تابناک ایلام بررسی میکند
یکی از معضلاتی که سالهاست گریبانگیر طرحهای زیر ساختی در استان ایلام شده است ،عدم بهره مندی این طرحها از قبیل راه ها ،خیابانها،وتاسیسات مختلف از کیفیت لازم برای استفاده طولانی مدت است .
کد خبر: ۲۵۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸ 01 July 2016
درجهان امروز، حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است ودراین میان راههای ارتباطی بعنوان شاهرگهای حیاتی یک کشور،دارای بیشترین نقش در توسعه اقتصادی می باشند این درحالیست که دراستان ما این فاکتور توسعه از  وضعیت نامطلوبی برخوردار است.

به گزارش تابناک ایلام،به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین المللی ،مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می دهد که سرمایه گذاری در حمل ونقل باعث افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری های خصوصی موجبات سرمایه گذاری درزیرساخت های حمل و نقل را فراهم آورده است.
یکی از مهمترین مولفه ها در اجرای طرحهای زیرساختی نظیر راهها،پلها وتاسیسات ،بهره مندی از عمر مفید و به اصطلاح رایج، برخورداری طرح از قوام ودوام لازم است به این معنا که نظارت فنی دقیق درمراحل مختلف اجرای طرح از مطالعه تا اجرا بمنظور استفاده از مواد با کیفیت واجرای اصولی وفنی صورت بگیرد تا آن طرح بتواند در بازه زمانی تعریف شده برای استفاده که عمرمفید آن نام گرفته است در خدمت بهره برداران باشد.

حقیقتا یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها برای حفظ برتری اقتصادی مبتنی بر حمل ونقل، می تواند کیفیت زیرساختها نظیر راهها واتوبانها وهمچنین برنامه ریزی برای حفظ ونگهداری از آنها وافزودن بر طول عمر استفاده از آنها باشد ؛اما در استان ما در عین محرومیت از زیرساخت ارتباطی مطلوب نظیر بزرگراه ،بخش اعظمی از اعتبارات تخصیصی صرف دوباره کاری ها و ترمیم طرحهایی است که زمان کمی از اجرای آنها می گذرد.


معضل مهمی که سالهاست گریبانگیر طرحهای زیر ساختی در استان ایلام شده است ،عدم بهره مندی این طرحها از قبیل راه ها ،خیابانها،وتاسیسات مختلف از کیفیت لازم برای استفاده طولانی مدت است ،بنحویکه بدلیل عمر پایین آنها، بارها شاهد دوباره کاریهای متعدد با صرف هزینه های گزاف برای بهسازی یک طرح در عمر کوتاه بهره برداری از آن بوده ایم.

واقعیت این است که در استان ایلام راهها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند ، طرحهای راهسازی از حداقل عمر مفید برای استفاده برخوردارند،بدین معنا که جاده های احداثی درکوتاهترین زمان ممکن از ریخت افتاده وبدلیل از دست دادن کیفیت لازم ،به تعمیر وبازسازی مجدد  نیاز پیدا می کنند وهمین امر باعث شده است هرساله ترمیم ،بازسازی وروکش جاده های استان در دستور کار قرارگرفته و نهایتا هدر رفت بخش اعظمی از اعتبارات حوزه راهسازی را بدنبال داشته باشد.

به عقیده کارشناسان یکی از دلایل اصلی کاهش عمر جاده ها در استان ایلام،عدم اهتمام  کافی مجریان به مواد مورد استفاده در بیس جاده سازی ،بسترسازی ومستحکم سازی آن وبکارگیری نوع قیر درآسفالت سازی  با توجه به نوع آب وهوای نقاط مختلف می باشد بنحویکه در کوتاه مدت شاهد ایجاد ترک های بزرگ وایجاده چاله چوله های متعدد ومتعاقب آن تخریب گسترده آسفالت بکارگرفته شده در سطح این جاده ها می باشیم.

البته  جدا از نوع قیر، زیرسازی و آماده سازی بستر آسفالت نیز اهمیت دارد. در ساخت آسفالت ٤ تا ٥ درصد قیر و ٩٦ درصد مصالح دیگر به کار می رود. بنابراین بسیاری از مشکلات به زهکشی، زیرسازی نامناسب، بی توجهی به حجم بار ترافیکی منطقه و اجرای ناهماهنگ پروژه برمی گردد. نحوه اجرا در بخش آسفالت چندان اصولی نیست؛ چون کسب سود بیشتر موجب شده بسیاری از معیارها نادیده گرفته شود.

از سویی حدود بیست نوع ترک ریز و درشت وجود دارد ،اعم از ترک عرضی، طولی، انعطافی، پوست سوسماری و انعکاسی در جاده ها وخیابانها ایجاد می شود که هر یک بنا به دلیل خاصی به وجود می آید. جاده های استان از مدت ها پیش انواع این ترک ها را تجربه کرده و کارشان  به چاله های عمیق رسیده است که باید هرچه زودتر برای آنها چاره جویی کرد.
اما از سوی دیگر نبایستی دراین بین نقش ناظران فنی در طرحهای راهسازی نادیده گرفته شود ،ناظرانی که بایستی برمبنای وجدان ،حفظ امانتداری ومسئولیت پذیری وتکیه بر تخصص فنی، براجرای طرحهای جاده سازی از صفر تا صد نظارت تخصصی داشته باشند ،اما بدلایلی نظیر اغماضها ،اهمال یا تبانی با پیمانکاران این موضوع مهم نادیده انگاشته شده است ،چرا که درصورت وجود نظارت تخصصی وفنی دلیلی برای استفاده از مواد بی کیفیت یا بی توجهی در بسترسازی جاده ها نمی تواند وجود داشته باشد!

کارشناسان عُمر آسفالت  در کشور را کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی تخمین زده اند. اما باتوجه به هزینه سنگینی که سالیانه برای این بخش پرداخت می شود، سوال اینجاست که چرا آسفالت مورد استفاده در راه ها از کیفیت مناسب برخوردار نیست؟ نقش پیمانکاران در این میان چیست؟ چرا راه ها بعد از اتمام آسفالت پشتیبانی و خدمات (گارانتی) ندارند؟


دراین راستا یک کارشناس ارشد عمران در گفتگو باتابناک ایلام گفت:براساس استانداردهای جهانی عمر مفید آسفالت راهها بین 5تا10سال برآورد شده است که بدلیل بسیاری از فاکتورها، این میزان دراستان ایلام به 2تا3سال تقلیل یافته است واین موضوع باعث شده تا بسیاری از اعتبارات عمرانی تخصیص یافته به استان، صرف مرمت وبهسازی جاده ها شود.

این کارشناس عمران که خواست نامی ازایشان دراین گزارش ذکر نشود خاطرنشان کرد:در بحث راهسازی باید همه کسانیکه به نحوی در اجرای طرحها نقش دارند به وظیفه خود به درستی عمل کنند،دراین راستا لازم است که پیمانکاران ،کارفرمایان وناظرین به مقوله راهسازی از حیث فنی وتخصصی خصوصا به لایه های زیرین راهها وزیرسازی آن توجه بیشتری نموده بطوریکه تراکم آن براساس استانداردهای تعریف شده جهانی به صد درصد برسد.

وی افزود: یکی دیگر از مولفه های اثر گذار در کاهش یا افزایش کیفیت راهها ،آزمایشگاه کیفی خاک است ،کارشناسان این دستگاه بایستی بدون اغماض وبی توجه به رابطه ها نتایج آزمایش خاک وتراکم لایه های زیرین جاده ها و وضعیت آسفالت اجرا شده را آنچه که هست در اختیار ناظرین فنی قرار دهند، قطعا رعایت این موضوع می تواند به افزایش اطلاعات فنی ناظرین در افزایش نظارت  وضعیت اجرای طرحهای راهسازی وبهبود کیفیتها  کمک شایانی کند.

این کارشناس حوزه عمران اظهار کرد:یکی دیگر از مهمترین دلایل پایین بودن عمر مفید جاده ها دراستان ایلام،استاندارد نبودن وکیفیت پایین مصالح مورد استفاده در جاده سازی ازقبیل قیر وآسفالت وبیس زیرسازی است که دراین زمینه لازم است اداره استاندار وتحقیقات صنعتی به تولیدات کارخانه ها نظارت بیشتری اعمال نموده ونسبت به تعطیل نمودن واحدهای غیراستاندارد مبادرت نمایند.

وی زمان اجرای طرحها را مهم توصیف کردو گفت:زمان اجرای طرحهای جاده سازی وآسفالت آنها  یک فاکتور مهم در تعیین کیفیت آنها محسوب می شود ،براین اساس بهترین زمان برای اجرای طرحهای جاده ای پایان اسفندماه تا آبان ماه است، اما متاسفانه در اغلب موارد  مشاهده می شود مجریان طرحهای راهسازی دراستان ،بدلایلی نظیر کمبود وقت حتی درفصل یخبندان وبارندگی مبادرت به آسفالت جاده ها می کنند واین موضوع قطعا کاهش کیفیت آسفالت راهها وعمر مفید آنها را در پی خواهد داشت.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سرابله ای
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
به خاطرخداگزارشی تصویری ازخیابانهای شهرسرابله تهیه کنیدیعنی مردم اینقدربی ارزش اندیامسولین انقدرکله شان گنده شده که زورکسی بهشون نمیرسه مگه آسفالت خیابان اصلی وبلواربسیج چقدرهزینه داره که سالهاست فقط بالکه گیری که پدرماشینهارودرآورده مشکل اصلی رونادیده میگیرن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار