کد خبر: ۲۸۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 28 August 2016

مدیر کل استاندارد ایلام گفت: در طول یک سال گذشته بیش از 36 پروانه کاربرد علامت استاندارد برای واحدهای تولیدی استان به منظور اطمینان‌بخشی و صحه گذاری به کیفیت کالاهای تولیدی و خدماتی آنهاصادر شده است.

مهندس «مهناز همتی» با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: سازمان استاندارد تنها مرجع رسمی حاکمیتی در کشور است که عهده‌دار سیاست‌گذاری، حسن اجرا، نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در کشور تولید و ارائه و یا به کشور وارد و یا صادر می‌شوند.

وی افزود: بر اساس قانون، سازمان استاندارد، دستگاه اجرایی مستقل دولتی است که تحت نظر مستقیم ریاست جمهور اداره شده و رییس سازمان ملی استاندارد مستقیما زیر ایشان فعالیت می‌کند.

مدیر کل استاندارد ایلام با اشاره به اینکه این سازمان از سال 91 زیر نظر رییس‌جمهور رفته ولی جایگاه مستقلی داشته که در قانون نیز به صراحت به آن اشاره شده است، اضافه کرد: انتظار می‌رود که من‌بعد این جایگاه، به صورت تقویت شده در جامعه دولتی مدنظر قرار گیرد.

همتی ادامه داد: در قانون تاسیس سازمان ملی استاندارد به منظور تسریع در فرآیند استانداردسازی، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند که مقررات فنی خود را در هر زمینه‌ای در فرآیند تدوین، حسن اجرا و اجرای استانداردها از حوزه استاندارد ملی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استاندارد ایلام نیز در لوای این قانون یک سری وظایف دارد که در طول سه سال گذشته به آنها رسیده‌ است، عنوان کرد: ایجاد دفتر استانداردسازی یکی از وظایف و مواردی بوده که به کرات به آن تاکید شده چرا که فواید استانداردسازی در بخش‌های تدوین، تحقیق، استانداردسازی و اجرای استانداردها در مراکز تحقیقاتی و علمی به صورت شفاف باید مطرح شود.

مدیر کل استاندارد ایلام به تدوین 16 مورد استاندارد ملی انجام شده با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی در این استان اشاره و تصریح کرد: آموزش مدیران کنترل کیفیت نیز از دیگر موارد صورت گرفته بوده که بیش از 2700 نفر ساعت را در این راستا آموزش داده‌ایم و برای کارکنان سازمان نیز به منظور تقویت بنیه علمی و فنی آنها 1900 نفر ساعت آموزش صورت گرفته است.

همتی یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد را صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد دانست و گفت: صدور این پروانه برای واحدهای تولیدی و خدماتی است که ما بیش از 36 پروانه کاربرد علامت استاندارد را برای واحدهای تولیدی استان به منظور اطمینان‌بخشی و صحه گذاری به کیفیت کالاهای تولیدی و خدمات ارائه شده، صادر کردیم.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته حدود 133 پروانه تمدید تعلیق و ابطال در استان ایلام داشتیم که بیش از 506 بازرسی فنی از واحدهای تولیدی و خدماتی را نیز انجام داده‌ایم، تاکید کرد: واحدهای گازپرکنی بسیار مورد تاکید هستند که بیش از 6 بازرسی در هر ماه برای آنها در نظر گرفته‌ایم و 500 نمونه‌برداری از فرآورده‌های تولیدی واحدهای تولیدی نیز صورت گرفت که در کنترل طرح «طاها» در سطح عرضه و بازار بیش از 4700 بازرسی داشتیم که از این تعداد 200 مورد به صورت خاص منجر به نمونه‌برداری شد.

مدیر کل استاندارد ایلام با اشاره به اینکه در بخش فلزات گران‌بها از جمله طلا انگ گذاری 55 مورد انجام شده است، افزود: در بخش آزمون جایگاه‌های عرضه سوخت مایع که توسط شرکت‌های تایید صلاحیت شده انجام شده 700 مورد بازرسی داشتیم و در این راستا نیز بیش از 100 مورد بازرسی از باسکول‌های ثابت همکف صورت گرفته است.

همتی یادآور شد: در حوزه وسایل سنجش و ترازوها نیز بیش از 3 هزار بارزسی و سنجش به منظور دقت ترازوها انجام شده و در بخش صدور و تمدید مجوز آزمایشگاه‌های همکار نیز 14 پروانه صادر و تمدید شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت حدود 13 مورد تفاهم‌نامه در راستای استانداردسازی و همکاری دو جانبه به امضا رسیده است، تصریح کرد: دفاتر استاندارد سازی در پارک علم و فناوری و دانشگاه ایلام نیز افتتاح شدند.

مدیر کل استاندارد ایلام به صادرات 90 هزار تن کالای استاندارد به کشور عراق با بیش از 800 مورد تعیین ماهیت اشاره و بیان کرد: کار تعیین ماهیت کالاهای صادراتی از طریق دستگاه «ایکس آر اف» صورت می‌گیرد.

همتی با تاکید بر اینکه در بحث ایمن‌سازی آسانسورها 40 مورد گواهی تاییده ایمنی صادر کردیم، اظهار کرد: در بخش عملکرد استاندارد نیز توانستیم رتبه دوم کشوری را کسب کنیم.

وی به تهیه برنامه راهبردی به منظور برنامه‌ریزی در طول سال اشاره و عنوان کرد: به منظور رفع موانع استانداردسازی، کارگروه استانداری‌سازی در استان تشکیل دادیم.

مدیر کل استاندارد ایلام به اقدامات و فعالیت‌های 3 ساله دولت تدبیر و امید در بخش استاندارد اشاره و اضافه کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به بند 24 سیاست‌های ابلاغی رهبری در خصوص گسترش پوشش استاندارد به کلیه کالاهای داخلی، انعقاد 14 تفاهم‌نامه همکاری خارجی و 57 تفاهم‌نامه داخلی، ارتقا جایگاه ایران از رتبه 31 به 27 در بین 163 عضو سازمان بین‌المللی استاندارد، استانداردسازی هلال و تهیه پیش‌نویس 9 استاندارد در دست انجام است و یکی از آنها به نام 19933 به نام گردشگری هلال تدوین شده است، اشاره کرد.

همتی در تشریح دستاوردهای پسابرجام در بخش استانداردسازی، گفت: درج واژگان فارسی در 6 استاندارد بین‌المللی، طراحی و پیاده‌سازی و استفرار 10 سامانه مورد نیاز استان‌ها و برگزاری دو اجلاسیه شورای عالی استاندارد بعد از 10 سال از فعالیت‌های استانداری پسابرجام است.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار