مسئول سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام گفت: با توجه به زاد و ولد مطلوب گوزن های استان ایلام و ازدیاد جمعیت این وحوش، سایت مانشت و قلارنگ از لحاظ قلمرو و گستره جوابگوی این تعداد گوزن نیست.
کد خبر: ۲۴۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰ 20 June 2016

مسئول سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام گفت: با توجه به زاد و ولد مطلوب گوزن های استان ایلام و ازدیاد جمعیت این وحوش، سایت مانشت و قلارنگ از لحاظ قلمرو و گستره جوابگوی این تعداد گوزن نیست.

به گزارش تابناک ایلام؛فرزاد بهامین اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون جمعیت گوزن های بالغ و نابالغ سایت به 43 راس رسیده است و این جانوران برای ادامه حیات طبیعی خود به گستره ای وسعتر و قلمرویی بزرگتر نیاز دارند مساحت80 هکتاری سایت مانشت و قلارنگ استان گنجایش این تعداد گوزن را ندارد.

وی افزود: رایزنی هایی انجام گرفته تا در سال جاری تعدادی از این گوزن ها به استان هایی که دارای شرایط مطلوبی برای نگهداری هستند ارسال شوند و امید است جمعیت سایت به تعداد 10 راس برسد چرا که وقتی جمعیت سایت کاهش یابد از هزینه های حفظ و نگهداری آنها به میزان قابل توجهی کاسته می شود.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان این سایت و اداره کل جلوگیری از بروز بیماری های واگیرداری چون تب برفکی و پی پی ار نوزادان در بین جمعیت گوزن های استان است که هرچند تا کنون خوشبختانه موردی از بیماری در بین این وحوش رخ نداده اما اگر هرچه جمعیت آنها کمتر باشد حفاظت و شرایط نگهداری از آنها هم نیز بهتر صورت می گیرد.

بهامین نبود ردیف بودجه اعتباری مشخص برای تامین هزینه های سایت را از دیگر مشکلات این مکان برشمرد و گفت: هزینه های این سایت از محل اعتبارات جاری اداره کل تامین می شود در حالیکه میانگین حجم هزینه های مصرفی این سایت در بهترین و خوشبینانه ترین وضعیت 600 میلیون ریال است که با توجه به جمعیت زیاد گوزن های سایت مانشت و قلارنگ، سلامت مطلوب و زاد و ولد مناسب نیازمند ردیف اعتباری مشخص سازمانی است.

سال گذشته 10 راس از گوزن های این سایت برای نخستین بار به استان یزد انتقال داده شد.
در سال جاری تاکنون چهار راس گوزن نابالغ به جمعیت این سایت اضافه شده است و زاد و ولد این وحوش تا نیمه تیرماه ادامه دارد.

سایت مانشت و قلارنگ ایلام به عنوان موفق ترین سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی کشور از سال 86 و با انتقال شش راس گوزن بالغ از جزیره اشک ارومیه فعالیت خود را شروع کرد و در سال گذشته 10 راس از گوزن های بالغ این مرکز احیا و به سایتی در استان یزد انتقال یافتند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار