نشست اضطراری 5+5
به منظوربررسی وضعیت پدیده ریزگردها دراستان های کشور،نشست اظطراری باحضور5وزیر،5استاندار،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ودیگر مسئولان ذی ربط کشوری در وزارت کشور تشکیل شد.
کد خبر: ۲۴۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷ 20 June 2016
استاندارایلام گفت:به منظوربررسی وضعیت پدیده ریزگردها دراستان های کشور،نشست اظطراری باحضور5وزیر،5استاندار،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ودیگر مسئولان ذی ربط کشوری در وزارت کشور تشکیل شد.


به گزارش تابناک ایلام؛محمدرضا مروارید بااعلام این خبر اظهارکرد:تشدید معضل ریزگردها در روزهای گذشته مردم بسیاری از استانهای غرب و جنوب غرب کشور را به مخاطراتی روبرو کرد که به همین منظور جلسه بررسی وضعیت این پدیده در وزارت کشور تشکیل شد.

وی با بیان اینکه کلیه اقدامات داخلی توسط دولت و حاکمیت بکار گرفته شده اما منشاء این ریزگردها خارج از مرزهای ایران است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امنیتی منطقه و در اولویت نبودن مهار ریزگردها توسط کشورهای منشاء، اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

استاندار ایلام، پدیده ریزگردها را یک موضوع جهانی دانست و افزود: برای رفع این معضل نیازمند همکاری گسترده دولت های منطقه و نهادهای زیست محیطی بین المللی هستیم.

مروارید، همکاری دولتهای منطقه در رفع این بحران را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: باید ساز و کاری فراهم آید تا کشورهای منشاء گرد و غبار برای پیشگیری از ایجاد این معضل ملزم به همکاری شوند.

وی خاطرنشان کرد: مناطق جنوب و غرب کشور به طور طبیعی در معرض این پدیده هستند و دولت در ارایه راه حل های تخصصی کارشناسی برای مقابله با آن جدی است و این امر را در دستور کار قرار دارد.

استاندار ایلام خشکسالی های سالهای گذشته را عامل اصلی بروز ریزگردها دانست و افزود: رفع این مساله در توان فرد یا سازمان خاصی نیست، بلکه به گرم شدن زمین و تغییر اقلیم و بخشی هم به فقدان مدیریت بر عرصه های سرزمینی در منطقه بر می گردد، به عنوان مثال در کشور عراق که بیشترین سهم در بروز ریزگردها را دارد شرایطی حاکم است که بر عرصه های سرزمینی آن مدیریت نمی شود.

وی ادامه داد: گرچه تاکنون برای همکاری با عراق جهت مقابله با ریزگردها تلاش زیادی صورت گرفت اما تاکنون اتفاقاتی مانند تغییر و تحول در دولت عراق و ناپایداری های حاکم بر این کشور موجب به تعویق افتادن این اقدامات شده است.

مروارید با بیان اینکه راهکار فوری برای چنین پدیده هایی در هیچ جای دنیا وجود ندارد زیرا این کارها نیازمند زمان است، گفت: با وجود انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی زیست‌محیطی، شرایط حاکم بر کشور عراق هرگونه اقدام عملیاتی را برای مهار گرد و غبار ناممکن ساخته است.

وی، منشاء اصلی ایجاد گرد و غبار را غرب و جنوب کشور عراق عنوان کرد و افزود: غیر از ایلام، مردم استانهای کرمانشاه، خوزستان، لرستان و برخی دیگر از نقاط کشور را تحت تأثیر قرار داده و زندگی آنان را مختل کرده است.

استاندار ایلام با با بیان اینکه دولت با تمام توان پیگیر موضوع ریز گردها خواهد بود، خاطرنشان کرد: مردم باید هنگام وقوع گرد و غبار، فعالیت های بیرون از منزل را کاهش دهند، کودکان بیرون نیایند و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنند، اینها تنها کارهایی است که می توان انجام داد.

محمدرضا مروارید با تقدیر از تلاش ها و پیگیری های وزرای کشور، امور خارجه، دفاع، بهداشت، جهاد کشاورزی و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مسئولین مربوطه ابراز داشت: با توجه به اهمیت موضوع راهکارهای مقابله با این پدیده باید در بلندمدت تدوین شود.

به گزارش تابناک ایلام، جلسه اضطراری شورای مدیریت بحران برای بررسی ریزگردها و آتش سوزی جنگل ها به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و با حضور معصومه ابتکار معاون رئییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، ‌معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری و وزرای‌ بهداشت، جهاد کشاورزی، دفاع، راه و شهرسازی، معاون سازمان علمی و فن آوری، رئیس امورکشاورزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداران ایلام، کرمانشاه ،‌خوزستان،‌ فارس و گلستان و نیز معاون علمی و فن آوری رییس اداره کشاورزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و هلال احمر تشکیل شده است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار