یک سیروانی با تولید سالانه 40 تن ماهی قزل آلا توانسته است اقتصاد مقاومتی را درون آب معنا کند.
کد خبر: ۲۶۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰ 22 July 2016

یک سیروانی با تولید سالانه 40 تن ماهی قزل آلا توانسته است اقتصاد مقاومتی را درون آب معنا کند.

به گزارش تابناک ایلام؛توجه به کوچکترین ظرفیت‌ها می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؛ امروز اگر به داشته ها و سرمایه های خود توجه لازم و کافی را داشته باشیم می توانیم به شکوفایی اقتصادی دست یافته و تحریم های دشمنان را پشت سربگذاریم لذا مقوله پرورش ماهی به عنوان یک صنعت درآمدزا می تواند نقش موثری را ایفا کند.

پرورش ماهیان از روش هایی است که برای بالا بردن سطح تولید رواج یافته است و می تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در روستاها چرخ تولید را به چرخش درآورد.

غلامرضا ملکی، یکی از افرادی است  که با احداث یک مزرعه پرورش ماهی در روستای محل زندگی خود در روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان تواسته اقتصاد مقاومتی را درون آب معنا کند.

تولید سالانه 40 تن ماهی قزل آلا در مزرعه پرورش ماهی

ملکی که دارای 49 سال می باشد کار پرورش ماهی را از سال 87 آغاز کرده و 17 سال است که به تولید ماهی سردآبی مشغول است.

این پرورش دهنده ماهی در خصوص فعالیت خود می گوید: روستای سرابکلان دارای چشمه ها و منابع آبی فراوان است به همین خاطر به فکر احداث استخر پرورش ماهی در این روستا افتادم.

ملکی اظهار کرد: این واحد تولیدی از سال 1387 با ظرفیت تولید 20 تن ماهی در سال فعالیت خود را آغاز نموده است.

وی با بیان اینکه در حال حاظر دارای دو مزرعه پرورش ماهی است،  افزود: با توجه به سود دهی طرح، در سال 89 اقدام به خرید یک مزرعه دیگر در همین روستا سرابکلان کردم و اکنون با توکل بر خداوند 40 تن ماهی در این دو واحد در سال پرورش می یابد.

این تولید کننده ماهی قزل آلا با بیان اینکه آب استخرهای پرورش ماهی از سرچشمه های روستای سرابکلان تامین می شود، می گوید: آب روستای سرابکلان دارای کیفیت بالای است بطوریکه حتی آب شرب بخش مرکزی این شهرستان از سرچشمه های همین روستا تامین می شود.

ملکی بیان کرد: در این دو واحد تولیدی تنها ماهی قزل آلا پرورش می دهیم و با توجه به کیفیت بالای آب مصرفی، ماهی تولیدی ما نسبت به سایر مناطق استان سالم تر و با کیفیت تر است.

وی عنوان کرد: با راه اندازی این استخرها تاکنون 4 نفر به صورت مستقیم و 8 نفر دیگر به طور غیر مستقیم مشغول به کار شده اند که می توان با وسعت دادن به این شغل اشتغالزایی بیشتری را به وجود آورد.

این فعال اقصادی اظهار کرد: در حال حاضر در هر مزرعه حدود 80 هزار قطعه ماهی وجود دارد، البته حدود 6 ماه نیاز است تا این تعداد ماهی به وزن 350 گرم برسند، سپس دو ماه دیگر نیز نیاز دارند که به وزن 800 گرم تا یک کیلو برسند و بتوان آنها را به بازارهای فروش عرضه کزد.

ملکی گفت: در حال حاضر 15 استخر پرورش ماهی در هر واحد داریم که بنا به وزن ماهی ها ترتیب یافته اند نوزادهای  ماهی 3 الی 5 گرم به حوض انتقال می یابند و بعد از پرورش و صید آن حوض به دیگر حوضها راه می یابند و به خاطرهمین گردش ما می توانیم هر 4 فصل سال ماهی قزل آلا را پرورش دهیم.

این تولید کننده سیروانی که از میزان تولید و سوددهی طرحش راضی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با راه اندازی این دو واحد پرورش ماهی توانسته ام درآمدی برای خود و خانواده ام کسب کنم.

وی عنوان کرد: بیشترماهی تولیدی خود را در سطح شهرستان به فروش می رسانم و مازاد آن را نیز به بازارهای استان عرضه می کنم.

این فعال اقتصادی به ارزش غذایی ماهی اشاره کرد و افزود: ماهی یرای پوکی استخوان بسیار مفید است و برای مقابله با سکته های قلبی و مغزی مصرف آن توصیه می شود و همچنین در بهبود روماتیسم و روماتویید تاثیر بسزایی دارد و اگر خانم های باردار ماهی را در وعده غذایی خویش قرار دهند ضریب هوشی فرزند آنها بسیار بالا خواهد بود.

مسئولان از واحدهای تولیدی حمایت نمی کنند

ملکی با انتقاد از عدم حمایت مسئولان از واحدهای تولید می گوید: متاسفانه مسئولان از واحدهای تولیدی به ویژه پرورش دهنگان ماهی حمایت نمی کنند و همین امر باعث شده تا پرورش دهندگان ماهی با چالش مواجه شوند.

وی یکی از مشکلات اصلی خود را کمبود نقدینگی عنوان کرد و ادامه داد: دو سال است که برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می شوم ولی متاسفانه به دلیل شرایط سخت آنها هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده ام.

این تولید کننده ماهی قزل آلا با بیان اینکه بانک ها .با سخت کردن شرایط تسهیلات نمی خواهند از تولید کنندگان حمایت کنند، افزود: بانک ها بایستی شرایط را برای دریافت تسهیلات توسط  تولیدکننگان تسهیل دهند تا این قشر بتوانند با دریافت تسهیلات تولیدات خود را افزایش دهند.

ملکی خاطرنشان کرد: در صورتیکه تسهیلات با سود کم در اختیار بنده قرار دهند می توان تولید خود را به دو برابر افزایش دهم و از طرفی تعداد بیشتری از افراد را مشغول بکار کنم./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار