باتصویب یک فوریت لایحه مناطق آزاد و ویژه درمجلس شورای اسلامی،همه نگاهها برای تصویب نهایی این لایحه به نمایندگان مجلس دوخته شده است
کد خبر: ۲۶۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸ 17 July 2016
 تابناک ایلام مجید زرگوشی::باتصویب یک فوریت لایحه مناطق آزاد و ویژه درمجلس شورای اسلامی،همه نگاهها برای تصویب نهایی این لایحه به نمایندگان مجلس دوخته شده است
نظر به اهمیت موضوع و اهتمام دولت تدبیر وامید به مناطقآزاد طی چند ماه گذشته و در انتهای کار مجلس نهم ،دولت دوبار لایحه را به مجلس ارسال ،که هردوبار بامخالفت نمایندگان مواجه شد ،اینکبا گذشت  چندماه مجددا پس از تشکیل مجلس دهم این لایحه مهم باقید یک فوریت به مجلس تقدیم شد.
بنابه گفته مهندس ترکان دولت تدبیرو امید جهت تعامل باکشورهای همسایه و دلگرمی وحمایت از مردم مرزنشین درنظرداردکه در کل مناطق مرزی، منطقه آزاد و ویژه ایجاد کند، ضمن اینکه با اجرایی شدن این مهم مشکل قاچاق کالای خارجی تقریبا حل شده و ورود وخروج کالا از مرزها قانومند وضابطه مند میگردد.
اگرچه این لایحه درمجلس نهم به دلایلی که برهمگان روشن است به تصویب نرسیدولی مردم استان هرگزتلاشهاو زحمات  نمایندگان خود رافراموش نخواهندکرد.
نقش ،اهمیت وتاثیر منطقهآزادمهران براقتصاد ومعیشت مردم کل استان برکسی پوشیده نیست،وآنچه که باعث شد نگارنده به این موضوع بپردازد این است که تحقق این امر مستلزم تلاش و عزمی فرا استانی ست، باید از کلیه پتانسلیهای استان و کشور باتمام توان کمک گرفت
باوجود تلاشهاورایزنی نمایندگان و مسئولین به نظر میرسد باتوجه به فرصت اندک تا زمان رای گیری درصحن علنی مجلس تصویب این  لایحه نیازمندلابی،رایزنی و تلاش بیشتری باشد.
فراموش نشود منطقهآزاد مهران مختص به شهر مهران نیست و کل استان و کشور در آن ذینفع خواهد بود ،کما اینکه در شرایط فعلی که مهران منطقه ویژه هست از گمرگ وپایانه مرزی آن همه بهرمند هستند و چه بسامهرانی ها کمترین بهره را نسبت به دیگران داشته باشند .
ازجمله دست آوردهای منطقه آزاد مهران میتوان به ایجاد فرودگاه بین المللی،احداث بزرگراههای مواصلاتی دراستان واتصال آن به شاهراههای اصلی کشور، تبادل بین المللی کالا درمحدوده منطقه آزاد،ایجادکارگاههای متعدد ومرتبط با مناطق آزادو.....ایجادهزاران فرصت شغلی برای هم استانی های عزیز ، جویای کار وکار آفرین نام برد.
بنا به گفته صاحبنظران چنانچه دولت بارمالی لایحه را تقبل کند ؛آراءموردنیاز جهت تصویب نصف به علاوه یک و درغیراینصورت دوسوم آراء نمایندگان برای تصویب لایحه موردنیاز است.
باتوجه به حمایت قاطع دولت از لایحه و همراهی نمایندگان طرفداردولت وذینفع بودن هفده استان (مناطق آزاد و ویژه)چنانچه مبناءنصف به علاوه یک باشدبرای تصویب لایحه مشکل چندانی تصورنمی گردد واما اگر مبنا دوسوم آراء باشد تصویب به سختی و مستلزم تلاشی بیش از انچه تاکنون انجام گرفته میباشد.
لذا لازم است علاوه برنمایندگان محترم ، استاندارمحترم،نماینده محترم ولی فقیه دراستان،ائمه جمعه وجماعات ،مسئولین،دانشگاهیان،اصحاب رسانه و تمامیآ حاد مردم با تمام توان در راه تحقق این امر مهم مشارکت داشته باشند.
نقش بی بدیل اصحاب رسانه و شبکه های اجتماعی میتواند در این بسیج عمومی بسیارتاثیرگذارباشد،از صدا وسیما، خبرگزاریها،سایت هاو اصحاب رسانه انتظارمی رود باتوجه به اینکه موضوع منطقه آزاد اهمیتی فرا استانی و فراجناحی وحیاتی دارا میباشدزبان گویای ملت باشندو نقشی ماندگاردراین عرصه ایفا کنند.
از فعالین  شبکه های مجازی ،کانالهاوفعالین گروهها تقاضا میشوددراین مدت کوتاه تا زمان رای گیری مباحث روزمره و گاها تکراری را که گاها تا بامدادان پیگیری و رصد میشود را کاهش داده و به این مهم بپردازند،باخود بیندیشیم که طرح مباحثی همچون کوتای نافرجام ترکیه که برخی ان را خودساخته می پندارند! !چه تاثیری میتواند در سرنوشت کودتا و مردم ترکیه داشته باشد!؟.

بارها پیش آمده که برای فلان موضوع طومارهای چندده متری و یانشستهای مختلف برای رایزنی انجام گرفته ایا اهمیت پیگیری و تلاش برای تصویب منطقه ازاد کمتراز موضوعات دیگرمیباشد.
درصورت لزوم با هماهنگی قبلی جمعی از نخبگان وفرهیختگان جهت پیگیری موضوع مرزبین المللی مهران که امنترین وکوتاهترین مسیربه عتبات عالیات است به مرکز رهسپارگردند ،این مرز  درسالهای اخیر به عنوان اولین مرز از بابت ورود وخروج زوار شناخته شده است ومردم استان بهترین استقبال ازعزیزان زوار را انجام داده اند،ازاین پتانسیل میتوان درجهت تصویب لایحه منطقه ازاد در مجلس نهایت بهره برداری را برد ،پرداختن به بحث منطقه آزاد ،درخواست وپیگیری موضوع و انعکاس آن میتواند هم دولت را موظف به تقبل بار مالی کند و هم نمایندگان مخالف را مجاب به رای موافق به لایحه منطقه ازادکرد.

امیدکه با توکل برخداوندمنان وبسیج همگانی برای تصویب وایجاد منطقه ازادمهران شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون استان عزیزمان باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار