چنانچه مسئولین از اقدامات کنترلی برای مهار ریزگردها دلسرد شده اند می توانند برای اعتماد بخشی بیشتر به مردم وکاهش آلام آنان از طریق رایزنی با دستگاههای ذیربط خصوصا نمانیدگان تاثیرگذاردر مجلس شورای اسلامی زمینه استفاده مردم شهرهای مختلف استان از مزایای تعرفه برق مصرفی مناطق گرمسیری را فراهم آورند دراین شرایط می توان از مردم خواست که برای همنشینی با گردوغبار آماده شوند.
کد خبر: ۲۵۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴ 11 July 2016
سالهاست مردم استان ایلام با یک مهمان ناخوانده که بنام پدیده گردوخاک شناخته شده است همنشین شده اند،پدیده مخرب زیست محیطی که درطول این سالها آثار زیبانبار فراوانی بر عرصه های طبیعی ،محیط زیست جانوری وانسانی بر جایی گذاشته واین روند کماکان بر اقلیم استان سایه افکنده است.

به گزارش تابناک ایلام،سالها از وقوع این پدیده مخرب زیست محیطی در هوای استان ایلام می گذرد،هربار که می آید هیاهویی در فضای رسانه ای استان وکشور برپا می شود وهر کسی به نامی به نکوهش آن می پردازد!یکی اورا میهمان ناخوانده ،دیگری تحفه عربی ،وعده ای نیز بعنوان  ریزگردهای عربی اورا می خوانند ،اما هرچه که هست این بحث ها وهیاهو ها تاکنون راه به جایی نبرده ،زیرا واقعیت این است با بحث کردن صِرف وطرح این موضوع درگفتگو های رسانه ای واتاق جلسات نمی توان هوای استان ایلام را از لوث این پدیده پاک کرد! مبارزه جدی با این پدیده برنامه وهنر،کاروتعاملات بین المللی می خواهد که فعلا بدلایلی برسر تعاملات بین المللی آن متوقف شده است.
به هرتقدیر هرچه که هست وهرچه که نامیده می شود باید آن را بعنوان عضوی از اقلیم استان ایلام پذیرفته وشرایط را برای همنشینی با آن فراهم آورد ،به گفته استاندار محترم ایلام "باید مردم استان خود را برای همنشینی با این پدیده آماده کنند"
چند هفته پیش وقتی که استاندارایلام در پاسخ به مطالبات گروهی از مخاطبین یک کمپین مجازی که به این منظورراه اندازی شده است به این موضوع پرداخت واز مردم خواست خود را برای همنشینی با گردوغبار آماده کرده واز کولر آبی استفاده نکنند ،شاید درآن لحظه این گفته ایشان به مذاق اهل رسانه خوش نیامد ومجالی دست داد تا به نقداین گفته استاندار پرداخته شود،اما باید پذیرفت که این سخنان استاندار ایلام ،هیچ بی راه هم گفته نشده است ونشان از عدم رفع این مشکل در کوتاه مدت داشته  ومردم باید خود را برای شرایط تحمیلی فوق آماده کنند.

شاید بنا به دلایلی امکان رفع این پدیده در کوتاه مدت وجود نداشته باشد اما مسئولین بجای صَرف وقت خود به بحثهای بیهوده وبی نتیجه ،ضرورت دارد روی این موضوع متمرکز شوندکه چه شرایطی را فراهم آورند تا مردم بتوانند با آرامش خاطر وبا کمترین رنج وعذاب در کنار این پدیده عمر خود را بگذرانند؟ اگر مردم استفاده از کولرهای آب را رها نموده وبه استفاده از کولرهای گازی گرایش پیدا کنند آیا هزینه سرسام آور برق مصرفی برای مردم  به قوز بالا قوز مبدل نمی شود؟!

چنانچه مسئولین از اقدامات کنترلی برای مهار ریزگردها دلسرد شده اند ،می توانند برای اعتماد بخشی بیشتر به مردم وکاهش آلام آنان از طریق رایزنی با دستگاههای ذیربط خصوصا نمایندگان تاثیرگذاردر مجلس شورای اسلامی،زمینه استفاده مردم شهرهای مختلف استان از مزایای تعرفه برق مصرفی مناطق گرمسیری را فراهم آورند؛ دراین شرایط می توان از مردم خواست که برای همنشینی با گردوغبار آماده شوند.

مردم به سمت استفاده از کولر های گازی حرکت کنند
بدنبال این موضوع بود که یک مدرس دانشگاه در ایلام نیز در گفتگو با ایسنا گفت:کولرهای آبی با مکش توده هوا و گردوخاک و تجمیع گردوخاک در داخل منازل، باعث تشدید آلودگی می‌شوند، به‌گونه‌ای که آلودگی داخل از خارج بیشتر خواهد شد.

مهندس «حمید لطفی‌زاده» اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در سال‌های اخیر و در اثر ریزگردها ایجاد شده باید به سمت استفاده از کولرهای گازی حرکت کنیم و چنانچه پنکه پاسخگوی دما باشد می‌توانیم از پنکه هم به‌صورت موقتی استفاده کنیم.

کاهش تعرفه برق مصرفی در دست پیگیری است

نماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار تابناک ایلام گفت:در خصوص پیگیری حل مشکل ریزگردها در استان ایلام ،رایزنی های فشرده ای با نمایندگان ومسئولین دولتی انجام گرفته است ،با توجه به اینکه بخش اعظمی از منشاء این مشکل به کشورهای همسایه برمی گردد ،لذا لازم است یک اجماع بین المللی برای کنترل این پدیده شکل بگیرد که موضوع از طریق دستگاه سیاست خارجی درحال پیگیری است .

جلال میرزایی درادامه گفت: اما اینکه بگوییم می توانیم در کوتاه مدت این پدیده را ریشه کن نماییم یک امر محالیست، زیرا عوامل درونی وبیرونی مختلفی دست به دست هم داده وباعث پدیدار شدن این مشکل درآسمان استان ایلام وچند استان غربی شده است،اما تا حل شدن این موضوع بایستی شرایطی رابرای زندگی راحتتر درکناراین پدیده برای هم استانی هایمان فراهم آورد.

میرزایی به موضوع تعرفه برق اشاره کرد وافزود: یکی از شرایطی که الان در دست پیگیری است ،بحث استفاده مردم استان ازتسهیلات تعرفه برق مناطق گرمسیری است که در صورت تحقق آن مردم می توانند با برق تعرفه دولتی از کولرهای گازی استفاده کنند که این امر قطعا به کاهش اسیبهای این پدیده لااقل در درون خانه ها خواهد کاست ودرحال حاضر نمایندگان استان با همکاری مسئولین اجرایی دراستان  بر روی این موضوع متمرکز شده اند.


سلام امینی دیگر نماینده استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز درگفتگو با تابناک ایلام گفت:در بحث ریزگردها بحثهای فراوانی تاکنون مطرح شده است اما تاکنون نتیجه ملموسی عاید نشده است اما بخش عمده ای از این مشکل به خارج از کشور برمی گردد ،به دستگاه دیپلماسی کشور پیشنهادشده که موضوع را از طریق کشورهای همسایه ومجاری بین المللی پیگیری نمایند اما درکوتاه مدت قطعا نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

این نماینده در ادامه اظهار کرد: به هرحال مردم باید در مقطعی با این پدیده کنار بیایند اماشرط آن همراهی مسئولین با مردم است،به این معنا که تسهیلاتی را دراختیار مردم استان قرار دهند تا با حداقل خسارت با این پدیده کناربیایند.

امینی افزود : نمایندگان استان با تعامل وهمراهی موضوع تصویب استفاده  از تعرفه برق مناطق گرمسیری را دردستورکار قرار خواهند داد ومسئولین وزارت نیرو نیز بایستی دراین زمینه با مردم همکاری ومساعدت داشته باشند ،زیرا در صورت بهره مندی مردم مناطق مختلف استان  از تعرفه برق مصرفی مناطق گرمسیری ،می توانند بدون دغدغه هزینه برق مصرفی، به استفاده از کولرهای گازی روی آورده که این موضوع در کاهش اثرات مخرب این پدیده اثر گذارخواهد بود.


شرکت برق از کاهش تعرفه برق مصرفی دراستان استقبال می کند

مدیرعامل شرکت برق استان ایلام در گفتگو با تابناک ایلام اظهار کرد:درحال حاضر شهرستانهای گرمسیری استان نظیر مهران ودهلران به ترتیب از 6و9ماه از مزایای تعرفه مناطق گرمسیری استفاده می کنند این درحالیست شهرستانهای آبدانان ودره شهر لومار از سال گذشته در زمره مناطق گرمسیری درجه 2قرار گرفته است.


هادی شیرخانی در ادامه گفت: موضوع استفاده سایر مناطق استان از تعرفه مناطق گرمسیری از عهده این شرکت خارج است ولازم است از طریق مجاری قانونی پیگیری وبعنوان یک قانون جهت اجرا به شرکت برق ابلاغ شود ،و شرکت برق ازهرگونه اقدامی که کاهش آلام مردم استان ورضایتمندی آنان را در پی داشته باشداستقبال خواهد کرد.

شیرخانی خاطرنشان کرد:در جلسه ای که اخیرا با حضور معاون رییس جمهور ورییس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص مساله ریزگردها در استانداری ایلام تشکیل شد ،موضوع تسری  استفاده از  تعرفه برق مصرفی مناطق گرمسیری به دیگر شهرستانهای استان مطرح شد وقطعا این موضوع درسطح کلان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت برق استان ادامه داد:به هرحال موضوع گردوغبار به یک موضوع چالشی برای مردم ما مبدل شده است،اما اگر با تصمیمات کارشناسانه ومناسب بصورت ملموس از درد ورنج مردم کاسته شود ،مردم هم احساس خواهند کرد که مسئولین در سختیها در کنارشان هستند واین مساله رضایتمندی آنان را در پی خواهد داشت.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
درودبرتابناک که این مساله روپیگیری کردلطفاتاحصول نتیجه پیگیری رو‌ادامه بدیدخداخیرتون بده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار