مروری بر روزنامه های یکشنبه 14 شهریور،
روزنامه های امروز موضوع واکنش به اظهارات اخیر هاشمی درباره موضوع بودجه دفاعی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که برخی موضوعات دیگر از جمله انتخابات و موضوع حضور یا عدم حضور احمدی نژاد از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است
کد خبر: ۲۹۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱ 04 September 2016

روزنامه های امروز موضوع واکنش به اظهارات اخیر هاشمی درباره موضوع بودجه دفاعی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که برخی موضوعات دیگر از جمله انتخابات و موضوع حضور یا عدم حضور احمدی نژاد از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصولگرا از جمله کیهان و جوان انتقاد شدیدی نسبت به اظهارات اخیر آقای هاشمی انجام داده اند.

حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان«برای داعش کارت دعوت نفرستید!» نوشت:« آقای هاشمی رفسنجانی در اظهارنظر تازه‌ای که از هاشمی اوایل انقلاب دور از انتظار و از رفسنجانی بعد از سال 88 بعید نبوده و نیست گفته است؛ «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند»!

آقای هاشمی، پیش از این هم اظهارات مشابهی داشته است و چندماه قبل در توئیت خود نوشته بود «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه‌موشک‌ها»!

اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی چه بداند و بخواهد و چه نداند و نخواهد دعوت از آمریکا و سایر دشمنان تابلودار ایران برای حمله به کشورمان است.

هاشمی، پیش از این هم اظهارات مشابهی چندماه قبل در توئیت خود نوشته بود «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه‌موشک‌ها»!

آقای رفسنجانی به خوبی می‌دانند که نسخه ایشان بازگشت به دوران اختناق، فقر، عقب‌افتادگی و فلاکت دوران طاغوت و تبدیل شدن به نوکر حلقه به گوش آمریکاست!

نميتوان ونبايد از كنار اصرار چندباره و مكرر هاشمي براي حذف برنامه موشكي ايران ومحروم كردن كشور ازنيروي نظامي به آساني عبوركرد و آبشخور احتمالي آن را ناديده گرفت.»

انتقاد شدید نسبت به اظهارات اخیر هاشمی/ جدال بر سر خواستن یا نخواستن احمدی نژاد! 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« بنیه دفاعی کشور بی‌دفاع در مقابل حملات آیت‌الله هاشمی! » با اشاره به این ادعا که پشت به تجربه برجام، تلاش برای تضعیف توان دفاعی کشور نوشت:« «آلمان و ژاپن پس از جنگ دوم نيروهاي نظامي‌شان را تعطيل كردند و همين باعث شد منابعشان براي توسعه اقتصادي آزاد شود و اكنون در ايران هم اين راه باز شده است.» اين گفته‌هاي هاشمي رفسنجاني است كه طي روزهاي اخير نوار ويدئويي آن در فضاي مجازي پخش شده و فرصتي را فراهم كرده كه وابستگان به يك طيف سياسي، بار ديگر اصل ارتقاي توان دفاعي- نظامي كشور را زير سؤال برده و از ضرورت‌هاي مذاكره كشورمان با كشورهايي نظير ايالات‌متحده سخن به ميان بياورند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شبيه همين سخنان را چند ماه پيش در توئيتر معروف خود با عنوان« دنياي فردا، دنياي گفتمان‌هاست نه موشك‌ها» انتشار داد كه با انتقادات فراواني نيز روبه‌رو شد، هاشمي‌رفسنجاني و مسئولان دفتر وي در مواضعي ضد و نقيض ابتدا انتساب اين توئيت به هاشمي را زير سؤال برده و سپس انتساب را پذيرفته و مجبور به حذف اين پست از توئيتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌شوند. »

همچنین کبري آسوپار در یادداشتی با عنوان « آقاي هاشمي! مملكت داري جناح بازي نیست » در این روزنامه نوشت:« در همه‌ سال‌هاي پس از پايان جنگ ايران و عراق تا همين روزهايي كه كشور به كشور در خاورميانه در آتش خشونت و ناامني مي‌سوزد، ايران در موقعيتي نبوده و نيست كه بتواند بودجه‌ دفاعي خود را به كمتر از آنچه هست، برساند. تذكر اين نكته به كسي همچون آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه خود سال‌ها جزو حلقه‌ اول اداره و تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور بوده، زيره به كرمان بردن است.هاشمی رفسنجانی در شرايطي از تمثيل پايان جنگ جهاني و محروميت آلمان و ژاپن براي داشتن نيروي نظامي به عنوان دليل پيشرفت علمي استفاده مي‌كند كه حداقل هشت سال بعد از پايان جنگ، مسئوليت بستن بودجه‌ كل كشور را برعهده داشته است. اگر منظورش از تمثيل پايان جنگ، اين توافقنامه‌ نيم‌بند كذايي برجام است كه ساده‌لوحي خاصي مي‌خواهد كه پس از آن همه توصيف فتح‌الفتوحي از برجام، شرايط امروز ايران را در موقعيت شكست‌خوردگان جنگ جهاني دوم بدانيم كه بايد تسليم غرب شده و خود را از نيروي نظامي محروم سازد.

سراغ اين فكر وحشتناك هم نمي‌رويم كه وقتي بحث محدود كردن نظامي ايران توسط غرب در ميان است، اين عبارات چه پالس‌هايي به غرب مي‌فرستد. گرچه آن دوگانه‌ «ناآگاهي يا خيانت» در مورد جمله‌ «دنياي فردا، دنياي گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»، همچنان سر جايش است؛ ولي في‌الحال مي‌گذريم.

دفاع از هاشمی

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان« مخالفان آيت ا... هاشمي تلگرام نشين شدند » نوشت:« كفگير دلواپسان به ته ديگ خورده است. سال‌هاست تلاش شان براي تضعيف آيت‌ا... هاشمي نه تنها نتيجه‌اي نداشته است، بلكه برخي اقداماتشان سبب كاهش اعتماد حاميان و در نتيجه باعث انشقاق آنها شده است. در مجلس نهم و دولت قبل به وفور مي‌شد آنهايي را دید كه نشاني از آنها در روزهاي سخت كشور از جمله ۸ سال دفاع مقدس نمي‌توان يافت، اما به خود اجازه دادند كه سال‌ها بر فرمانده جنگ بتازند كه در نهايت، سكوت و خويشتنداري هاشمي آنها را از آنچه كه تصور مي‌شد، ناكام‌تر كرد. اين دلواپسان خواهان منافع شخصي و باندي باز هم نتوانستند چشم خود را بر جايگاه و محبوبيت هاشمي ببندند. بنابراين راهكار جديدي را انتخاب كردند كه بر مبناي آن حمله به هاشمي در فضاي علني كمرنگ شود و در فضاي مجازي به او و خانواده اش بتازند كه شايد به دليل آشنا نبودن به اين فضاست كه گاف هايشان سبب خنده مخاطب مي‌شود.»

 

دعوا بر سر انتخابات، احمدی نژاد و روحانی

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« اصولگرایان جز احمدی‌نژاد چیزی ندارند » به نقل از روح الله حسینیان نوشت:« ٧٥درصد، ٩٠ درصد و صددرصد. اینها تخمین‌های این روزهای «روح‌الله حسینیان»، نماینده سابق مجلس است از شانس پیروزی «احمدی‌نژاد». او مدعی است رئیس سابق دولت در صورت بازگشت به قدرت، رکورد رأی در ایران را خواهد شکست. همان کسی که در سال‌های دولت نهم و دهم مدافع احمدی‌نژاد بود، اواخر دولت دهم از او اعلام برائت جست اما به فاصله کوتاهی دوباره به جمع حامیانش پیوست. این عضو شاخص جبهه پایداری دیروز در پاسخ به سؤالی درباره سخنان چهره‌های مطرح اصولگرا مبنی بر حمایت‌نكردن از احمدی‌نژاد در انتخابات آینده به سایت انتخاب گفته است: «اگر اصولگرایان چیزی هم داشته باشند به خاطر خدمات آقای احمدی‌نژاد است و الا خودشان خیلی سابقه‌ای از خدمت ندارند. اگر اصولگرایان بخواهند نگاهی به عملکرد خودشان داشته باشند حتما باید به دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد استناد کنند.

انتقاد شدید نسبت به اظهارات اخیر هاشمی/ جدال بر سر خواستن یا نخواستن احمدی نژاد!

به نظر من، رویکرد مردم به سوی احمدی‌نژاد به حدی است که او بالاخره تسلیم مردم خواهد شد و درنهایت وارد کارزار انتخابات می‌شود». حسینیان با اعتقاد به اینکه پایگاه رأی احمدی‌نژاد اصولگرایی نیست بلکه بخشی از بدنه جامعه است گفته: «اصولگرایان مهم نیستند که بخواهند از احمدی‌نژاد حمایت کنند یا نه. رئیس‌جمهور سابق بخشی از جامعه را با خود همراه دارد که حتما از او حمایت می‌کنند و همان متن جامعه است که در انتخابات تعیین‌کننده است». حسینیان همچنین در واکنش به سخنان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز مبنی بر تمایل‌نداشتن برای مشورت با آیت‌الله مصباح‌یزدی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: «از خودشان باید بپرسید. آقای مصباحی‌مقدم سخنگوی اصولگرایان نیستند و حتی جایگاهی نیز ندارند که وقتی صحبتی می‌کنند از ناحیه اصولگرایان بخواهند صحبت کرده باشند»

 

اما روزنامه وقایع التفاقیه در گزارشی  نوشت:« کلاف سردرگم اصول‌گرایان در بزنگاه انتخابات، حالا هر روز پیچیده‌تر می‌شود و به نظر نمی‌رسد در کارزار 96 هم گشایشی در آن حاصل شود. صحبت از ائتلاف در اردوگاه اصول‌گرایی اگرچه مدت‌ها پیش و از همان رقابت‌های پیش از مجلس نهم، به جدال‌هایی در شکاف جبهه متحد و جبهه پایداری بدل شده بود اما باختن قافله کرسی‌های انتخابی در سال‌های 92 و 94، به نظر می‌رسید راه درس‌گرفتن از شکست‌ها را برای آنها گشوده باشد. هنوز مهر انتخابات اسفند 94 در شناسنامه‌ها خشک نشده بود که آنها اسب خود را به سوی اردیبهشت 96 زین کردند اما این‌بار هم هر دسته از آنها، راه خودش را می‌رود. خط افتراق اصلی آنها هم کسی نیست جز محمود احمدی‌نژاد که آثار برجای‌مانده از هشت‌سال دولتداری و حمایت اصول‌گرایان از او، چیزی جز اعلام برائت از رئیس دولت‌های نهم و دهم بر جای نگذاشت.

انتقاد شدید نسبت به اظهارات اخیر هاشمی/ جدال بر سر خواستن یا نخواستن احمدی نژاد! 

در این میان، هنوز بخشی از حامیان سفت و سخت احمدی‌نژاد، سنگ او را به سینه می‌زنند و روایت دیگری را در انتخابات نقل می‌کنند. اگر بعد از ماجراهایی چون یکشنبه سیاه مجلس، 11 روز خانه‌نشینی، عدول از قانون و افشای اختلاس‌های بزرگ، بزرگان اصول‌گرا، دست‌کم در دولت دهم به اشتباه خود پی بردند و چوب حمایت‌های خود از محمود احمدی‌نژاد را خوردند اما حالا روح‌الله حسینیان، از چهره‌های شاخص جبهه پایداری، می‌گوید: «اگر اصول‌گرایان چیزی هم دارند به‌خاطر احمدی‌نژاد است، اینها سابقه‌ای از خدمت ندارند و مهم نیستند.»»

 

روزنامه اعتماد نیز در گفت و گویی با الیاس حضرتی با عنوان« پرونده‌سازي عليه روحاني در آستانه انتخابات » به نقل از وی نوشت:« عضو كميسيون اقتصادي مجلس در ادامه به بحث فيش‌هاي حقوقي اشاره كرده و آن را از زاويه ديگري ديده و گفته است كه «پيش از اينكه منتقدين فرياد برآورند دولت و شخص رييس‌جمهور براي مقابله با اين آفت پيشقدم شدند و برخلاف دولت قبل اعلام كردند كه دولت در برخورد با متخلفين هيچ خط قرمزي ندارد و پيش از هر كاري همه مديراني كه احساس مي‌شد تخلف كردند، كنار گذاشته شدند و بدون تعارف و صريح با همه در هر جايگاهي برخورد شد، منتها متاسفانه شاهد بوديم جريان مقابل دولت از اين موضوع كمال سوءاستفاده را كرد و برخي از تخلفات گذشته را به فراموشي سپرد، لذا اين استراتژي يعني به لجن كشيدن دولت روحاني در همه رفتارها نمايان بود. حضرتي اما از نقشه‌ها و برنامه‌هاي احتمالي منتقدان دولت هم خبر داده و گفته است كه «شايد در آينده پرونده‌سازي و فضاي‌سازي براي رد صلاحيت رييس‌جمهور منتخب فعلي نيز، از سوي جريان مقابل آغاز شود اما ما معتقديم روحاني انساني مصمم و باهوشي است و اين فشارها بر ايشان تاثيري نخواهد داشت و ما در گذشته و در زمان رياست‌جمهوري سيد محمد خاتمي اين تجربه را داشتيم كه در دور دوم با وجود برخي انتقادات دولت اصلاحات موفق‌تر و با راي بيشتري در انتخابات پيروز شد.»»/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار