشنواره موفق بوده است در بحث منابع مالی استاندار ایلام دستور دادند که از راه های مختلف تامین شود.

** جشنواره فرامرزی مطبوعات کاری جهادی بود
وی افزود: به یقین کارهای بزرگ ایرادها و اشکال هایی دارد که جشنواره فرامرزی مطبوعات جدا از این قاعده نیست ولی به عنوان نخستین تجربه در کشور برگزاری این رویداد به طور قطع و به معنای واقعی کلمه یک کار جهادی بود که شبانه روز همه عوامل برای برپایی این رویداد کوشش کردند.
رئیس خانه مطبوعات ایلام افزود: برای برگزاری این رویداد فرهنگی حتی عوامل و دست اندرکاران آن به کشور عراق و استان واسط سفر کردند که در آنجا مقام های عراقی از این رویداد در ایلام استقبال کردند و اعلام شد که استان های مرزی عراق نیز در جشنواره شرکت می کنند.
وی افزود: وقتی در روز برگزاری جشنواره آقایب انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون اعلام می کند که 'این جشنواره یک ابتکار ماندگار و موثر است و باید به عنوان الگو در دیگر استان های مرزی کشور هم برگزار شود'، این یعنی اینکه جشنواره موفق بوده و اهداف مورد نظر محقق شده است.
رئیس خانه مطبوعات ایلام اظهار کرد: جا دارد اینجا از استاندار ایلام قدردانی کنم که تا آخر در برگزاری جشنواره یار و یاور ما بود و نیز از رسانه ها از جمله ایرنا که در پوشش این رویداد سنگ تمام گذاشتند به هر حال برگزاری جشنواره فرامرزی مطبوعات کار بسیار بزرگی بود که خوشبختانه الگو شد.

** گلایه معاون ارشاد از پخش نشدن جشنواره فرامرزی مطبوعات از شبکه های سراسری 
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز در این نشست از پخش نشدن و انعکاس نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اینترنتی استان های نوار مرزی ایران و عراق از شبکه های سراسری صدا و سیما گلایه کرد. 
عمران خودآموز بیان کرد: این در حالیست که این جشنواره در شبکه های تلویزیونی عراق نظیر الحیاه، المنار، النبا، الفرات و... انعکاس داشت و در ایران تنها از شبکه استانی سیمای مرکز ایلام و در خبرگزاری ها منعکس شد. 
وی با بیان اینکه هنوز ارزیابی علمی از این جشنواره انجام نگرفته گفت: بازخورد این جشنواره مثبت بوده و این موضوع از استقبال اهالی رسانه دو کشور مشهود است. 
وی با بیان اینکه تکرار این جشنواره ضرورت دارد افزود: هدف گذاری این جشنواره که مهمترین آن هم افزایی و همکاری بین رسانه های دو کشور ایران و عراق بوده تنها با یک دوره برگزاری این رویداد محقق نمی شود بلکه با برگزاری در دوره های بعدی تحقق می یابد. 
معاون فرهنگی و هنری ارشاد ایلام گفت: اگرچه فرآیند ارتباط با رسانه های عراق به علت برخی فرایندهای اداری با تاخیر انجام گرفت ولی با استفاده از ظرفیت های مطبوعات این مسیر هموارتر شد. 
خودآموز اظهار کرد: خوشبختانه در سفر به استان واسط عراق و با مشارکت رسانه ها این فرآیندهای اداری به سهولت پیش رفت و این جشنواره با استقبال عراقی ها رو به رو شد به طوری که در برگزاری آن هیاتی فرهنگی سیاسی از استان های مرزی عراق حضور داشتند. 

** جشنواره فرامرزی مطبوعات اعتماد به نفس رسانه های این استان را تقویت کرد/نقاط ضعف جشنواره حرفه ای نبودند 
معاون فرهنگی و هنری ارشاد ایلام بیان کرد: برگزاری این جشنواره به عنوان یک تجربه مغتنم اعتماد به نفس مطبوعات این استان را تقویت و این موضوع یکی از مهمترین دستاوردهای این رویداد در استان بود. 
خودآموز گفت: با وجود محدودیت های این جشنواره به گفته مسئولان کشوری شرکت کننده در حد مطلوب برگزار شد و اگرچه دارای نقاط ضعف فنی بود ولی ضعف حرفه ای نداشت. 
وی ادامه داد: هم محورهای جشنواره عالمانه و حرفه ای انتخاب شد و هم زمان و مکان برگزاری این همایش مناسب بود ولی این جشنواره نقص های فنی هم داشت. 
معاون ارشاد ایلام پایین بودن آثار بخش ویژه جشنواره را یکی از نقص های این جشنواره عنوان کرد و گفت: متاسفانه اهالی رسانه عراق هم آثار محدودی ارسال کردند. 
وی با بیان اینکه یکی از اهداف این جشنواره فراهم شدن زمینه رقابت سالم برای کیفی سازی فعالیت رسانه ها بود گفت: چنانچه بخش آزاد در این جشنواره محدود می شد زمینه حضور شرکت کنندگان نیز کمتر و به اهداف مورد نظر دست نمی یافتیم، در بخش آزاد در مجموع یک هزار اثر به جشنواره ارسال شد که به طور متوسط هر استان 200 اثر ارسال کردند ولی در بخش ویژه انتظار بیشتری از رسانه های دو کشور بود و با وجود تمدید دو بار برای ارسال آثار ولی تعداد آثار این بخش محدود بود. 

** فرآیند داوری زیر نظر نماینده معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 
خودآموز با بیان اینکه مسئولیت سلامت داوری آثار ارسالی جشنواره به نماینده معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده گفت: ایشان با دبیر کمیته علمی جشنواره هماهنگ بود و به عنوان ناظر فرآیند کلیه مراحل داوری را زیر نظر داشت. 
وی گفت: دبیرخانه جشنواره موظف بوده بر اساس آیین نامه جشنواره همه فرآیندهای داوری را طوری برنامه ریزی کند که در نهایت به داوری سالم منجر شود که بر اساس نظر نماینده معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد استفاده از ظرفیت داوران استانی پیشنهاد شد. 
به گفته خودآموز، برای انتخاب داوران بهترین مرجع ادارات ارشاد بودند و در این زمینه از هر استان سه داور معرفی که با بررسی در شورای سیاستگذاری جشنواره در نهایت یک نفر از هر استان شرکت کننده برای داوری آثار انتخاب شدند. 
وی با بیان اینکه ممکن است در فرآیند بررسی آثار داوران از هم نظر گرفته باشند، افزود: پس از اعلام نتیجه داوری و چند روز قبل از برگزاری جشنواره نتیجه داوری به نماینده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان ناظر اعلام شد. 
معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اظهار کرد: در این زمینه بالا بودن مبالغ جایزه برگزیدگان و همچنین برگزیده شدن برخی افراد در دو حوزه به نماینده وزارت ارشاد اعلام ولی ایشان مخالفتی اعلام نکردند. 
خودآموز گفت: چنانچه آثار برگزیده بر خلاف ضوابط جشنواره بوده و دارای مشکل باشند پیگیری لازم انجام خواهد شد. 
وی با تاکید بر اینکه داوری جشنواره نقص داشته نه داوران این جشنواره گفت: داوران در هر جشنواره ای باید در بررسی آثار وجدان را مد نظر قرار داده تا مشکلی در فرآیند داوری پیش نیاید. 
معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با بیان اینکه اهداف این جشنواره با یک دوره برگزاری آن بدون شک محقق نمی شود بر اجرای آن در سال های بعد در استان های مختلف تاکید کرد.

** مسئول کمیته مالی و پشتیبانی جشواره: 350 میلیون تومان هزینه جشنواره شد 
مسئول کمیته پشتیبانی و امور مالی جشنواره فرامرزی مطبوعات ایران و عراق نیز گفت: بیش از سه میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای این جشنواره هزینه شد که برآورد نخستین ما از هزینه این جشنواره سه میلیارد و 250 میلیون ریال بود. 
عطاالله جمالوندی افزود: با توجه به اینکه ما تا روز نخست شروع جشنواره هیچ اطلاع دقیقی از تعداد مهمانان ایرانی و عراقی نداشتیم بنابراین برآورد اولیه و تامین هزینه این جشنواره با مشکلاتی همراه بود که در نهایت تا روز پایانی 150 نفر از استان های نوار مرزی ایران و عراق در این جشنواره حضور داشتند. 
وی یادآور شد: یکی از مهمترین دغدغه های ما تامین بودجه و میزان مبلغ جایزه بود که در نهایت اعضای برگزاری جشنواره و مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های شرکت کننده با مبلغ 20 میلیون ریال برای برنده نفر اول موافقت شد تا انگیزه ای برای حضور پررنگ تر استان های مجاز برای شرکت در جشنواره شود. 

** فشار مالی فراوانی به برگزارکنندگان جشنواره وارد شد
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره فرامرزی اظهار کرد: در مدت برگزاری جشنواره برای کاهش هزینه و فشارهای مالی از ظرفیت و امکانات و البته حمایت برخی دستگاه ها همچون استانداری، دانشگاه، شهرداری و آموزش و پرورش ... استفاده کردیم. 
جمالوندی گفت: برای تامین هزینه جشنواره با مشکلاتی مواجه بودیم که با همکاری مسئولان استانداری ایلام تا حدود زیادی این مشکلات و دغدغه های مالی رفع شد و با حمایت آقای مروارید استاندار ایلام یک میلیارد و 200 میلیون ریال به صورت نقد به مسئولان جشنواره داده شد. 
وی اضافه کرد: در مجموع یک میلیارد ریال برای برندگان این جشنواره و یک میلیارد ریال برای اسکان، تغذیه و دیگر خدمات رسانی به مهمانان هزینه شد و یک میلیارد ریال نیز برای امور فرهنگی و تبلیغی جشنواره پرداخت شد که به عنوان مثال 2 میلیون و 500 هزار ریال هزینه ساخت هر تندیس بود. 

** جشنواره در توسعه و گسترش پیوندهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو کشور موفق بود
به گفته وی، هر چند تامین بودجه های مالی این جشنواره با مشکلات عدیده ای همراه بود اما این جشنواره نخستین تجربه استان بود که هدف آن تقویت فرهنگ بومی این استان ها و گسترش پیوندهای مرزی بین دو کشور ایران و عراق بود. 
جمالوندی اظهار کرد: هدف اصلی ما ترغیب استان های کشور عراق که هم مرز و همسایه نوار غربی ایران بودند که به علت های گوناگونی این انتظارات از جانب طرف عراقی زیاد پررنگ نبود، اما در مجموع جشنواره در گسترش و توسعه پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور موفق بود.
وی گفت: پیش از آغاز جشنواره قرار بود یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور به عنوان حامی مالی اسپانسر این جشنواره باشد اما به دلایلی این امر محقق نشد و همکاری این اپراتور با جشنواره میسر اتفاق نیفتاد. 

** 121 میلیون تومان بدهکار شدیم 
مسئول کمیته مالی جشنواره با بیان اینکه هم اکنون مسئولان برگزاری جشنواره یک میلیارد و 210 میلیون ریال بدهکار هستند، تاکید کرد: هرچند استانداری در طول مدت فرایند برگزاری جشنواره تا زمان اجرای آن مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال به جشنواره پرداخت کرد اما قرار و قول ها از همان ابتدا بر مبنای پرداخت مبلغ 2 میلیارد ریال از سوی این دستگاه بوده و ما انتظار داریم که استانداری ایلام مبلغ 800 میلیون ریال دیگر به مسئولان جشنواره کمک کند. 
وی اظهار کرد: این جشنواره درحالی به میزبانی ایلام برگزار شد که این استان فاقد زیرساخت های لازم همچون محلی مناسب برای اسکان مهمانان است و مسئولان استان با بازبینی چگونگی برگزاری و موانع و مشکلات و همچنین نقاط قوت و ضعف آن باید در آینده ضمن توجه به ایجاد زیرساخت ها شرایط را برای اشتغال زایی برخی مشاغل جانبی مربوط به جشنواره های این چنینی فراهم کنند. 

** داوران جشنواره بر اساس شیوه نامه ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدند
رئیس کمیته علمی نخستین جشنواره فرامرزی ایران و عراق نیز در این میزگرد گفت: برای حضور بهتر اهالی رسانه در این جشنواره و در قالب یک برنامه مشترک، طراحی ویژه در فراخوان انجام شد که هم بتوانیم آثاری تولیدی داشته باشیم و هم بتوانیم رقابت به وجود آوریم.
شمس الدین رستمی افزود: در مورد کمیته علمی ما در سه بخش کار داشتیم که یکی از این فعالیت ها شامل تنظیم فراخوان، تعیین اعضای کمیته علمی، تهیه و تنظیم متون دعوت نامه ها و... دومین برنامه طراحی نشست های علمی و تخصصی با حضور اساتید برجسته ملی حول محور جشنواره و سومین مورد نیز انتخاب داوران جشنواره بود.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما ارتباط گیری با کشور عراق بود اما مشکلی که وجود داشت وضعیت مطبوعات عراق بود چرا که بعد از سقوط صدام از 100 نشریه فعال این کشور تنها 60 نشریه ادامه حیات دادند و عمده این نشریات هم محدود به شهر بغداد بود در حالی که رقابت رسانه ای در این کشور بیشتر بین شبکه های مجازی و ماهواره ای است.
وی گفت: بحث اصلی جشنواره محورهای ویژه و مشترک بود که از حدود یک هزار و 300 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره 100 اثر در بخش آزاد شرکت داشتند و از 174 اثر در بخش ویژه 54 اثر از کشور عراق بود با توجه به شرایط این کشور این میزان اثر ارسالی، برای نخستین جشنواره خوب بود.
مسئول کمیته علمی جشنواره در پاسخ به این سوال که در جشنواره باید به بخش ویژه توجه بیشتری می شد، گفت: رقابت رسانه ای گسترده هدف اصلی و مد نظر ما بود و البته از بخش ویژه هم از سوی اهالی رسانه استقبال چندانی نشد.
رستمی در خصوص داوری ها هم با اعلام اینکه آنچه به کمیته علمی مربوط است فرایند داوری است، یادآور شد: نگاه تیم برگزاری جشنواره استفاده از داور بومی نبود ولی انتخاب داوران بر اساس مصوبه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر مبنای شیوه نامه برگزاری مطبوعات بود که در آن شیوه انتخاب داوران مشخص است.
رستمی اظهار کرد: در این بخشنامه تعیین شده که تیم داوری را نماینده خانه مطبوعات، داور بومی و اساتید روزنامه نگاری تشکیل دهند و برای به وجود نیامدن شبهه آقای سلمان علی بهرام پور به عنوان ناظر از سوی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد معرفی شد تا بر تمام مراحل داوری نظارت داشته و فرایندهای بررسی آثار با وی هماهنگ شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که شبهه و اعتراضی به فرایند داوری و بررسی آثار و نیز انتخاب افراد برگزیده باشد باید آقای بهرام پور به عنوان ناظر پاسخگو باشد چون بنده تنها هماهنگ کننده داوران بودم و سر داور یا نماینده داوری آقای بهرام پور بود ضمن اینکه مبنای قضاوت آثار نیز شیوه نامه وزارت بود و شورای سیاست گذاری جشنواره بر رعایت این موارد تاکید داشت.
رستمی افزود: برای رفع یا کاهش شبهه های احتمالی در فرآیند داوری ها، در مکاتبه ایی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های شرکت کننده از آنها خواسته شد هر یک سه نفر را به عنوان داور معرفی کنند.
وی یادآور شد: ما نیز از میان افرادی که معرفی شده بودند براساس مدرک تحصیلی، سابقه و تخصص از هر استان یک نفر را به عنوان داور انتخاب کردیم تا نسبت به بررسی آثار و انتخاب آثار برتر اقدام کنند.
وی درباره عدم استفاده از داورانی از غیر استان های شرکت کننده در جشنواره با هدف اجرای عدالت در بررسی آثار تاکید کرد: آقای بهرام پور تاکید داشت از داوران استان های شرکت کننده استفاده شود.
به گفته وی، البته آقایان مختاریان در زمینه عکس و گرافیک در محور ویژه و شجاعی در بخش کاریکاتور از مرکز مطالعات نیز برای بررسی آثار انتخاب شدند که از داوران برجسته کشور در حوزه رسانه و مطبوعات هستند.
وی با بیان اینکه وجود شبهه در داوری جشنواره ها اجتناب ناپذیر است چون فقط داوران از محتوای آثار ارسالی با خبر هستند، افزود: آثار از طریق سامانه پرس فستیوال ارسال شده بود و هر کدام دارای کد بودند و فقط امکان دسترسی به آثار برای داوران فراهم بود و روند داوری آثار نیز آقای بهرام پور هماهنگ شده و سپس نتایج اعلام شد.
رستمی گفت: کمیته داوران براساس سیاست گذاری وزارت ارشاد داوران را از استان های شرکت کننده انتخاب کرد که فقط این افراد حق بررسی آثار را داشتند ضمن اینکه کمیته علمی و مسئول بررسی هماهنگ کننده داوران، هیچ نقشی در انتخاب داور و آثار برتر نداشتند.
مسئول کمیته علمی جشنواره افزود: با تمام مشکلات و کاستی های که وجود داشت جشنواره برگزار شد ولی امیدواریم در جشنواره های آینده با طراحی بهتر و علمی تر مشکلات نخستین جشنواره تکرار نشود.
وی به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیشنهاد کرد: با بازبینی شیوه نامه جشنواره ها بند انتخاب داوران بومی (استان شرکت کننده) را در فرآیند داوری ها حذف یا آن را از اجباری بودن خارج و اختیاری کند تا شک و شبه ای در انتخاب آثار بوجود نیاید.

** هدف اصلی از برگزاری این جشنواره تحکیم و تقویت روابط با کشور عراق بود
رئیس کمیته فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره فرامرزی ضمن تشکر از رسانه ها و خبرگزاری ها قبل و بعد از برگزاری جشنواره در رابطه با برگزاری جشنواره اظهار کرد: در روند برگزاری جشنواره کار این کمیته سنگین و مدت ها قبل از برگزاری جشنواره کار آن شروع شده بود.
رضا رستمی افزود: با برگزاری نشست های متعدد اعضای کمیته تبلیغات متشکل از 12 نفر مشخص شدند و ارتباط گیری با همکاران از طریق کانون های ایجاد شده و همچنین تشویق آنها برای شرکت در جشنواره صورت گرفت که خروجی مناسبی داشت.
وی گفت: کارهای تبلیغاتی این کمیته در 2 حوزه بحث تبلیغات محیطی که قبل از شروع و حین برگزاری جشنواره انجام شد و همچنین بحث تبلیغات عمومی بود که جا دارد از صدا وسیمای مرکز ایلام برای پوشش این برنامه تقدیر و تشکر به عمل آید.
وی یادآور شد: ما در کمیته تبلیغات در مدت زمان برگزاری جشنواره چهار ویژه نامه چاپ کردیم که از این تعداد سه ویژه نامه به زبان فارسی و یک ویژه نامه به زبان عربی چاپ و در بین مدعوان توزیع شد. 
رستمی تاکید کرد: به اعتقاد بنده این جشنواره در واقع بخشی از ظرفیت و توان اصحاب رسانه ما را نشان داد و بیانگر این امر بود که ما توان انجام کارهای بزرگ تر را داریم هرچند برخی گلایه ها و مشکلات در بخش تامین مالی وجود داشت اما در مجموع به نظر من جشنواره به اهدافی که داشتیم رسید.
وی افزود: این جشنواره تجربه نخست ما بود و به تبع در روند انجام مراوده و مذاکره با کشور عراق مشکلاتی داشت و از جمله این مشکلات سفر دیر هنگام به عراق برای تبلیغات به علت شرایط حاکم بر این کشور بود اما در مجموع از نحوه برگزاری جشنواره، تعداد مهمانان شرکت کننده و حتی از سطح مهمانان خرسندیم.
وی یادآور شد: در مورد ارتباط گرفتن با کشور عراق مشکلاتی از نظر امنیتی و مسائل برون مرزی وجود داشت که در این زمینه همکارمان آقای شکیب انصاری تا حدودی شرایط این ارتباط ها را فراهم کردند.
رئیس کمیته فرهنگی تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره تاکید کرد: یکی از مشکلات عمده این جشنواره در زمینه جذب رسانه های مکتوب عراق بود چرا که به دلیل کمی نشریات در عراق زمینه رقابت در این مورد کاهش داشت به عنوان مثال در استان واسط تنها 2 نشریه مکتوب وجود دارد در حالی که در استانی همچون ایلام 25 نشریه وجود دارد.
وی با اعلام اینکه هر چند ما در مورد آثار ارائه شده به جشنواره از طرف کشور عراق یک اطلاعات کلی داشتیم گفت: اما مهم ترین هدف از برگزاری این جشنواره تقویت روابط و همکاری بین دو کشور و ارتباط گرفتن بود که به دست آمد. 
رستمی اظهار کرد: اگرچه در قبل و حین برگزاری جشنواره به دلیل این که نخستین تجربه ما در این زمینه بود مشکلاتی پیش آمد اما با تمام کمبودها، مشکلات و محدودیت هایی که وجود داشت این جشنواره برگزار شد و بدون شک اگر سال های بعد جشنواره ای در این زمینه برگزار شود به یقین چنین مشکلاتی وجود نخواهد داشت./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار