تابناک تهران- استفاده بمب افکن های روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان حالا جدا از واکنش های بین المللی به ماجرایی تازه برای تعیین حدود و ثغور اختیارات نمایندگان مجلس تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۸۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹ 20 August 2016
در حالی که تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس بنابر اصل ۶۹ قانون اساسی خواستار برگزاری نشست غیرعلنی با حضور مسئولان ذی‌ربط در خصوص چرایی در اختیار قرار دادن پایگاه هوایی نوژه همدان به بمب افکن های روسیه شدند وزیر دفاع در واکنش این موضوع را بی ارتباط به نمانیدگان مجلس دانست.

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در نشست خبری مسئله استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه هوایی ایران را بی ارتباط به مجلس دانست.

استقرار جنگنده های روسیه در پایگاه نوژه همدان برای استفاده از این پایگاه به منظور حمله به مواضع داعش در سوریه، نه تنها با اعتراض و غافلگیری خارجی بلکه داخلی مواجه شده است.

پیش از این غربی ها به ویژه مقامات آمریکایی با ابراز تعجب و غافلگیری از این تصمیم و اقدام اعتراض خود را اعلام کرده بودند. همزمان با این اعلام مواضع نمایندگان مجلس هم غافگیری خود از این تصمیم را هم در جلسه علنی مجلس و هم با امضای درخواست بررسی چرایی صدور مجوز به هواپیماهایی روسی برای استفاده از پایگاه نوزه همدان نشان دادند.

در همین حال هفته گذشته نیز حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس در نشست علنی  مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی گفت: بر اساس قانون اساسی رئیس مجلس در خصوص مسائل مهم کشور می‌تواند در ابتدای نشست علنی مجلس سخنرانی کند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان مطرح شده است که بر اساس اصل 146 قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است منتهی شاید ناظر به بند یک اصل 176 احتمالا بحث وظایف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص مطرح شود که به نظر بنده این وظایف است و جزو اختیارات محسوب نمی‌شود.

فلاحت‌پیشه افزود: سیاست خارجی کشور روسیه بسیار متفاوت و بعضا متلاطم و دارای نوسان است. روسیه در سال 1990 و 1991 میلادی با کشورهای غربی در اقدامات نظامی همکاری کرده وروسیه در سال 1994 میلادی عضو طرح مشارکت برای صلح ناتو می‌شود که زمانی در جناح ورشو و در مقابل ناتو بود و نباید فراموش کرد قدرت‌ها در قالب ملاحظات عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: هرگاه جمهوری اسلامی ایران با بحرانی مواجه شد دو طرف شرق و غرب علیه آن بودند و این در جنگ و تحریم‌ها ملموس است. اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم که چنین امکانی در اختیار یک قدرت خارجی در ایران گذاشته می شود بنابراین طبق ماده 110 آئین‌نامه در این رابطه توضیحی ارائه دهد که اقدامات صیانتی لازم وجود دارد و چه میزان می‌توان در نوسانات سیاست روس‌ها اعتماد کرد و آسمان کشور را در اختیار آنها قرار داد.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به فلاحت پیشه گفت: استناد شما به بند 146 قانون اساسی است و موضوع بند 110 مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.

وی ادامه داد: بر اساس اصل 146 قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی و خارجی در کشور ممنوع است و باید توجه داشت ایران پایگاهی در اختیار کشوری قرار نداده است و اینکه با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوریه همکاری داریم به این معنا نیست که ما پایگاه به روسیه از نظر نظامی داده‌ایم و اگر در رسانه‌ها کسی این را مطرح کرده است موضوع تکذیب می‌شود.

در ادامه اعتراض نمایندگان مجلس دیروز نماینده مردم تهران درمجلس از تهیه نامه‌ای با امضای ۲۰ نفر از نمایندگان، خطاب به رییس‌مجلس به‌منظور فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست غیرعلنی با مسئولان ذی‌ربط درخصوص صدور مجوز استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه همدان خبر داد.

محمود صادقی، با اشاره به صدور اجازه برای استفاده از پایگاه نظامی نوژه توسط جنگنده‌های روسی، به ایلنا گفت: روز گذشته در نامه‌ای با امضای حدود ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس از آقای لاریجانی به‌عنوان رییس مجلس بنابر اصل ۶۹ قانون اساسی درخواست کردیم که نسبت به برگزاری نشست غیرعلنی با حضور مسئولان ذی‌ربط در این خصوص اقدام کند.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط حساس امنیتی در سطح منطقه و لزوم برخورد جدی با خطر افراط‌گرایی که منجر به تصمیم مراجع ذیربط نسبت به صدور اجازه به جنگنده‌های روسیه برای استفاده از پایگاه نظامی نوژه شده و همچنین نظر به لزوم اطلاع نمایندگان ملت از دلایل و پیامدهای این تصمیم که می‌تواند موجب تقویت همگرایی و هماهنگی بیشتر قوای سه‌گانه در مقابله با تهدیدات امنیتی شود، این درخواست را مطرح کردیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران یادآور شد: احتمال می‌رود، هیات رییسه برای روز یکشنبه هفته آینده هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری این جلسه انجام دهند.

اما یک روز پیش از برگزاری این جلسه سردار دهقان وزیر دفاع با تاکید بر اینکه چون پایگاه هوایی در اختیار روس ها قرار داده نشده است این موضوع ارتباطی به مجلس ندارد.

وزیر دفاع در حالی استقرار هواپیماهای روسیه در پایگاه نوژه را  ارتباط دانسته که طبق اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی نمایندگان می توانند در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید و خواستار در جریان قرار گرفتن مسائل باشند.

شاید بر پایه همین اصل هم محمود صادقی نماینده تهران در واکنش به سخنان امروز سردار دهقان مبنی بر اینکه حضور هواپیماهای روس در ایران ربطی به مجلس ندارد، با انتشار عکسی از یک بز در حساب کاربری خود درتوئیتر آن را نمادی از مجلس دانست که تنها سر تکان می دهد اما هیچ چیز به آن مربوط نمی شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ممد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
آفرین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار