حقیقتا کاشناسان تغذیه پیش ازاین اظهار نظرهایی در خصوص سمی بودن این برنجهای وارداتی ارائه وهشدارهای لازم را داده بودند اما گویا سود فراوان ناشی از واردات این ارقام برنج به مذاق لابیهای وارد کننده خوش آمده واظهارات این کارشناسان نتوانست تاکنون خللی در میزان واردات برنجها ایجاد نماید.
کد خبر: ۲۵۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ 03 July 2016
چندسالی است که برنجهای پاکستانی وهندی بازار ایران وتبع آن استان ایلام را به قرق خود درآورده اند،ارزانی قیمت آن در مشابه با انواع برنج ایرانی ومحلی نظیر شمشیری وعنبربو،خوش پخت بودن واز سویی قد کشیدن این برنج،به مذاق ما ایلامیها خصوصا خانمهای خانه دار خوش آمده است.

به گزارش تابناک ایلام؛ازآنجایی‌که بیش از 80 درصد از برنج‌های وارداتی از هند وارد می‌شوند، بررسی مشکلات و آلودگی‌های برنج هندی بسیار اهمیت پیدا می‌کند. در گزارشی که دیوان محاسبات اخیرا در مورد تخلفات در واردات کالاهای اساسی مانند برنج منتشرکرده است، از آلوده بودن برنج‌های هندی پرده برداشت. مواردی از آلودگی برنج‌های خارجی که در این گزارش و صحبت‌های مسئولان بیان‌شده است عبارت‌اند از:بالا بودن میزان سرب موجود در این برنج‌ها. به‌طوری‌که که بر اساس گزارش مؤسسه استاندارد استان تهران، میزان سرب موجود در برخی از این برنج‌ها بیش از 5 برابر حد مجاز است.

در این رابطه به عقیده برخی کارشناسان سطح آرسنیک و سرب موجود در اراضی کشت برنج در هند بالاست و همین مسئله باعث شده است درصد مواد سمی در برنج تولیدی این کشور بالا باشد.

علاوه بر این‌ها، تمدید شدن تاریخ‌مصرف این برنج‌ها، اختلاط برنج سالم با آلوده به آفات، بسته‌بندی برنج‌های هندی با عنوان برنج تایلندی، شائبه ترا ریخته بودن این برنج‌ها درحالی‌که تولید محصول ترا ریخته در کشور با ممنوعیت همراه است،  را نیز می‌توان به مشکلات برنج‌های وارداتی افزود.

حقیقتا کاشناسان تغذیه پیش ازاین اظهار نظرهایی در خصوص سمی بودن این برنجهای وارداتی ارائه وهشدارهای لازم را داده بودند اما گویا سود فراوان ناشی از واردات این ارقام برنج به مذاق لابیهای وارد کننده خوش آمده واظهارات این کارشناسان نتوانسته است ، تاکنون خللی در میزان واردات برنجها ایجاد نماید.

اما این روزها این برنجها به یک پای ثابت سفره های ما ایلامیها مبدل شده است،از آشپرخانه منازل گرفته تا رستورانها وپادگانها ،همه وهمه ،حداقل یک وعده غذایی خود را به برنجی اختصاص داده اند که به عقیده بسیاری از کارشناسان حاوی سموم خطرناک وسرطان زایی هستند.

صرفنظر از اظهار نظرهای پیشین که توسط متخصصین وکارشناسان امر در سطح کشور در خصوص میزان سمیت این برنجها اعلام شده بود، اما این روزها زمزمه هایی از سمی بودن بعضی از ارقام برنج وارداتی هندی وپاکستانی در بازار ،از جانب متخصصین تغذیه در استان ایلام به گوش می رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  علی دلپیشه در گفتگو با اصحاب رسانه استان اظهار داشته است  : ذائقه مردم استان ایلام به سمت برنج‌های هندی گرایش یافته و خانم‌ها نیز در آشپزخانه‌های خود ترجیح می‌دهند از این نوع برنج پخت کنند.

وی ادامه داد: در آزمایش‌های متعددی که از این نوع برنج‌ها به عمل می‌آید بیانگر افزایش آرسنیک آن بوده به طوری که برای خوراک دام نیز خطرناک بوده و مجوز آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایلام صادر نمی‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: از حمایت کافی دستگاه قضایی نیز برخوردار شده‌ایم که جا دارد از قوه قضاییه و دادگستری استان ایلام و اداره کل تعزیرات حکومتی در این راستا تشکر کنم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مقادیر قابل توجهی از این نوع برنج‌ها در استان ایلام توقیف و معدوم‌سازی شده و اجازه توزیع و مصرف آن در استان ایلام سلب شده است.

البته ظاهر قضیه این است که فقط تعدادی از ارقام برنج هندی وپاکستانی موجود دربازار ایلام سمی شناخته شده اند وشامل همه ارقام موجود در بازار نمی شود ،رییس دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام گفت: اظهارات منتشر شده به نقل از اینجانب در خصوص سمی بودن تمامی برنجهای هندی وپاکستانی در بازار ایلام اصلا صحیح نیست ،بلکه تعدادی از ارقام مشخص برنجهای وارداتی از این دوکشور  به سم آرسنیک آلوده هستند.

علی دلپیشه درادامه گفت: بزودی با هماهنگی با سایر دستگاهها ارقام آلوده برنج هندی وپاکستانی موجود در بازار استان به اطلاع عموم خواهد رسید.

اینک که سمی بودن ارقام مشخصی از برنجهای وارداتی موجود دربازار به اثبات دانشگاه علوم پزشکی رسیده است،دلیلی برای تعلل در معرفی این ارقام به مردم وجود ندارد!بهتر است که مسئولین دانشگاه سلامتی مردم را به سایر فاکتورهای سیاسی واقتصادی ترجیح داده ومردم را از سردرگمی برهانند وبه  این سوال افکار عمومی پاسخ دهند که آیا بالاخره مردم از این برنجها مصرف کنند یا خیر!؟
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فتانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
اگر واقعا سمی هستن و حتی برای دام مناسب نیستن چرا زودتر اعلام نمیشن ؟ یعنی ملت رو ..... فرض کردن ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
اخه ایکیو نباید برند این برنج اعلان شود نباید مثلا بگوییم برنج خاطره یا محسن نباید جلوی وارد کننده را گرفت حال ندارید جلوی واردات را بگیرید همیشه مردم قربانی بشوند و دست بکار شوند و نخرند و شما در قبال کاری که انجام نمیدهید فیش نجومی بگیرید ...(منظور مدیر هستش)....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
پس اگر سمی هست چرا تلویزیون تبلیغ برنج محسن میکند و هر شب جایزه سمند میدهد مگر ریسس صدا و سیما تعویض نشد که کمی هم به فکر مردم باشد ...چرا باید مسلمان سرطان بگیرد ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار