رئیس بخش نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: مصرف کنندگان از خرید ماهی از مراکز غیر مجاز، خودروهای سیار و فروشندگان دوره گرد خودداری کنند.
کد خبر: ۲۸۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵ 31 August 2016
سعید صیدیوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ماهی از آنجایی که دارای فسادپذیری بالایی است باید از سلامت آن مطمئن شد بنابراین این ماده پروتئینی را فقط باید از مغازه های مجاز دارای پروانه فعالیت و یخچال خریداری کرد.
وی افزود: اهمیت مصرف ماهی به علت وجود منابع سرشار از پروتئین و ویتامین های A ،B، D، کلسیم، فسفر، سدیم و آهن نباید مصرف کنندگان را از سلامت و وجود نکات بهداشتی این ماده پر ارزش غذایی هنگام خرید غافل کند.
صیدیوسفی یادآور شد: مشاهده دقیق اندام های ماهی همچون چشم، گوش، آبشش و پوست می تواند خریدار را از سالم بودن آن مطمئن کند چون ویژگی هایی چون بو، شکل ظاهری، ترشحات روی بدن میزان سلامت ماهی را مشخص می کند.
وی گفت: ماهی سلام دارای بوی ملایم و مطلوب است در حالیکه ماهی فاسد و غیر قابل مصرف بویی تند و نامطلوب دارد، ماهی قابل استفاده دارای پوستی شفاف و درخشان و فاقد لکه یا آثار خون مردگی و خونریزی در سطح پوست است.
به گفته وی، پوست ماهی فاسد و مانده کدر و فاقد درخشندگی است و ترشحات لزج و چسبنده دارد ولی ماهی تازه مرطوب، شفاف و بدون ترشحات است.
وی اضافه کرد: فلس های ماهی تازه درخشان و محکم به سطح پوست چسبده اند اما در ماهی فاسد فلس ها به راحتی کنده می شود.
صیدیوسفی افزود: در ماهی تازه چشم ها دارای مردمک روشن و شفاف بوده و کل حفره چشم را در برمی گیرد و آبشش ها هم تازه و مرطوب و به رنگ صورتی یا قرمز است در حالیکه در ماهی فاسد و مانده مردمک چشم کدر و کامل در حدقه چشم فرو رفته و آبشش ها خشک و به رنگ خاکستری و کدر است.
وی اظهار کرد: عمر ماندگاری ماهیان سردآبی مانند قزل آلای تازه تا 72 ساعت و در صورت انجماد هم عمر ماندگاری آن هفت ماه و ماهی فیله یا شکم خالی 9 ماه است.
وی یادآور شد: فروش ماهی توسط خودرو یا دروه گردان ممنوع است و این ماده پروتئینی خام باید از سوی مراکز عرضه که دارای یخچال هستند نگهدای و عرضه شود و همچنین در هنگام نگهداری ماهی برای جلوگیری از فساد پذیری آن باید سطح ماهی با یخ کاملا پوشانده شود.
سرانه مصرف ماهی در استان ایلام هم اکنون هفت کیلوگرم است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار