20 سال انتظار برای بهره‌برداری از یک بیمارستان

طبق آخرین وعده‌ و وعیدها قرار بود بیمارستان فرقانی در خرداد ماه سال جاری افتتاح شود اما باز شاهد هستیم که خرداد ماه هم به پایان رسید اما خبری از افتتاح این بیمارستان نشد.
کد خبر: ۲۵۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 04 July 2016
به گزارش تابناک قم، باز هم سخن از مشکلات حوزه بهداشت و درمان قم است اما این بار در بیمارستان فرقانی، بیمارستانی که گویا قرار نیست دربهایش به روی بیماران گشوده شود. دائم زمان می‌گذرد و چشمان بیماران در انتظار افتتاح بیمارستانی است که از سال‌ها پیش قرار بوده با آمدنش مشکلات درمانی قم را تا حدی ویژه برطرف سازد اما همچنان در پیچ و خم‌های انواع و اقسام مشکلات گرفتار است. گویا افتتاح این بیمارستان طلسم شده است و به این زودی‌ها نیز قرار نیست این طلسم باز شود.

حدود 20 سال از زمان کلنگ‌زنی این بیمارستان می‌گذرد و دائم مشکلات مختلف همچون تامین اعتبار بر سر این پروژه قد علم کرده و مانع افتتاح زودهنگام آن شده است!! طبق آخرین وعده‌ و وعیدها قرار بود این بیمارستان در خرداد ماه سال جاری افتتاح شود اما باز شاهد بودیم که خرداد ماه هم به پایان رسید اما خبری از افتتاح آن نشد و باز خبر آمد که شهریورماه زمان راه‌اندازی این بیمارستان است . البته خدا می‌داند آیا این بار وعده عملی می‌شود یا باز شاهد خواهیم بود که مسئولان خبر از افتتاح آن در آذر ماه و سپس اسفندماه و سال دیگر می‌دهند!!!

بیمارستان فرقانی از جمله بیمارستان‌های در حال احداث در قم است که ساخت آن در زمینی با 24 هزار متر مربع زیربنا و در 9 طبقه آغاز شده و قرار است 350 تخت به تعداد تخت‌های بیمارستانی قم اضافه کند. این بیمارستان که طبق گفته مسؤولان تا کنون از 95 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار  است از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان تامین تجهیزات خواهد شد و دارای بخش‌های مختلفی از جمله اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه، مراقبت‌های ویژه، مراقبت‌های ویژه اطفال، جراحی زنان و مردان ، داخلی زنان و مردان و ... است و بی‌شک با افتتاح آن تحولی جدی در حوزه درمان و بهداشت قم رقم خواهد خورد.

استان قم یکی از مهمترین استان‌ها در کشور است و واقع شدن آن در چهارراه مواصلاتی کشور و ازدیاد عبور و مرور در جاده‌های این استان ضرورت توجه به توسعه بیمارستانی و مراکز درمانی این استان را مضاعف می‌کند. امری که متاسفانه آنگونه که بایسته و شایسته بوده است از ابتدا بدان توجه نشده و تنها طی سالیان اخیر شاهد اقدامی مثبت و روندی مطلوب در این خصوص بوده‌ایم که بی‌شک تا به اجرا رسیدن و راه‌اندازی این پروژه‌های جدید و تازه به زمین نشسته مدت‌ها زمان لازم است.

سعید شفیعی راد کارشناس حوزه بهداشت و درمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه توجه به حوزه بهداشت و درمان اصلی ضروری در هر جامعه است، گفت: یکی از شاخص‌ها و معیارهای اصلی توسعه یافتگی در جوامع مربوط به حوزه بهداشت و درمان آن جامعه است.

وی با بیان اینکه توجه به سلامت و بهداشت مردم و فراهم سازی زیرساخت‌ها برای این مهم امری ضروری است، ادامه داد: متاسفانه وضعیت بهداشت و درمان در استان قم آنگونه که باید رضایت‌بخش نیست هرچند که در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان قم صورت گرفته و از عزیمت بسیاری از بیماران به بیمارستان‌های تهران جلوگیری شده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

شفیعی‌راد با بیان اینکه ریشه این مسئله کمبود و یا فقدان مراکز درمانی فوق تخصصی برای برخی از  بیماری‌های خاص است، افزود: حتی گاهی برخی از بیمارستان‌های استان نیز  به دلیل عدم وجود تخت و کمبود پرستار در پذیرش بیماران با مشکل روبه‌رو هستند که این مسئله در استان قم که استانی توریست پذیر است و مدام در جاده‌های این استان تصادفات را شاهد هستیم  اصلا مورد پسند نیست.

وی بر تسریع بخشیدن به راه‌اندازی بیمارستان‌های در حال احداث استان تاکید کرد و گفت: باید مسؤولان با همراهی یکدیگر هرچه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی بیمارستان‌‌هایی از جمله بیمارستان فرقانی و بیمارستان نیروگاه که در حال احداث هستند همت کنند تا مشکل کمبود تخت بیمارستانی در استان تا حدود زیادی رفع شود.

این کارشناس با بیان اینکه کمبود پرستار در برخی از  بیمارستان‌های این استان به چشم می‌خورد، تصریح کرد: تامین نیرو و کادر پزشکی مسئله‌ای مهم است که در کنار احداث بیمارستان‌ها باید به آن نیز توجه کرد.

ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز بهبود و تقویت زیرساخت‌های درمانی در استان را ضروری عنوان کرد و گفت: چندسالی است که نسبت به بهبود و توسعه مراکز درمانی استان اقداماتی صورت گرفته است که مایه امید و خرسندی است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های استان از نظر ظاهری و همچنین تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، ادامه داد: در تمام نقاط استان نیز پزشکان با تخصص‌های مختلف استقرار یافته‌اند که می‌تواند جهشی مثبت در حوزه بهداشت و درمان استان باشد.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در استان دارای پرونده سلامت هستند، افزود: تعداد مراکز سلامت در استان نیز 40 مرکز است که آماده پاسخگویی به نیاز مراجعه کنندگان هستند.

وی با اذعان به اینکه طی سالیان آینده استان قم از لحاظ زیرساخت‌های بهداشت و درمان به توسعه‌ای مطلوب دست می‌یابد، ادامه داد: افتتاح بیمارستان هزار تختخوابی خاتم در سال‌های آتی می‌تواند تحولی شگرف در حوزه درمانی استان ایجاد کند.

ایرانی‌خواه با بیان اینکه بیمارستان فرقانی تا پایان فصل تابستان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: بیمارستان  نیروگاه نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین به راه‌اندازی بیمارستان مادر و کودک اشاره کرد و گفت: اقدامات ابتدایی برای احداث این بیمارستان صورت گرفته و امید است که در آینده‌ای نه چندان دور کلنگ ساخت آن به زمین زده شود.

وقتی به تمام گفته‌ها توجه می‌کنیم و اخبار را رصد می‌کنیم همه سخن از آینده دارند. آینده‌ای که نزدیک است اما با آمدنش باز تمدید زمان را شاهدیم و این یعنی زمان حال و فعلی در آینده گم شده است! باید مردم بدانند که تا چه زمانی قرار است بیماران درد و رنج بیماری خود را به دوش بکشند و یا اسیر غربت شهرهای دور و نزدیک برای درمان خود شوند و یا در صف انتظار برای یافتن تختی خالی در یکی از بیمارستان‌های قم بمانند و این آینده‌ها کی فرا خواهد رسید. درست است که قرار است بیمارستانی با تجهیزات کامل طی سالیان آینده به بهره‌برداری برسد اما اکنون چگونه می‌توان تضمین کننده بهبود وضعیت کنونی و حیات بیماران تا زمان افتتاح آن بیمارستان‌ها و در واقع فراهم شدن تجهیزات پزشکی بود. مسؤولان باید بکوشند وعده‌های چندین ساله خود را هر چه سریعتر عملی کنند. باید آگاه شوند که بیماران شهر نیازمند یافتن سلامتی دوباره هستند نه امیدواری به وعده که معلوم نیست کی اجرا و عملی شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار