42 فروند بالگرد ارتش ترکیه در این کشور مفقود شده است و اردوغان دستور داده که این بالگردها در هر کجای ترکیه دیده شدند، بلافاصله توسط جنگنده‌های ارتش منهدم شوند.
کد خبر: ۲۶۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲ 18 July 2016
42 فروند بالگرد ارتش ترکیه در این کشور مفقود شده است و اردوغان دستور داده که این بالگردها در هر کجای ترکیه دیده شدند، بلافاصله توسط جنگنده‌های ارتش منهدم شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عصر دیروز، شبکه خبری سی ان ان ترک اعلام کرد که 42 فروند از بالگردهای ارتش ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور، مفقود شده و هنوز مشخص نیست که این بالگردها کجا هستند.

این خبر به سرعت در محافل خبری بازتاب یافت و کسب اطلاع خبرنگار تسنیم از ترکیه نشان می‌دهد که واقعا 42 فروند از بالگردهای ارتش ترکیه پس از کودتا مفقود شده است.

معنای مفقود شدن این بالگردها، این است که هنوز احتمالا برخی نهادهای نظامی در ترکیه، با کودتاچیان همراه هستند و این بالگردها را در مکانی نامعلوم مخفی کرده‌اند تا احتمالا در زمان لازم، از این بالگردها علیه ارتش ترکیه استفاده کنند، چیزی که وزیر دفاع ترکیه درباره آن اعلام کرد که، "نمی‌توان مطمئن بود که کودتا به طور کامل پایان یافته است."

برخی منابع خبری غیر رسمی در ترکیه می‌گویند که بالگردهای مفقود شده از نوع بل 205، پوما بالگردهای سری W و P کبرا (AH-1P AH-1W) هستند.  این منابع می‌گویند که در میان بالگردها، بلک هاوک (Black Hawk) هم احتمالا وجود دارد.

یک فروند بالگرد بلک هاوک هم که در همان روز کودتا به یونان گریخته و توسط آن، تعدادی از افسران کودتاگر به یونان پناهنده شده بودند نیز، به ارتش ترکیه تحویل داده شده است.

حالا ساعتی پس از اعلام خبر سی ان ان ترک مبنی بر مفقود شدن 42 فروند بالگرد ارتش ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دستور برقراری گشت هوایی در سراسر ترکیه را به نیروی هوایی این کشور را صادر کرده است.

خبرگزاری آناتولی با انتشار این دستور رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرده است که، "این پروازهای گشت‌زنی با هدف تامین امنیت ملی و کنترل اوضاع ترکیه خواهد بود و توسط هواپیماهای جنگنده اف 16 انجام خواهد شد."

نکته قابل توجه این است که با گذشت دو روز از کودتای نافرجام در ترکیه، هنوز بیم این می‌رود که کودتای جدیدی در این کشور رخ داده و ارتش موفق به سرنگونی دولت قانونی و رسمی این کشور شود که لازمه این کودتا، در اختیار داشتن تجهیزات نظامی از جمله بالگرد و جنگنده است.

بر همین اساس بود که بلافاصله پس از انتشار خبر مفقودی بالگردها که تعدادشان هم بالاست، اردوغان دستور برقرار گشت هوایی در سراسر کشورش را صاد کرده است. یک منبع امنیتی به خبرنگار تسنیم در ترکیه گفته‌ است: "جنگنده های فالکن ترکیه دستور آتش مستقیم و نابودی بالگردها را دارند و برای این کار، شناسه‌ی همه‌ی بالگردهای مفقود شده به جنگنده‌ها داده شده است تا اشتباهی در این زمینه رخ ندهد."

با در اختیار قراردادن شناسه‌ی بالگردها، هر کدام از آنها در هر کجای کشور ترکیه بلند شوند، بلافاصله توسط جنگنده‌های اف 16 ترکیه شناسایی و منهدم خواهند شد ولی هنوز مشخص نیست که آیا تعداد دقیق بالگردهای مفقود شده 42 فروند است یا بیشتر./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار