معاون سازمان انرژی اتمی؛
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: تداوم صنعت هسته ای نیازمند ارتباط و تعامل با دنیا است.
کد خبر: ۲۶۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 24 July 2016
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: تداوم صنعت هسته ای نیازمند ارتباط  و تعامل با دنیا است.

به گزارش تابناک ایلام
؛بهروز کمالوندی روز یکشنبه در پنجمین یادواره سالگرد شهادت دانشمند هسته ای کشور شهید داریوش رضایی نژاد در مسجد جامع ایلام گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در مسیر فعالیت خود اهتمام جدی داشته تا ریشه صنعت هسته ای کشور حذف شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای نتیجه داد و ستد بین ایران با کشورهای قدرتمند جهان بود، افزود: در این مسیر چیزهایی را دادیم و چیزهایی را بدست آوردیم ولی تمامی سعی و تلاش تیم مذاکره کننده این بود تا خللی به ریشه اصلی صنعت هسته ای کشور وارد نشود.

کمالوندی با بیان اینکه در این مسیر دکتر صالحی مسئولیت شرعی و فنی مذاکرات را عهده دار بودند، یادآور شد: آنچه مسلم است در حوزه فنی مساله ای که موجب خلل صنعت هسته ای کشور شود، نداشتیم و برخی محدودیت های اعمال شده برای جمهوری اسلامی ایران مقطعی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به استقرار، ثبات و حفظ داشته هایش نیاز داشته و برای تحقق این مهم باید ارتباط و تعاملش را با دنیا حفظ کند.

وی با اشاره به انتشار اسناد محرمانه کشورمان از سوی سازمان انرژی اتمی و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به بمب نیاز ندارد، اظهار کرد: این مملکت حساب و کتاب دارد و مقام معظم رهبری خطوط قرمز را مشخص کرده اند و در مذاکرات هسته ای ایران با شش قدرت جهانی که بیش از 80 درصد اقتصاد و قدرت نظامی دنیا را دارندف با اقتدار وارد مذاکره شدیم.

کمالوندی یادآور شد: برای غنی سازی نیازمند مواد اولیه بودیم و با فرض اینکه هم اکنون 190 هزار ماشین صنعتی در حال کار هستند اما زمانی که مواد اولیه نداشته باشیم کار مثبتی انجام نشده است.

وی ادامه داد: اگر 190 هزار ماشین از نسل اول فعالیت کند تنها سوخت یکسال نیروگاه بوشهر را تامین می کند و این کفایت نمی کند، پیش از مذاکرات هسته ای 9 هزار سانتریفیوژ در کشور کار می کرد البته 20 هزار دستگاه در کشور نصب بود، اما تست هم نشده بودند و فعالیتی هم نداشتند.

وی اظهار کرد: در مذاکرات هسته ای تعداد سانتریفیوژها به حدود 6 هزار دستگاه و حفظ تاسیسات فردو رسیدیم و این تعداد برای این مقطع کفایت می کند و از همه مهمتر ادامه غنی سازی است.

کمالوندی افزود: از دیدگاه دشمنان این تعداد یعنی فعالیت 6 هزار سانتریفیوژ برای رسیدن به بمب اتمی کفایت می کند اما این موضوع در دستور کار ما نبوده و نیست اما دشمنان خیال می کنند ما در این راه فعالیت می کنیم.

وی اضافه کرد: امتیازهایی که در روند مذاکرات هسته ای توسط جمهوری اسلامی ایران اخذ شد براحتی گرفته نشده بنابراین تداوم صنعت هسته ای نیازمند ارتباط است و تعامل با دنیا است.

وی گفت: در مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی باید در مقابل دشمنان مبارزه می کردیم و در یک مقطع نیز وارد مذاکره می شدیم تا بتوانیم به آن جایگاه واقعی خود دست یابیم و زمانی که به جایگاه واقعی خود دست یافتیم بتوانیم با اقتدار آن جایگاه را تثبیت کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: برجام تنها با هدف دفع خطرات و تثبت نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفت ما در برجام و مذاکره هسته ای با دشمنان قدری روبرو بوده و هستیم و در این مقطع زمانی ما فقط وارد یک آتش بس نسبی شدیم اما برخی تصور می کنند که ما در برجام وارد رفاقت با دشمنان قسم خورده خود شده ایم در حالیکه تقابل ما با استکبار جهانی یک تقابل ایدئولوژیکی است و از نوع تقابل اقتصادی و سیاسی نیست.

وی گفت: اگر چه برخی تندروهای آمریکا و رژیم صهیونیستی دوست دارند ایران در انزوا بماند و محدودیت های اقتصادی و علمی داشته باشد ولی با مذاکرات هسته ای در چند سال اخیر درهای زیادی به روی جمهوری اسلامی باز شده که تا پیش از این بسته بودند.

کمالوندی با اشاره به تلاش غرب برای محروم کردن ایران از صنعت هسته ای و غنی سازی و تولید سوخت گفت: آنها تا پیش از مذاکرات بدنبال صفر کردن غنی سازی در ایران بودند که بعد از مذاکرات به این نتیجه رسیدند که تنها می توانند محدودیتی در این زمینه برای ایران داشته باشند که مثال آن کاهش 9 هزار سانتریفیوژ به شش هزار است.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی منعی برای غنی سازی ندارد، گفت: غنی سازی حق حیات این کشور است که باید به رسمیت شناخته شود ضمن اینکه ایران در حال ورود به این عرصه است.

وی افزود: ایران بهترین نیروی انسانی را دارد اما به علت تحریم امکانات ضعیفی داریم که در صورت وجود آنها می توانیم مسیر طولانی علمی را طی کنیم.

وی به سخنان اوباما رئیس جمهور آمریکا که اعلام کرده پیچ و مهره صنعت هسته ای کشور ایران را باز می کند اشاره کرد و گفت: در روند مذاکرات آنها به این نتیجه رسیدند که ایران صنعت هسته ای را باید داشته باشد.

وی با انتقاد از اظهار نظر نادرست برخی افراد از نتیجه و روند مذاکرات هسته ای اضافه کرد: برخی افراد که اطلاعات فنی محدودی دارند در این زمینه اظهار نظرهای نادرستی داشته و انتقادها و ایرادهای می کنند که خلاف واقعیت است.

در این آیین که معاون استاندار ایلام، فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان محلی، اقشار مختلف مردم و خانواده های معظم شهدا حضور داشتند از پدر، همسر و دختر شهید داریوش رضایی نژاد از سوی سازمان انرژی اتمی کشور تقدیر شد.

دانشمند هسته ای شهید داریوش رضایی نژاد متولد 1355 در آبدانان از توابع استان ایلام روز یکم مرداد 1390 در سن 35 سالگی به ضرب گلوله عوامل صهیونیستی در مقابل منزلش در تهران و در برابر چشمان همسر و دختر خردسالش به شهادت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار