جلال میرزایی تشریح کرد؛
با این وجودنمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بیکارننشسته وبا هدف تعدیل این دغدغه وکسب رای موافق نمایندگان،در رایزنی بااعضای کمیسیونهای تخصصی وهمچنین سایر همکارانشان در مجلس شورای اسلامی، نشستهای متعددی برگزار نموده اند ؛در آخرین رایزنی ها،جلال میرزایی در جلسه ای با جمعی از نمایندگان عضو فراکسیون امید که با حضور اکبرترکان مشاوررییس جمهور ودبیرشورای مناطق آزاد کشوربرگزار شدبه این موضوع به درستی اشاره نموده اند.
کد خبر: ۲۸۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 24 August 2016
بیش از یکماه از تصویب یک فوریت لایحه ایجاد 7منطقه آزاد تجاری صنعتی و12منطقه ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی می گذرد ،نمایندگان  مردم و مسئولین ارشد هفت استانی که قراراست مشمول این مصوبه مهم واثرگذار اقتصادی شوند، درطول این مدت رایزنی های فشرده ای با دیگرنمایندگان مجلس واعضای کمیسیونهای تخصصی مرتبط بعمل آورده اند، اما واقعیت این است که تصویب نهایی این لایحه با چالش های جدی روبروست.
 
به گزارش تابناک ایلام،در جلسه علنی 23تیرماه سالجاری مجلس شورای اسلامی یک فوریت لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی» در دستور کار قرار گرفت که پس از توضیحات اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و نیز سخنان نماینده مخالف و موافق، نمایندگان با ۱۳۰ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر با یک فوریت یک لایحه موافقت کردند.
 
شهرستان مهران در استان ایلام،یکی از هفت منطقه ایست که درصورت تصویب نهایی این لایحه درمجلس شورای اسلامی ،میتواند از مزایای اقتصادی واجتماعی ایجاد مناطق آزاد تجاری وصنعتی بهره مندشود ،اما با وجود چالشهایی که در مسیر تصویب این طرح وجود دارد ،گویا تصویب این طرح با سختی های فراوانی روبروست که چانه زنی ورایزنی دوچندان نمایندگان ومسئولین استان را می طلبد.
 
یکی از چالشهای پیش روی تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی ،نوع نگاه نمایندگان مجلس  به مقوله ایجادمناطق آزادتجاری  وهمچنین بهانه مخالفین مبنی بر تاثیر ایجاد این مناطق در تشدید قاچاق کالا وکاهش ارز آوری وهمچنین کاهش درآمدهای مالیاتی کشور عنوان شده که این روزها بعنوان دغدغه اصلی نمایندگان مخالف مطرح است.
 
با این وجودنمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بیکارننشسته وبا هدف تعدیل این دغدغه وکسب رای موافق نمایندگان،در رایزنی بااعضای کمیسیونهای تخصصی وهمچنین سایر همکارانشان در مجلس شورای اسلامی، نشستهای متعددی برگزار نموده اند ؛در آخرین رایزنی ها،جلال میرزایی در جلسه ای با جمعی از نمایندگان عضو فراکسیون امید که با حضور اکبرترکان مشاوررییس جمهور ودبیرشورای مناطق آزاد کشوربرگزار شدبه این موضوع به درستی  اشاره نموده اند.
 
نماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی دراین نشست اظهار کرد:بایستی در بیان وعده ها به مردم وفعالان اقتصادی نهایت دقت را بعمل آوریم ، زیرا عدم توجه به این مقوله مهم؛ زمینه ساز ایجاد مطالباتی می شود که ماحصل آن تکرار تجربیات مجلس های قبلی را بدنبال خواهد داشت.
 
جلال میرزایی در ادامه گفت: بیان وعده ها باید با میزان واقعی عملیاتی شدن آنها همخوانی داشته باشند، به این معنا که اگر وعده ای امکان عملی شدن ندارد از بیان آن خودداری نماییم ،زیرا محصول وعده های غیر قابل تحقق ،بجز دلسردی و یاس مردم، دستاورد دیگری بدنبال نخواهند داشت.
 
نماینده حوزه شمالی استان با اشاره به انتظارات ایجاد شده در راستای تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم حاضردر مناطق مشمول لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری ،بهبود وضعیت معیشتی ورفع یکباره مشکلات اقتصادی خودرا به تصویب این طرح گره زده اند ،درصورتیکه چنین تلقی از این موضوع اشتباه بوده واثرگذاری این طرح درکوتاه مدت منوط به آماده شدن زیرساختها وفراهم نمودن سایرشرایط اقتصادی،صنعتی وتجاری درمنطقه است.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بعنوان سومین سخنران این نشست  خطاب به ترکان گفت: درحال حاضر چالشهایی فراروی تصویب لایحه مناطق آزاد قراردارد که بخش اعظمی ازاین چالشها به نوع نگاه نمایندگان مجلس به اثرگذاری مثبت ومنفی تصویب  این لایحه در نقاطی از کشور مرتبط می شود.
 
وی افزود: در جلسه ای که در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وبا حضور نمایندگان وزارت اطلاعات وبازرسی کل کشور برگزار شد وهمچنین در صحبتهای نمایندگان مخالف در زمان تصویب یک فوریت آن در صحن علنی مجلس، این چالشها کاملا عیان شد.
 
میرزایی درادامه به یکی از این چالشها اشاره کرد وعنوان داشت: وقتی ما بجای نگاه ملی به مقوله ایجاد مناطق آزاد تجاری، نگاه منطقه ای داشته وبدنبال تسری مناطق آزاد به نقاطی باشیم که در این لایحه نامی از آنها برده نشده است، قطعا در ادامه راه با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.
 
وی افزود: وقتی نماینده ای در حین بررسی این لایحه ،با نگاه رفع محرومیت از حوزه انتخابیه خود از طریق ایجاد مناطق آزاد بدنبال افزودن منطقه جدید به لایحه باشد ،قطعا این موضوع با مخالفت نمایندگان دستگاههای نظارتی مرتبط روبرو شده وباعث شکلگیری این سوال خواهد شد که اگرایجاد مناطق آزاد دارای حسن است چرا نبایستی کل کشور را منطقه آزاد اعلام کنیم؟
 
میرزایی بیان داشت:بنابراین انتظار ما از همکارانمان در مجلس شورای اسلامی این است که در این مرحله فقط به مناطق مندرج در لایحه اکتفاء کرده وبدنبال اضافه نمودن مناطق جدید به این لایحه نباشندزیرا افزایش مناطق جدید تصویب این لایحه را با سختی وچالشهایی مواجهه خواهد کرد.
 
نماینده استان تاکید کرد:چنانچه همکاران ما دنبال ایجاد منطقه آزاد در حوزه انتخابیه خودشان هستند ،بهتر است این موضوع را حداقل به دو سال آینده موکول نمایند زیرا علاوه براینکه بسترها برای تصویب آن فراهم خواهد شد اما از سویی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات دور بعدی مجلس شورای اسلامی  می تواند برای همکاران استفاده هایی نیز  به همراه داشته باشد.
 
دکترمیرزایی تصریح کرد :نمایندگان مجلس باید به این نکته اهتمام داشته باشند که دراین لایحه صرفا نام 7منطقه قید شده که کار کارشناسی بر روی  آنها انجام شده است نه بیشتر،بنابراین لازم است براین مساله متمرکز شویم تا با افزایش تعداد مناطق ،عدم  کار کارشناسی به دستاویزی  برای رد این لایحه تبدیل نشود.
 
این نماینده مجلس بابیان نکته نظرات مخالفین این لایحه گفت: یکی از ایراداتی که منتقدین ومخالفین این لایحه همواره  برآن تاکید داشته اند ،موضوع تشدید  قاچاق کالا درمناطق آزاد تجاری ذکرشده است اما باید بپذیریم که مقوله قاچاق کالا در کنار مزایای اقتصادی بی نظیرآن یک موضوع حاشیه ایست.حقیقتا درحال حاضر عامل قاچاق کالا نیروی انسانی است،به این معنا که نیروی انسانی با ایجاد رابطه با دستگاههای نظارتی وانتظامی زمینه قاچاق کالا را از مبادی ورودی تا مرکز کشور فراهم آورده اند وسهم مناطق آزاد دراینخصوص بسیار ناچیز است.
 
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها درتبیین وتشریح مزایا ومعایب ایجاد مناطق آزاد به کرار شاهد آن هستیم ،شیطنت رسانه ملی در استفاده از ظرفیت کارشناسانی است که از تبحر و تخصص کافی در بیان نقاط قوت ومحاسن مناطق آزاددربرنامه های پخش شده از شبکه های تلویزیونی ورادیویی  برخوردار نیستند واین روند تعمدی، تاثیرات منفی بر جای گذاشته است.
 
میرزایی افزود: نکته ای که لازم است مجددا به آن اشاره کنم و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم بشدت نگران آن هستند،موضوع اضافه شدن مناطق جدید به این لایحه است ؛دراینصورت براساس قانون پنج ساله پنجم برای تصویب این لایحه ،دوسوم آرای  نمایندگان لازم است که به سختی محقق خواهد شد.
 
نماینده حوزه شمالی استان درپیشنهادی خطاب  به دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت:پیشنهاد می کنم هرچه سریعتر با کار کارشناسی ،محدوده این طرح را مشخص وبا رفع  ایرادات آن وانجام کارهای لازم ،زمینه طرح لایحه را در صحن علنی فراهم آورده تا بتوانیم رای موافق( ولو شکننده) نمایندگان مجلس را بدست آوریم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
درودبرشرف وغیرتت اقای دکترمیرزایی .امیدواریم با رایزنی با سایرنمایندگان مجلس از اضافه کردن مناطق ازادجدیدجلوگیری کنیدچون نمایندگان هم مرزاستانمان که خواهان ایجادمنطقه ازادهستندرای مخالف دادند.
نفسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
احسنت.ازسخنانت خوشم اومد
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
اقا موافقیم زودتر تصویب کنید بیاید تو سیستان گریتون میگیره ب وضیت اشتغال مردم تصویب تصویب موافق موافق
خداداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
درود بر دكتر ميرزايي به خاطر درك واقعيت گراشون و بيان درست چالش هاي پيش روي لايحه انشاله لايحه با توجه به ميزان زياد فرصت ها نسبت به تهديدات اين لايحه با درايت نمايندگان فهيم تصويب مي شود.
حسین عباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
سلام بنظر من ایلام و نماینده ایلام باید تو ساخت و رشد درمانگاه و پزشکی و بهداشت کار کنن تا منطقه ازاد ! که مجبور نباشن بخاطر یه سرماخوردگی تا کرمانشاه بیان و نصف مطب دکتر ها و بیمارستانهای کرمانشاه رو ایلامی ها شامل میشن بیان یه بیمارستان و چهار تا درمانگاه بزنن مردمشون به زحمت نیفتن منطقه ازاد که نشد راهکار پیشرفت هنوز امکانات اولیه تو ایلام کامل نیست بعد نماینده ایلام میاد میگه استان های مرزی نباید حرفی بزنن که ما نسبت به همه اولویت داریم و ترس ایشون از همین قضه بوده که با وجود استان کرمنشاه و زیر ساخت های به مراتب قوی تر از ایلام شرایط منطقه ازاد بودن مهران به چالش کشیده میشه کرمانشاه کلان شهره اصلا پتانسیل و بودجه این دو استان یا حد اقل قصر شیرین و مهران قابل مقایسه نیست نمیدونم نماینده ایلام چرا از پیشنهاد لایحه منطقه ازاد بودن قصر شیرین ترسیده خوب این یه چیز کاملا منطقیه ترس ایشون هم به همین دلیله که اگر بخواد رای بیاره و قصر شیرین هم معرفی بشه مطمئنا رای نمیاره با این حال من اصلا با ضعیف بودن اقتصاد استان های همجوار موافق نیستم و این مشکل همیشگی استان های غربی بوده
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
با سلام
خطاب به دوست گرامی آقای حسین عباسی که اینجور که از لحن صحبتتون مشخصه از دوستان کرمانشاهی هستین! در پاسخ به اظهار نظر نه چندان عقلانی و مودبانه حضرت عالی باید بگم که اولا شما اگر کارشناس هستین برین یه فکری به حال استان خودتون کرمانشاه بکنین در تمام زمینه ها با افول فرهنگی و شخصیتی روبروه! آمار بالای اعتیاد و سرقت و فساد و تکدیگری استان شما زبانزد عام و خاصه پس قطعا شما در جایگاهی نیستین که برای مردم نجیب و بافرهنگ ایلام دلسوزی کنین! و در پاسخ به اون مطبی که گفتین نصف مطب دکترهای کرمانشاه ایلامین باید بگم که اگر ثروت نفت و گاز ایلام نبود شما بیمارستان و مطب که سهله الان یه خانه بهداشتم نداشتین!
شما مردمک کرمانشاه همیشه از سفره خیر و برکت نفت و گاز و پتروشیمی ایلام به نان و نوا میرسین و بعد نمکدانهای این سفره را هم میشکنین!
شهر شما اصلا شهر نیست تا چه برسه به کلانشهر!!! شهر شما یه معتاد خانه بزرگه! همین! هیچ امکاناتیم از ایلام بیشتر نداره! اگه امکانات دارین برین برا جواناتون تو شهر خودتون شغل درست کنین تا مثل ایل مغول نیان تو صنعت نفت و گاز ایلام مشغول شن!!
مهران پیشانی امن نظام مقدس جمهوری اسلامی با مردمی نجیب و بافرهنگ و دارای سبقه کاملا درخشان در تمام زمینه هاست نه اون قصرشیرین شما که پر از شیطان پرست و قلخانی و گراز خور و میمون پرست و ... و پر از راهزن و دزد و گداست!!!
شما همون مردمی هستین که پارسال وقتی صحبت زلزله مورموری و دهلران مطرح شد تمام وانتای پلاک 19 و 29 تون ریخته بودن تو دهلران و آبدانان و میخواستن به محض وقوع زلزله اموال مردم نجیب استان ما رو غارت کنن!!
به کوری چشم شما و بقیه هم استانیهی بخیل و حسود و تنگ نظرتون مهران عزیز منطقه آزاد خواهد شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار