مدیرکل بحران ایلام گفت: بانوان بعنوان کانون اصلی خانواده در هنگام سفر به دامان طبیعت می توانند در جلوگیری از روشن کردن آتش و یا خاموش کردن اصولی آن نقشی آموزشی برای سایر اعضای خانواده به ویژه فرزندان داشته باشند.
کد خبر: ۲۴۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 22 June 2016

مدیرکل بحران ایلام گفت: بانوان بعنوان کانون اصلی خانواده در هنگام سفر به دامان طبیعت می توانند در جلوگیری از روشن کردن آتش و یا خاموش کردن اصولی آن نقشی آموزشی برای سایر اعضای خانواده به ویژه فرزندان داشته باشند.


به گزارش تابناک ایلام؛احمد کرمی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری دومین کارگاه آموزشی مهار آتش اظهار کرد: برنامه ریزی و هدف اکثر کشورها در مقوله حوادثی همچون آتش سوزی در عرصه های طبیعی حول محور پیشگیری است.

وی با بیان اینکه جنگل ها به عنوان یک سرمایه و میراث گرانبهای طبیعی محسوب می شوند، افزود: حفاظت از این ثروت های خدادادی از اهمیت زیادی نزد اقشار جامعه برخوردار است.

کرمی با اشاره به نقش گروه های مختلف در پیشگیری از وقوع حوادث طبیعی تاکید کرد: زنان در حوزه پیشگیری از حوادث و رویدادهای ناگوار نقشی غیر قابل انکار دارند.

وی یادآور شد: نقش بانوان در پیشگیری از آتش سوزی های عرصه های طبیعی موثر است چون بعنوان کانون اصلی خانواده در هنگام سفر به دامان طبیعت می توانند در جلوگیری از روشن کردن آتش و یا خاموش کردن اصولی آن نقشی آموزشی برای سایر اعضای خانواده به ویژه فرزندان داشته باشند.

وی گفت: افزایش دانش و آگاهی بانوان و تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه طبیعت موضوع بسیار مهمی است و برای اینکه شاهد نابودی و تخریب عرصه های طبیعی نباشیم باید سطح آموزش این 2 گروه در خصوص مواجه با آتش، عوامل ایجاد و چگونگی جلوگیری از بروز آن را افزایش دهیم.

کرمی با بیان اینکه حفاظت از عرصه ها وظیفه عمومی و همگانی است، یادآور شد: حراست و حفاظت از عرصه ها تنها بر عهده دستگاه هایی چون منابع طبیعی و محیط زیست نیست بلکه همه آحاد جامعه در قبال سلامت عرصه ها مسئول هستند.

وی افزود: در برخی از کشورهای جهان در فصولی که عرصه ها مستعد آتش سوزی هستند، روشن کردن آتش از سوی تفرج کنندگان جرم تلقی شده و با خاطی برخورد قانونی می شود در حالیکه اینجا مردم بی مهابا اقدام به روشن کردن آتش می کنند که در صورت وزش باد این آتش با سهولت دیگر مناطق را طعمه خود می کند.

وی با اعلام اینکه بیش از 90 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی دارد، اضافه کرد: هر چند آتش سوزی های امسال نسبت به سال گذشته در عرصه های جنگلی و طبیعی این استان کاهش چشمگیری داشته اما باید مسئولان و عموم مردم هوشیار باشند و تا حد امکان با انجام اقدام های پیشگیرانه از بروز این پدیده مخرب جلوگیری به عمل آورند.

مدیرکل بحران استان ایلام با وجود آنکه حساسیت ها امسال نسبت به وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی بالا رفته است، ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و توان بازدارنده بانوان بتوان از جنگل ها حفاظت بیشتری به عمل آوریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام نیز در این کارگاه آموزشی گفت: امسال با توجه به افزایش حساسیت های مردمی و مسئولان نسبت به وقوع آتش سوزی و نیز اطلاع رسانی های به موقع در هنگام بروز این پدیده و بالا رفتن فرهنگ حفاظت از عرصه ها از سوی مردم، میزان آتش سوزی ها کاهش قابل توجهی داشته است.

مازیار سلیمان نژاد افزود: جنگل و طبیعت زیستگاه اصلی وحوش است که در صورت وقوع آتش سوزی علاوه بر آسیب دیدن عرصه های طبیعی و آلودگی هوا، خسارت های جبران ناپذیری به حیات وحوش وارد می شود.

به گفته وی، ایجاد استرس و فشار روانی بر وحوش، کوچ آنها از منطقه و فرار به سمت مناطق امن، ایجاد اشکال در زادآوری و تولید مثل، تخریب آشیانه پرندگان و لانه وحوش یا از بین رفتن برخی گونه های جانوری از جمله آسیب های ناشی از آتش سوزی است.

سلیمان نژاد اظهار کرد: 10 کانون بحرانی مستعد آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت استان شناسایی شده و 15 گروه یگان حفاظت با تجهیز به امکانات مهار آتش به صورت شبانه روز در عرصه ها مشغول گشت زنی و رصد وضعیت عرصه های طبیعی هستند که در صورت برخورد با این پدیده در سریع ترین زمان ممکن اقدام به کنترل و مهار آن می کنند.

وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را مراقبت از آتش بعد از مهار آن اعلام کرد و گفت: به طور معمول امکان شعله ور شدن آتش بعد از مهار آن به ویژه هنگام وزش باد وجود دارد.

سال گذشته از مجموع 143 هزار هکتار عرصه های تحت مدیریت این اداره کل در قالب 35 فقره آتش سوزی 523 هکتار دچار آتش سوزی شد در حالی که امسال با انجام اقدام های پیشگیرانه و هوشیاری مسئولان و یگان حفاظت تاکنون چهار فقره آتش سوزی با گستره 11 هکتار در این مناطق رخ داده است.

این کارگاه با موضوع مدیریت پیشگیری از آتش، حین و بعد از آتش با محوریت بانوان عضو سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست با مشارکت مدیریت بحران، سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، فنی و حرفه ای و امور عشایری در محل اداره کل فنی و حرفه ای برگزار شد و شرکت کنندگان در خاموش کردن آتش فرضی در عرصه ها با استفاده از تجهیزات مهار، اقدام کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار