نقدی بریک حاشیه سازی بی مورد
در استانی که سرانه‌ی فضای فرهنگی آن بسیار ناچیز و هنرمندان رشته‌های مختلف از نداشتن مکان مناسب برای آموزش و برگزاری کارگاه رنج می‌برند، چرا باید برای ساخت یک مرکز فرهنگی این‌گونه حاشیه‌سازی کرد؟
کد خبر: ۲۸۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳ 28 August 2016
همزمان با هفته دولت کلنگ احداث برج هنر اسلامی در ایلام در مجاور پارک ملت شهرایلام برزمین زده شد، تا بعد از سالها، استانی که از ضعف زیرساختهای فرهنگ وهنری  رنج می برد بتواند از مزایای این مجموعه فرهنگی وهنری ارزشمند بهره مند شود ،مجموعه ای که حقیقتا یکی از نیازهای اساسی این شهر در حوزه فرهنگ وهنر محسوب می شود.
 
به گزارش تابناک ایلام،دوستداران توسعه فرهنگ وهنر در ایلام ،بخوبی جای خالی مجموعه ای که بتواند نیازهای فرهنگی وهنری این شهر وحتی استان را برآورده کند احساس نموده وبارها از عدم توجه به این موضوع مهم ابراز گله مندی نموده وگاها مسئولین استان را به اهمال وبی توجهی به تقویتزیرساختهای  فرهنگی وهنری متهم نموده اند.
 
بالاخره پس از سالها انتظار ،به همت حوزه هنری استان ایلام ،مقدمات احداث برج هنر اسلامی در ایلام فراهم شد، تا در هفته دولت کلنگ احداث این مجموعه توسط وزیر آموزش وپرورش در قطعه زمینی در جنب پارك ملت که  توسط شهرداری و در پی موافقت اعضای شورای اسلامی شهر واگذار شد به زمین زده شود.
 
اما این روزها کلنگ زنی واستارت ساخت این مجموعه فرهنگی وهنری، با حاشیه هایی همراه بود ،حاشیه هایی که درآن عده ای با اغراض مختلف ،به دایه ای  مهربانتر از مادر مبدل شده وبا منتسب نمودن زمین محل احداث برج هنر اسلامی به پارک ملت،آن را تجاوز به حریم پارک وحذف بخشی از فضای سبز آن تلقی و با بازنشر آن در فضای رسانه ای ومجازی استان، بنوعی چند روزی فضای روانی جامعه را درگیراین موضوع نمودند.
 
درحالیکه احداث این مجموعه فرهنگی وهنری که دارای سالن نمایش فیلم، پاتوق كتاب، كتابخانه، كارگاه‌های آموزشی و فضای فرهنگی بوده ومی تواند بخشی از نیازهای جوانان و نوجوانان و خانواده‌های آنان در راستای آموزش و انجام فعالیت‌های هنری را تامین نماید،اما موضوع این گونه منتشر شد که گویا قرار است این فضای ارزشمند ،تضییع حقوق شهروندان ایلامی  را بدنبال داشته وبخشی از فضای سرگرمی ونشاط را ازآنان سلب نماید.

بدنبال این حاشیه سازی ها بود که رییس حوزه هنری ایلام با تأکید بر اینکه زمینی که برای ایجاد برج هنر اسلامی کلنگ‌زنی شده است جزء فضای سبز نیست و مراحل قانونی آن برای واگذاری طی شده است، گفت: در استانی که سرانه‌ی فضای فرهنگی آن بسیار ناچیز و هنرمندان رشته‌های مختلف از نداشتن مکان مناسب برای آموزش و برگزاری کارگاه رنج می‌برند چرا باید برای ساخت یک مرکز فرهنگی این‌گونه حاشیه‌سازی کرد؟

محمدعلی قاسمی درگفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه ایلام گفت:متأسفانه بعد از کلنگ‌زنی برج هنر اسلامی که توسط وزیر محترم آموزش‌وپرورش انجام شد، برخی افراد ندانسته یا از روی غرض انتقادهایی را مطرح و برخی فراتر از آن در پوشش انتقاد نسبت به برخی مسئولان ارشد استان بی‌مهری‌هایی روا داشته‌اند که زیبنده‌ی نخبگان و دغدغه‌مندان نیست.

وی ادامه داد: زمینی که برای برج هنر اسلامی کلنگ‌زنی شده است هرچند در کنار فضای سبز وجود دارد اما جزء فضای سبز نیست و در دوران دفاع مقدس محل ساختمان یک باب نانوایی بود که پس از تخریب تاکنون بلااستفاده مانده است.

رییس حوزه هنری ایلام ضمن قدردانی از اقدام فرهنگ‌دوستانه‌ و ماندگار اعضای شورای اسلامی شهر ایلام برای واگذاری این زمین به کار فرهنگی گفت: فرمانداری ایلام این تصمیم اعضای شورای را تایید و روال اداری آن به‌طور دقیق طی و در شورای فرهنگ عمومی استان نیز تایید شد و ساخت زودهنگام این بنای فاخر مورد تأکید نماینده‌ی معزز ولی‌فقیه در استان قرار گرفته است.

قاسمی تأکید کرد: درحالی‌که سرانه‌ی فضای فرهنگی ایلام بسیار ناچیز است و هنرمندان رشته‌های مختلف از مکان مناسب برای آموزش و برگزاری کارگاه محروم هستند و با مرکز استانی فاقد سینما مواجه هستیم چرا باید برای ساخت یک مرکز فرهنگی آن‌هم در زمینی که فضای سبز نیست این‌گونه حاشیه‌سازی کرد؟

رییس حوزه هنری ایلام تأکید کرد: همجواری بوستان‌ها و فرهنگسراها تجربه‌ای است که استان‌های دیگر از آن بهره‌های فراوان برده‌اند اما فرهنگ‌دوستان و هنرمندان ایلامی تاکنون از چنین امکانی بی‌بهره‌ مانده‌اند که برج هنر اسلامی می‌تواند این خواسته‌ی دیرینه‌ را محقق کند.

قاسمی ایلام با تأکید بر اینکه کلنگ‌زنی برج هنر اسلامی آن‌هم در هفته‌ی دولت نشانه‌ی دغدغه‌ی فرهنگی همه‌ی مسئولان است، گفت: این مکان فرهنگی که در 5 طبقه و در زمینی به مساحت 1700 مترمربع و زیربنای 5700 متر ساخته خواهد شد دارای سالن اجتماعات به ظرفیت 500 نفر و سالن نمایش به ظرفیت 250 نفر خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: پژوهشگاه انقلاب و دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی هنر و ادبیات، استودیو ضبط آهنگ‌های انقلاب، پاتوق ادبی و هنر دینی، مرکز تولید، عرضه و فروش محصولات دینی و کلاس‌های آموزش‌های فرهنگی و هنری ازجمله فضاهایی است که در این بنای فاخر پیش‌بینی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با همراهی همه‌ی دغدغه‌مندان شاهد ساخت زودهنگام این بنای فاخر در استان باشیم.


 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار