معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت:یکی از موثرترین راه های جلوگیری از اضافه برداشت آب استفاده از سیستم های نوین آبیاری از سوی کشاورزان است
کد خبر: ۲۴۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ 16 June 2016

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت:یکی از موثرترین راه های جلوگیری از اضافه برداشت آب استفاده از سیستم های نوین آبیاری از سوی کشاورزان است

به گزارش تابناک ایلام؛محمدپاکدل روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان استان میزان برداشت تعیین شده آب ازچاه های زیرزمینی را رعایت نمی کنند و برای آبیاری اراضی کشاورزی خود به طور معمول اقدام به برداشت آب به مقادیر بیشتر از میزان تعیین شده می کنند.

وی افزود: هرچند وضعیت آب های زیرزمینی استان ایلام با توجه بارندگی ها نسبت به سال گذشته از وضعیت مطلوب تری برخودار است اما برداشت بی رویه، اضافه برداشت، عدم مدیریت و نظارت دقیق در بهره برداری از آب های زیرزمینی موجب کاهش تدریجی آب این سفره ها می شود.

پاکدل یادآور شد: کشاورزان به زعم خود برای آبیاری بهتر اراضی زراعی و باغی و با هدف کسب بهره وری و افزایش محصول بیشتر اقدام به برداشت آب بیش از حد تعیین شده می کنند در حالیکه همان زمین زراعی با مقدار آب کمتری نیز به صورت مطلوب و بهینه آبیاری می شود.


وی تاکید کرد: یکی از موثرترین راه های جلوگیری از اضافه برداشت آب استفاده از سیستم های نوین آبیاری از سوی کشاورزان است که با به کارگیری این سیستم ها علاوه بر افزایش بهره وری محصول، موجب کاهش استفاده از آب های زیرزمینی می شود که کشاورزان و مسئولان نسبت به مدرن سازی سیستم های آبیاری باید اهتمام داشته باشند.


یک هزار و 780 حلقه چاه در ایلام وجود دارد که یک هزار و 380 حلقه متعلق به بخش کشاورزی، 282 حلقه به بخش صنعت و 117 حلقه نیز برای مصارف آب آشامیدنی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار