بدلیل خام فروشی منابع معدنی ؛
استان ایلام از حیث دارا بودن منابع معدنی ،یکی از استانهای غنی است بنحویکه تاکنون بیش از 12نوع ماده معدنی دراین استان درحال استخراج است این درحالیست که منافع حاصل از این میزان منابع استخراج شده خام نصیب دیگر مناطق کشور می شود
کد خبر: ۲۹۳۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ 09 September 2016
استان ایلام از حیث دارا بودن منابع معدنی ،یکی از استانهای غنی کشور است بنحویکه درحال حاضر بیش از 12نوع ماده معدنی دراین استان درحال استخراج است .
 
به گزارش تابناک ایلام،توجه به این ذخیره ارزشمند وتلاش برای جذب سرمایه گذار وفعالسازی این ظرفیت بزرگ اقتصادی می تواند درکوتاه مدت زمینه رشد وتوسعه اقتصادی وهمچنین اشتغالزایی را دراستان ایلام فراهم آورد.
 
بی توجهی دولتهای مختلف به این پتانسیل مهم همانند سایر ظرفیتهای خدادادی استان که در عدم شناسایی واستخراج منابع معدنی ومهمتراز همه عدم امکان سازی برای فرآوری منابع معدنی موجود تبلور یافته است ،موضوع مهمی است که باید هرچه سریعتر در راس برنامه ریزی مسئولین اقتصادی وصنعتی استان قرار گیرد ،زیرا درحال حاضر خروج خام وعدم فرآوری این منابع ،به خودی خود،خروج ارزان قیمت منابع  و همچنین انتقال ظرفیتهای مهم اشتغالزایی واقتصادی استان به دیگر استانها را بدنبال دارد.
 
به عقیده کارشناسان هم اکنون 68 ماده معدنی در کشور استخراج که 12 نوع این میزان در استان ایلام وجود دارد،استان ايلام داراي معادن غني براي توليد مصالح ساختماني است و بر اساس ظرفيت سنجي استان ايلام از حيث کاني هاي غيرفلزي و مواد معدني در ارتباط با مواد ساختماني داراي شرايط مطلوبي است.
 
اين منطقه از کشور داراي بيشترين ميزان ذخيره بيتومين براي توليد قير است که مي توان با استفاده بهينه از اين مزيت علاوه بر تامين بازار داخلي براي جوانان جوياي کار نيز اشتغال ايجاد کرد. 
 
بر اساس آمارهای موجود ،ايلام داراي 400 هزار تن ذخيره بيتومين بوده و 9 معدن نيز در اين استان فعال است و درحال حاضر سازمان صنعت ومعدن بر اساس مصوبه هيات دولت  کار اکتشاف براي ظرفيت سنجي معادن استان ايلام را دنبال مي کند و تاکنون بخشهايي از اين عمليات انجام شده است.

صاحبنظران حوزه معدن معتقدند، اين استان از حيث معادن داراي ظرفيتهاي مطلوبي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي است و سازمان صنايع و معادن ايلام از هرگونه سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه صنعت و معدن استقبال مي کند.

این درحالیست با فعالیت بیش از 94معدن فعال در سطح استان سالیانه بیش از 9میلیون ماده معدنی از معادن استان استخراح و بصورت خام از استان خارج می شود،بدون شک راه اندازی کارخانجات جانبی بمنظور فراوری این حجم از منابع معدنی استخراج شده ،ضمن توسعه ورونق اقتصادی استان، زمینه اشتغالزایی دهها نفر از تحصیلکردگان مرتبط با معدن وهمچنین نیروی کار عظیمی را دراستان فراهم می آورد.
 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلامدر این زمینه گفت: باید با انجام مطالعات کارشناسی دقیق، اطلاعات مربوط به منابع معدنی استان را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دهیم تا سرمایه‌گذاران را جهت سرمایه‌گذاری در این معادن ترغیب کنند.

 شاپور پولادی در کارگروه توسعه اکتشافات معدنی استان اظهار کرد: خوشبختانه با رفع موانع، اتخاذ تمهیدات مناسب و بخصوص ابلاغ و در حال اجرا بودن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، فضای کشور برای سرمایه‌گذاری باز است و اقدامات لازم برای ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در استان در حال انجام شدن است.

وی با تأکید بر لزوم انجام مطالعات زمین‌شناسی در استان و اینکه انجام مطالعات زمین‌شناسی در مقیاس علمی می‌تواند اطلاعات کافی در خصوص منابع معدنی استان را در اختیار ما قرار دهد، ادامه داد:با توجه به زمان‌بر بودن و هزینه‌بر بودن مطالعات زمین‌شناسی استان، ضرورت دارد شهرستان‌هایی که بر اساس مطالعات اولیه، از منابع معدنی غنی‌تری برخوردارند، جهت انجام مطالعات زمین‌شناسی در بعد معدنی در اولویت قرار گیرند.

معاون استاندار ایلام تأکید کرد: بر اساس قوانین و مقررات کشور، انجام مطالعات زمین‌شناسی باید از طریق مهندسین مشاور ذیصلاح انجام گیرد و باید با انجام مطالعات کارشناسی دقیق، اطلاعات مربوط به منابع معدنی استان را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دهیم تا سرمایه‌گذاران را جهت سرمایه‌گذاری در این معادن ترغیب کنند.

پولادی خواستار اتخاذ تمهیدات مناسب جهت فراوری منابع معدنی استان در محل شد و با اشاره به لزوم ارتباط و تعامل کاری بین اداره کل زمین‌شناسی و دستگاه‌های اجرایی، گفت: چنانچه این ارتباط منطقی برقرار گردد از بسیاری از هزینه‌ها در اجرای پروژه‌های عمرانی جلوگیری خواهد شد.

انتظار می رود با خروج  این صحبتها از سالن جلسات،پیگیری لازم برای جذب سرمایه گذار بعمل آمده وهمچنین با حمایت جدی دولت زمینه فرآوری این ظرفیت عظیم اقتصادی دراستان بمنظور بهبود شاخص های توسعه واشتغالزایی برای جوانان فراهم شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
چی ایلام نصیب خودش شده که معادنش مال خودش باشه؟؟؟ نفت و گازمون مال خودمونه؟؟!! زمینای کشاورزی دشت عباسمون مال خودمونه؟؟ خانه ایلام از اساس ویران است! ما مردمی هستیم که خودمونم به فکر خودمون نیستیم! ما مردمی هستیم که سطح انتظاراتمون از خودمون و از مسئولین بسیار پایینه! ما مردمی هستیم که تمام رویامون اینه که از فک و فامیل و در و همسایه عقب نمونیم! اگه اونا یه چیزی داشتن از حسادت کاری میکنیم که یا مام به اون چیز برسیم و یا اگه نرسیدیم یه جوری اونم اون چیزو از دست بده و بازم بشیم مثل هم!!!!!!!! ما مردمی هستیم که جونامون از بیکاری دچار افسردگی و خودخوری میشن و از اونور جلو چشممون صنعت نفت و گازمون رو کرمانشاهیا ازمون گرفتن کوچکترین تلاشیم نکردیم که مدیریت نفت و گازمون رو بدن خودمون! ما مردم ایلام به شدت دچار روزمرگی و تکرار شدیم! ما خودمونم نمیدونیم دقیقا داریم چیکار میکنیم!!
کرمانشاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
ایلامی عزیز اشتباه میکنی ببین کدام شهر ها کم ترین بی کاری رو دارن همونا حقتونو خوردن .کرمانشاه اگه حق ایلامو میخورد که بیشترین آمار بیکاری در کشور رو نداشت؟
مهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
وقتی سابت ایران خودرو از کرمانشاه به خراسان منتقل می شه باید بیکاری در مناطق غربی بی داد کند. زمانی که جنگ بود زیرساختهای ما نابود شد و دیگر اسناتها بر اساس دلار 8 تونانی سرمایه گذاری می شد.

ما مدیرانی داریم که اکثرا خود را نمی تونن اداره کنند برسد به یک سازمان و متخصصین بیکار هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار