یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام گفت:: مسئولان ارشد بانکی باید ساز و کاری تعریف کنند که بانک به عنوان یک شریک تجاری واحدهای تولیدی کمک حال صنعتگر باشد و در سود و زیان مجری طرح را همراهی کند.
کد خبر: ۲۶۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴ 24 July 2016
یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام گفت:: مسئولان ارشد بانکی باید ساز و کاری تعریف کنند که بانک به عنوان یک شریک تجاری واحدهای تولیدی کمک حال صنعتگر باشد و در سود و زیان مجری طرح را همراهی کند.

به گزارش تابناک ایلام
؛مهرداد اکبرپور اظهار کرد: با نگاه اجمالی در پرونده واحدهای صنعتی رکود زده و تعطیل، کشور می توان مشکل نبود سرمایه و انباشت بدهی را مشاهده کرد که این امر در بسیاری مواقع به دلیل سودهای مرکب تسهیلات و عدم همراهی بانک ها در پرداخت به موقع سرمایه در گردش بوده است.

وی اضافه کرد: وقتی یک واحد تولیدی به دلیل برخی موانع و مشکلات اقتصادی توان بازپرداخت تسهیلات خود را ندارد و عملا به موجب انباشت بدهی سر رسید شده و تملک بانک زمین گیر می شود، اضافه شدن جرائم تسهیلات و ادامه دار بودن آنها موجب انباشت و نجومی شدن ارقام بدهی واحدهای تولیدی به بانک ها می شود.

وی تحقق سود و منفعت را برای بانک های غیر قابل انکار دانست اما درعین حال گفت: باید این سودها معقول و منطقی باشد.

وی افزودد: قوانین بانک در عین حفظ منافع معقول نظام بانکی باید در برخی مواقع نیز تسهیل گر باشد و به مانع اصلی فعالیت واحد های تولیدی مبدل نشوند .

اکبرپور گفت: همچنین جرایم دیر کردها نیز تا سقف معینی باید باشد زیرا نامحدود بودن آنها فقط موجب انباشت بدهی های سرسام آور و زمین گیر کردن دائمی واحدها می شود.

وی اضافه کرد: مسئولان ارشد بانکی باید ساز و کاری تعریف کنند که بانک به عنوان یک شریک تجاری واحدهای تولیدی کمک حال صنعتگر باشد و در سود و زیان مجری طرح را همراهی کند نه فقط شریک سود واحد باشد و در موقع رکود به انباشت سرسام آور بدهی های خود بپردازد.

وی تصریح کرد: اکنون مشکل زیادی از واحدهای صنعتی رکود زده انباشت سرسام آور بدهی ها است که اگر سقف این بدهی ها معقول و محدود بود بدون شک کار به پادرمیانی مسئولان ارشد برای حذف جریمه، جرایم دیر کردها نمی کشید.

وی ادامه داد: سود مرکب و جریمه مرکب موجب می شود که مجری واحد صنعتی نتواند در شرایط زمانی رکود اقتصادی در چرخه تولید دوام بیاورد و به ناچار واحد تعطیل می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: باید بانک ها ساز و کار مناسبی تعریف کنند و در سود دهی بالای واحدهای تولیدی که با تسهیلات آنها راه اندازی شده نیز شریک شوند و در زیان این طرح ها نیز یار و همراه آنها باقی بمانند.

اکبرپور اظهار کرد: بدون شک همه سرمایه بانک ها متعلق به مردم و سرمایه ملی است و هر دو طرف مجری طرح و بانک باید از آن نهایت استفاده را بکنند و معامله دو سر برد انجام دهند نه اینکه در برخی مواقع پرداخت تسهیلات مفری برای انباشت ثروت مجری و اختصاص آن در بازارهای دیگر شود بلکه با نظارت مستمر بانک به جا و به موقع هزینه شود.

وی افزود: همچنین بانک ها باید به جای انباشت های بدهی های سر رسید شده و تملک طرح ها به مجری طرح مشاوره بدهند و با کمک دهی و جذب شریک واحد را وارد گردونه تولید کنند تا اقتصاد کشور به حرکت درآید و پویا شود.

وی اضافه کرد: اکنون بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا بیشترین سود را به سرمایه هایی می دهند که در تولید و صنعت سرمایه گذاری می شود اما در کشور ما بیشترین سود به سرمایه خوابیده مردم در بانک های خصوصی پرداخت می شود.

وی توضیح داد: باید تدابیری در قوانین بانک ها اتخاذ شود که پول مردم به چرخه بیشتر تولید و اقتصاد کشور که منجر به اشتغال و بهبود معیشت مردم و پویایی و تحرک چرخ های صنعتی و تولید کشور است منجر شود و همه از قبل این سرمایه ها منفعت ببرند.

وی ابراز امیدواری کرد که با تغییر و بازنگری در بسیاری از قوانین بانکی اقتصاد کشور در سال اقتصاد مقاومتی به شرایط مطلوب و مناسبی ارتقا یابد.

به گزارش تابناک ایلام، بر اساس اعلام آمار منابع رسمی بیش از 2273 واحد تولیدی در کشور به دلیل انباشت بدهی به تملک بانک های کشور درآمده اند و غیر فعال اند./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار