گزارش تحلیلی تابناک از وضعیت کارخانه سیمان ایلام؛
سیر نزولی فروش سیمان و عدم پرداخت به موقع مطالبات ،کارگران شرکت سیمان ایلام را وادار به تحصنی 5 روزه کرد و این تحصن زیان 25 میلیاردی را به شرکت سیمان ایلام تحمیل کرد.تحصنی که واکنش مسئولین استان در زمینه احقاق بخشی از حقوق کارگران را به دنبال داشت.
کد خبر: ۲۹۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴ 17 September 2016

به گزارش تابناک ایلام؛شرکت سیمان ایلام در تاریخ 18/08/1368 جواز تاسیس گرفت و در همان سال گلنگ احداث آن توسط مقام معظم رهبری برزمین زده شد .

ساخت واحداث این واحد تولیدی تا سال 1377 به طول انجامیده وهمزمان با اولین تولید شرکت سهامی خاص درهمین سال درست در تاریخ 22 مهرماه 1377 پروانه بهربرداری سیمان ایلام با ظرفیت تولید روزانه 2هزار تن سیمان و 600هزار تن کلینگر در سال صادر شد.

در سال 1388طرح توسعه شرکت استارت خورد وبا اجرای فاز دوم و خط تولید جدید، ظرفیت روزانه تولید سیمان ایلام از 2هزار به 5300تن سیمان و یک میلیون وششصد هزار تن کلینگر در سال رسید .میزان اشتغال ایجاد شده در سیمان ایلام در حال حاضر 750نفر کارگر وکارمند بوده که با افزایش ظرفیت تولید این تعداد بیشتر خواهد شد.

سیمان ایلام نقش مهمی در توسعه استان و رشد نرخ اشتغال در ایلام دارد .خانواده های زیادی به صورت مستقیم وغیر مستقیم از لحاظ معیشت و درآمد اقتصادی به این واحد تولیدی وابسته هستند.

ایلام به عنوان یکی از استان های کمتر برخوردار صنعتی به این چنین صنایع تولیدی و کارگربری نیاز مبرم داشته و همه باید برای دوام و قوام وافزایش این چنین صنایع تلاش کنند .

 

دوران رشد و شکوفائی سیمان ایلام

کارخانه سیمان ایلام از زمان شروع به کار وآغاز فرایند تولید فراز نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است.ولی بهترین و طلائی ترین دوران کارخانه سیمان ایلام را می توان زمانی دانست که تعرفه های گمرکی صادرات سیمان از مرز مهران کم وساخت و ساز در کشور عراق به علت امنیت نسبی رونق گرفته بود.

دوران رکود سیمان ایلام

ولی به دلیل افزایش غیر منطقی تعرفه گمرکی صادرات سیمان و عدم تضمین بازگشت سرمایه از کشور عراق صادرات سیمان از ایلام و مهران به عراق به شدت کاهش یافت واین آغازی بود برچرخه مشکلات سیمان ایلام و به همین علت وعللی که در ادامه عنوان می شود، مشکلات سیمان تا جایی پیش رفت که کارگران این کارخانه چندین بار دست به تحصن زده واز تولید در کارخانه جلو گیری نمودند.

در آخرین باری که کارگران و بدنه اصلی سیمان ایلام دست به تحصن زده و کارتولید را تعطیل کردند، همکار ما در تحقیق میدانی با برخی از صاحب نظران این عرصه ومسئولین استانی گفتگو هایی را انجام داده تا وضعیت امروز سیمان ایلام بیش از پیش برای افکار عمومی مشخص شود .

درهفته های اخیر ،کارگران سیمان ایلام در اقدامی هماهنگ و در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد و اضافه کار، 5 روزدست از کار کشیده ودر نتیجه این تحصن کارخانه سیمان ایلام روزانه بالغ بر500میلیون تومان متضرر شد.

هر چند با پا درمیانی موقت مدیران ومسوولان استانی و پرداخت بخشی از مطالبات کارگران ، این تحصن به پایان رسید ولی بدون شک این پایان کار نبوده وباید برای حل این مشکل  چاره ای اساسی اندیشیده شود.

 

 کارگران سیمان ایلام چه می گویند ؟

یکی از کارگران معترض به وضعیت موجود سیمان ایلام به همکارما گفت:مدیران هر واحد تولیدی باید نگاه ویژه ای به منابع انسانی که رکن اصلی تولید هستند داشته باشند .ولی متاسفانه سیاست مدیر عامل و هیئت مدیره جدید کارخانه بر این اساس نبوده و در 6ماه نخست سال 95بارها در حق کارگران اجحاف شده است .

وی ادامه داد :تمام چشم امید کارگر به حقوق و مزایای پایان ماه دوخته شده و عدم پرداخت به موقع آن شوقی برای ادامه کار باقی نمی گذارد و سیستم زندگی کارگران را با مشکل مواجه می سازد . متاسفانه  مدیر عامل کارخانه از طرفی هیچ حضور فیزیکی در بین کارگران نداشته و با مشکلات کارگران آشنایی ندارد و از طرف دیگر سیاست های غلطی را در خصوص تعامل با کارگران اعمال کرده است.

این کارگر سیمان ایلام در خصوص مطالبات خود و همکارانش به خبرنگاران ما گفت:عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا ،عدم اختصاص سهمیه شیر روزانه به کارگران با توجه به آلوده بودن محیط  کارخانه  ،عدم پرداخت سهم کارگران از سود حاصل از تولید در کارخانه ،عدم خرید کفش و لباس برای کارگران و سردرگمی بازنشستگان در خصوص دریافت مطالبات ،با توجه به کاهش ساعات اضافه کار از مهمترین مطالبات کارگران سیمان ایلام است که بدنبال عدم تحقق آن دست به تحصن زدند.

وی ادامه داد:با پا در میانی و وساطت مسئولین استانی و شهرستانی ودادن وعده 2 ماهه مدیران برای حل مشکلات تحصن کنندگان ،کارگران به سر کار خود باز گشته و تولید درکارخانه  سیمان ایلام از سر گرفته شد.

مدیران کارخانه سیمان ایلام باید توان مدیریتی خود را در مواقع بحرانی تقویت کرده و اولویت کاری خود را بر حمایت جدی از کارگران ، به عنوان سربازان عرصه تولید قرار دهند.

 حرف حساب مدیران سیمان ایلام چیست؟

  در یک مجموعه ی تولیدی زمانی میتوان به موفقیت رسید که عوامل از مدیران و معاونین  گرفته تا کارمندان  وکارگران یکدل و همراه برای به گردش در آمدن چرخه ی تولید تلاش نمایند.

در بلوک قبلی مطلب ،نظرات  وخواسته های کارگران سیمان ایلام را متذکرشدیم .حال باید دید حرف حساب مدیران در این باره چه بوده در کل چه برنامه ای برای فردای کارخانه سیمان ایلام دارند.

یکی از مدیران ارشد کارخانه سیمان ایلام به خبرنگار ما گفت:اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز 20ساله و برنامه های چهارم وپنجم و ششم توسعه  همگی بر یک اصل مشترک ،یعنی تقویت تولید داخلی  تاکید ویژه ای داشته و دارند .مقام معظم رهبری در تمام سخنان خود رشدتولید داخلی را از مهمترین اولویت های نظام و دولت عنوان کرده اند.

ولی متاسفانه در مسیر رشد تولید داخلی،مشکلاتی وجود دارد که بعضا حتی به ورشکستگی واحد های تولیدی هم انجامیده است .این مدیر ارشد که نخواست که نامش فاش شود در ادامه گفت:سیمان ایلام به عنوان یکی از واحد های تولیدی نمونه غرب کشور با محصولی با کیفیت شناخه شده است .ولی متاسفانه در سالهای اخیر و خصوصا سال 94/95این واحد تولیدی بامشکلاتی مواجه شده که بعضا در معیشت کارکنان و کارگران هم تاثیر داشته است.

افزایش بی رویه ی تعرفه گمرکی صادرات سیمان و عدم امنیت در کشور همسایه ما یعنی عراق و نداشتن امنیت سرمایه گذاری در این کشور باعث شده صادارت ما به کشور عراق به شدت کاهش یافته و به حد نزدیک به صفر برسد.

وی ادامه داد:همه عوامل ما برای فروش وصادرات سیمان به کشور عراق با مشکل مواجه شده و همین موضوع نقش بسیار مهمی در مشکلات موجود کارخانه دارد .از طرفی حمایت های دولت هم برای سیمان ایلام بعضا عملی نشده  و یا دیر به سرانجام رسیده  است .به عنوان مثال  شرکت سیمان ایلام  در سال 92 مبلغی را به عنوان جریمه ارزش افزوده به اداره امور مالیاتی بدهکار بود ، دولت در یک دستور العمل به امور مالیاتی ابلاغ کرد که برای کمک به رشد تولید داخلی بخشش جریمه 100درصدی مالیات در خصوص کارخانه  سیمان ایلام  و دیگر واحدهای تولیدی اعمال شود . درست در زمانی که  در حال انجام امورات اداری این دستور العمل بودیم ،اداره امور مالیاتی چک کارخانه را به بانک برده و حساب ما را خالی کرد ،به همین علت نتوانستیم حقوق کارکنان و کارگران را به موقع پرداخت نمائیم .

مدیر ارشد سیمان ایلام در خصوص علت تحصن و چگونگی اتمام آن به همکارما گفت:اقداماتی از قبیل تحصن و تعطیلی  کارخانه به نفع هیچکس نیست .با این روش هم صاحبان سهام و مدیران متضرر می شوند و هم کارگران و خانواده های آنها از نان خوردن می افتند .در نتیجه ی همین تحصن 5 روزه ی کارگران ،شرکت سیمان ایلام نزدیک به 25میلیارد ریال متضرر شده است .

وی ادامه داد:با این وجود در حال حاضر کلیه مطالبات کارگران و کارمندان سیمان ایلام پرداخت  شده و روند تولید در سیمان ایلام عادی است.با انجام تعمیرات خط دوم ،تولید سیمان در این واحد تولیدی نیز افزایش یافته و بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

این مسوول تصریح کرد:در حال حاضر تمامی مطالبات حقوقی پرداخت شده ولی ما نمی توانیم اضافه کار 120 ساعتی را به کارگران پرداخت کنیم .پرداخت اضافه کار 120 ساعتی برای شرکتی که با دریافت وام حقوق را پرداخت کرده است یعنی ورشکستگی کامل و نتیجه این اقدام تعطیلی کارخانه خواهد بود.

 این مسئول  در ادامه خطاب به مدیران دولتی گفت:تنها چیزی که ما از مدیران استان و کشور می خواهیم  حمایت از بخش تولید داخلی و معافیت از تعرفه ی گمرکی صادرات برای سیمان ایلام است.
 
 وی در خصوص وضعیت سیمان ایلام در آینده نزدیک گفت:با توجه به قول هایی که از طرف دولت داده شده و نیز تسهیلاتی که شرکت سیمان  ایلام دریافت خواهد کرد، بسیاری از مشکلات ما حل شده و به امید خدا رشد کیفی شرکت سیمان ایلام مجددا آغاز خواهد شد. از طرفی قردادهای جدید فروش چه در داخل و چه در خارج از کشور بسته شده و این مهم رونق تولید و رشد نقد ینگی کارخانه را به دنبال دارد.
 

رفاقت بهتر از تحصن و تقابل است

 معاون اقتصادی استاندار ایلام هم در این خصوص به همکار ما گفت: مشکلات مالی شرکت سیمان ایلام در ستاد تسهیل استان طرح و دستورات لازم جهت برطرف کردن آنها صادر شده است.


عسگری ادامه داد: موضوع بخشش جرایم مالیاتی و تامین نقدینگی دو موضوع مهم مورد مطالبه سیمان ایلام بود که  در خصوص تامین واجرای  آنها اقدامات لازم صورت گرفته است.


معاون استاندار ایلام ادامه داد:وضعیت تولید در حال حاضر مشکلات خاص خود را دارد، ولی این مشکل گذرا بوده و روند رو به رشدی خواهد داشت و دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از تولید داخلی به کار گرفته است.


دکترای اقتصاد دانشگاه تهران متذکر شد: با وجود تمامی مشکلات موجود، هیچوقت تحصن کردن راه درست و منطقی برای رسیدن به حق نیست. ضمن احترام صددرصد به حقوق کارگران و کارکنان سیمان ایلام ،باید عرض کرد که در این شرایط بحرانی همراهی و همکاری مدیران و کارگران بسیار کارسازتر از تحصن و تقابل است.


به گفته این مقام مسئول ،مدیران کارخانه سیمان ایلام هم باید خود را به کارگران نزدیک تر کرده و حقوق این سربازان واقعی عرصه ی تولید را محترم بشمارند.بدون شک دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی همان اندازه که به دنبال رشد تولید است ، حتی بیشتر از آن به حقوق به حق کارگران اهمیت داده و اجازه عبور از این حقوق را نمی دهد.

 حق با کارگران است

مدیر مستعفی  کارخانه سیمان ایلام نیز به خبرنگار ما گفت:سیاست دو گانه مدیران کارخانه سیمان با کارگران نوعی فضای بی اعتمادی را ایجاد کرده است.کارگران احساس می کنند در شرایط موجود تنها با تحصن کردن می توانند به حقوق خود برسند و این برای یک واحد تولیدی سمی مهلک است.

وی ادامه داد:بنده در خصوص عواقب سیاست های غلط به هیات مدیره هشدار داده بودم ،ولی متاسفانه ایشان توجهی نکرده و امروزاین  بی توجهی ها  تحصن  کارگران  را به دنبال داشته است.

به اعتقاد این مسوول سابق شرکت سیمان ایلام ،عدم وجود اعتماد بین کارگر و کارفرما باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در کارخانه سیمان ایلام شده است .مادامی که  کارگران به حرف کارفرما اعتماد نکرده و زمانی به حق  خود رسیدند؛ که 5 روز تحصن کرده و کارخانه را تعطیل کردند .برای عبور از مشکلات فعلی باید در ابتدا انسجام کارگران را حفظ کرد و نباید اجازه داد فشار اقتصادی کارخانه و کمبود نقدینگی بر دوش کارگران افتاده و این عزیزان احساس کنند تنها قربانیان رکود در فروش سیمان ایلام هستند .

 

تحصن راهکار حل مشکل نیست

دکترجلال میرزایی هم در این خصوص به همکار ما گفت:رکود ساخت مسکن در ایران و عراق باعث کاهش  فروش سیمان ایلام شده و این موضوع در ایجاد مشکلات مالی کارخانه نقش مستقیم دارد.کارخانه هم مجبور شد ، برای پیشگیری از تداوم مشکلات مالی و رهایی از وضعیت فوق، بخشی از هزینه های مالی جاری را کاهش دهد  و این موضوع در حال حاضر در میزان مزایای کارگران تاثیر گذار بوده است به همین علت کارگران اعتراض خود را در تحصن 5 روزه ای  ابراز کردند.

میرزایی ادامه داد:تحصن راه برون رفت از این مشکلات نیست .کارگران باید با سعه صدر و صبر با مدیران کارخانه همکاری کرده و بدون شک با برون رفت از این مشکلات تمام زحمات این عزیزان جبران خواهد شد.

نماینده مردم حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به مدیران کارخانه گفت:هیئت مدیره شرکت سیمان ایلام باید از نزدیک در جریان مشکلات  کارگران قرار بگیرند ، نگاه دستوری مدیر عامل نمی تواند رافع مشکلات موجود باشد .حضور مدیران کارخانه در بین کارگران باعث ایجاد همدلی و وفاق بیشتر شده و بدون شک این عزیزان می توانند با دلجویی از کارگران و تشریح وضعیت موجود از بروز تحصن جلوگیری به عمل آوردند.        

میرزایی ادامه داد:در شرایطی که کارخانه با مشکلات اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم می کند ،پرداخت 700میلیون تومان هزینه  اضافه و غیر ضروری به سازمان ها و نهاد های بی ربط به سیمان ایلام چه توجیهی می تواند داشته باشد ؟قطعا این موضوع در دستور کار نمایندگان و دستگاه های نظارتی قرار خواهد گرفت.

این نماینده مجلس متذکر شد :یکی از علل  ایجاد مشکلات مالی و کاهش فروش سیمان ،عدم مدیریت صحیح در بخش بازرگانی و فروش شرکت سیمان ایلام است.در حال حاضر عاملیت فروش به صورت انحصاری در اختیار  2 نفر قرار گرفته و این موضوع باعث شده مشتریان به سمت دیگر کارخانه ها نظیر سیمان سامان غرب  سوق داده شوند.

با در نظر گرفتن گفته های  این عزیزان ،از مدیران کارخانه گرفته تا نماینده ی مجلس و معاون استاندار و کارگران کارخانه، چند نکته مهم و اساسی برداشت می شود .ابتدا اینکه دولت باید در مسیر حمایت از کارخانه سیمان ایلام قدم های محکم تر واساسی برداشته و زیر پر  و بال صنعت تولید سیمان در ایلام را بگیرد.

دولت نباید اجازه دهد کمک به واحد های تولیدی در پیچ و خم بروکراسی  اداری گیر کرده و حمایت های خود را در کوتاه ترین زمان ممکن اعمال نماید . مدیران کارخانه نیز باید در سیاست های مدیریتی خود نسبت کارگران تجدید نظر کرده و ضمن ایجاد فضای اعتماد در بین مدیران و کارگران ،اجازه ندهند بار مشکلات مالی بردوش کارگران زحمتکش احساس شود .کارگران نیز باید به عنوان بازوان اصلی تولید در کارخانه سیمان اندکی صبور تر بوده و این مهم را درک نمایند که با تحصن و تعطیلی کارخانه تنها شرکت متضرر شده ونقدینگی آن کاهش خواهد یافت .تنها یک تحصن 10 روزه ی دیگران کافی است تا سیمان ایلام 50 میلیارد ریال متضرر شده وآن وقت  فاتحه ی این واحد تولیدی برای همیشه خوانده شود.در نتیجه ی تعطیلی سیمان ایلام اولین کسانی که متضرر می شوند آن 750نفر و خانواده هایشان هستند که در این کارخانه مشغول بوده واز این محل ارتزاق می کنند.

 

" لازم به توضیح است که اسامی عزیزانی که در مطلب فوق ذکر نشده نزد تابناک ایلام محفوظ است."


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
با سلام خدمت تمای دوستانی که زحمت تهیه چنین گزارشی. رو کشیدن باید خدمتتون عرض کنم که هنوز هیچ کدام از مشکلات کارگران سیمان بر طرف نشده و صرفا به صورت موقت و با قولی که از طرف فرماندار محترم شهرستان سیروان داده شده مبنی بر رفع مشکلات کارگران دست از تحصن کشیده و مجددا در محل کار خود حاضر شده اند
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
چرا باید یک بازنشسته بعد از یک سال از طریق اداره کار جهت دریافت حق سنوات خود اقدام نمایند
Amin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
با سلام خدمت مسیولین فروش بنده مصالح فروش هستم برام خیلی سواله چرا بنده باید سیمان از دلال بخرم چرا ما مصالح فروشا نباید سیمان مثل سال ۹۲ ۹۳ از خود کارخانه مستقیم بخریم وقعا عدالت در بخش فروش اصلا نیست ممنونم رسیدگی شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار