انچه که مسلم است بهره برداری از حوزه های نفت وگاز استان خسارات فراوانی را به اراضی کشاورزی وانفال این مناطق تحمیل نموده است؛ ولی مردمان سخت کوش ومحروم این مناطق باوجود دست وپنجه نرم کردن با مشکلات فراوان ،تاکنون آنچنان که باید وشاید نتوانسته اند از مواهب این نعمت سرشار خدادادی بهره مند شود .
کد خبر: ۲۶۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰ 25 July 2016
این روزها موضوع انتقال دفتر  مدیریت شرکت منطقه ای نفت وگاز غرب کشور از شهر کرمانشاه به ایلام بعنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم استان ایلام مطرح شده است ،درحالیکه استان ایلام بیشترین سهم از ذخایر نفت وگاز غرب کشور را به خود اختصاص داده واز طرفی عمده فعالیت این شرکت حول محور بهره برداری از حوزه های فعال نفتی استان ایلام از تنگ بیجار گرفته تا شهرستان دهلران متمرکز شده است ،امااستقرار این دفتر در شهرستان کرمانشاه باوجود دارابودن تنها حوزه نفتی که آنهم چسبیده به مرزهای جغرافیایی استان ایلام است ، سوالات مهمی را از این اقدام وزارت نفت واز سوی بی توجهی مسئولین این شرکت به خواست ومطالبات مردم وکارگران استان ایلام که منجر به نادیده انگاشته شدن حقوق مردم وتضییع آن شده است بدنبال داشته ،سوالات که کماکان بی جواب مانده است!

به گزارش تابناک ایلام،براساس آمارهای موجود،استان ایلام جایگاه سوم ذخایر نفت وگاز کشور را به خود اختصاص داده است اما این جایگاه نه تنها نتوانسته است  تاثیربسزایی  در شاخص های توسعه ای استان برجایی بگذارد ،ولی متاسفانه سهم اشتغالزایی استان از حوزه های نفت وگاز سرشار آن نیز بدلایلی که نیاز به بررسی وموشکافی بیشتری دارد به باد فراموشی سپرده شده است.
انچه که مسلم است بهره برداری از حوزه های نفت وگاز استان خسارات فراوانی را به اراضی کشاورزی وانفال این مناطق تحمیل نموده است؛ ولی مردمان سخت کوش ومحروم این مناطق باوجود دست وپنجه نرم کردن با مشکلات فراوان ،تاکنون آنچنان که باید وشاید نتوانسته اند از مواهب این نعمت سرشار خدادادی بهره مند شود .
وجدان وقانون حکم می کند حداقل بر پایه حق آب وگلی که به مردمان این مناطق تعلق گرفته  وبه  ازای زیانهای فراوان مادی وزیست محیطی که بدنبال بهره برداری از این حوزه ها به آنان تحمیل شده است لااقل بتوانند در جبران آن ،نانی بر سر سفره خانواده های محروم این مناطق بگذارند ،اما شواهد امر گویای حقیقتی تلخ از بی توجهی به این امر مهم وحتی بیکار نمودن کارگران بومی آن حکایت دارد.

حکایتی تلخ که ماههاست اثرات ناگوار آن ،جمعی 200نفره را هراز چند گاهی در مقابل استانداری ایلام جمع اوری می کند این درحالیست بی توجهی مسئولین مرتبط در استان ایلام به نمکی بر زخمهای بی شمار اقتصادی واجتماعی این جمع مبدل شده است.

بدنبال پیگیریهای نمانیده استان در مجلس شورای اسلامی ،در هفتم تیرماه سالجاری با حضور مدیرعامل شرکت نفت وگاز غرب کشور (شما بخوانید کرمانشاه)معاون استاندار ایلام،مدیرکل کار درنشستی ،این موضوع بررسی ومقرر شد ظرف یکهفته این کارگران به کار بازگردند،اما با گذشت قریب به یکماه نه تنها مدیرعامل شرکت نفت منطقه ای به خواست نماینده ومدیران استانی وقعی ننهاده اما ظاهرا بطور کل بازگشت به کار این کارگران را منتفی اعلام کرده اند.

متعاقب این موضوع بود که امروز (یکشنبه) کارگران از کار بیکار شده حوزه های نفتی بیجار باردیگر، ناامیدانه در مقابل استانداری ایلام تجمع نموده واحقاق حقوق خود را از مدیران این شرکت فریاد زدند،فریادی که گویا گوش شنوا یا وجدان بیداری برای شنیدن آن وجود ندارد!

تعدادی از کارگران تجمع کننده در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام با بیان اینکه مسئولین شرکت منطقه ای غرب هیچگونه اعتنایی به مطالبات آنان نداشته و درحالیکه ماهها از بیکار شدن آنان میگذرد اما شرکتهای وابسته به آن مبادرت به بکارگیری نیروهای غیربومی استانهای دیگر نموده است !توجه جدی مسئولین استان ورسیدگی به این مشکل را خواستار شدند.

چنانچه مسئولین ونمایندگان استان ایلام ،موضوع انتقال دفتر شرکت نفت منطقه ای غرب از کرمانشاه به ایلام را به طور جدی در دستور کارقرار داده واین مطالبه بحق مردم استان ایلام را که در سایه توجهات خاص مقام وزارت به استان کرمانشاه ! تضییع شده را پیگیری نمایند، شاید بتوان از طریق حل این مشکل ،سلسه واربه مرتفع شدن  سایر مشکلات موجود ،نظیر بیکاری جوانان این استان نیز تاحدودی امیدوار شد.

حضور نمایندگان حوزه شمالی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی این فرصت طلایی را دراختیار آنان قرار داده است تا با بهره برداری صحیح واصولی از این فرصت طلایی ،زمینه طرح این موضوع را در مجلس فراهم آورند ،بدیهی است در صورت تداوم بی توجهی به خواست واراده مردم محروم ایلام ،توسل به گزینه های قانونی دیگری نظیر استیضاح وزیر حداقل خواسته مردم این استان برای پایان دادن به ماجرای تلخ بی توجهی به حقوق مسلم مردمان این استان  محروم است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یکی از کارکنان طرح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
باسلام وتشکر از سایت تابناک کرمانشاهان سایتی دار د در نفت شهر که بهتر است ان رانمک شهر بنامیم چون نمکش از نفتش بیشتراست ودیگر کارخانه نمک زدای انجا جواب گو این همه نمک نیست وبخاطر اینکه دفتر نفت وگاز غرب رادر کرمانشاه نگه داردانجا را تعطیل نمیکند چون میداند باتعطیلی انجا دیگر دفتر نفت کاز در کرمانشاه خودبه خود بی معنی به نظر میاید اما ایلام قهرمان باهمه این ذخایر نفت گاز ما باید منت اقای ناصری وکاظمی که دوگانگی ودروغگوی را رواج میدهند بکشیم که دراستان خودمان مارا بکار بگمارند خاک برسرمان که هرچه بر سرمان میاید ازوعده وعید است بخدا شرمنده زن وبچه هایمان هستیم دیگر ازخودم هم میترسم که کاردست خودم بدهم من اله توفیق.....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار