این روزها شنیدن خبر تصادف در جاده های ایلام و مرگ عزیزان به اندازه ی شنیدن خبر جلسات آب دوع خیاری برخی ادارات عادی شده است.
کد خبر: ۳۰۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱ 23 September 2016


تابناک ایلام::این روزها شنیدن خبر تصادف در جاده های ایلام و مرگ عزیزان به اندازه ی شنیدن خبر جلسات آب دوغ خیاری برخی ادارات عادی شده است.
خبرنویسان و روزنامه نگاران آنقدر از واژه های جاده ی مرگ و جاده های غیر استاندارد و تصادفات جاده ای و مرگ مسافران استفاده کرده اند که دیگر این واژه ها تکراری شده و برای خواننده جذابیتی ندارند.واژه هایی که شنیدن آنها در استانهای برخوردار به ندرت پیش می آید.
گویا قرار است از این پس شاهد اضافه کاری تمام وقت حضرت عزراییل در جاده های استان ایلام باشیم.متاسفانه ضعف عملکرد مسئولین ما نه تنها برای مردم دردسر ساز بوده بلکه برای فرشتگان مقرب درگاه الهی هم ایجاد مشکل کرده و از ما بهتران هم مجبورند در جاده های استان ایلام اضافه کاری داشته باشند.
استان ایلام یکی از استانهای کوهستانی بوده و در دل زاگرس قرار دارد.همه ما قبول داریم که جاده سازی در این استان به مراتب سخت تر و پرهزینه تر و نیز زمان برتر از دیگر استانها است.ولی هیچکدام از این دلایل توجیهی برای بی ارزش دانستن جان ایلامی های مبارز و مسافران این دیار نمی سازد.
در مقابل کوهستانی بودن ، استان ایلام امتیازاتی دارد که باید به خاطر بهره گیری از آنها هم شده جاده های استاندارد در این استان ساخته شود.نفت و گاز و پتروشیمی و پتانسیلهای صنعتی، زمینهای کشاورزی بکر و حاصلخیز،آبهای روان و سدهای عظیم ساخته شده، مرز و پایانه بین المللی مهران،قرار گرفتن در مسیر اصلی سفر به عتبات عالیات و مرکز ثقل بودن کنگره ی عظیم اربعین و نیز ظرفیتهای گردشگری منحصر به فرد این استان هر کدام به تنهایی بهترین توجیه اقتصادی برای ساخت جاده های استاندارد می باشند.
از طرفی هیچکدام از این استعدادها بدون داشتن جاده های استاندارد بارور نخواهند شد. راه های ارتباطی استاندارد  شریانهای حیاتی و زیرساخت اصلی توسعه در هر منطقه ای می باشند.نعمتی که متاسفانه با گذشت 38 سال از عمر انقلاب هنوز استان ایلام از آن بی بهره است.
هر چند سالهای جنگ و دوره بازسازی یکی از علت های اصلی عقب ماندگی ایلام از لحاظ توسعه راه های استاندارد بود ، ولی اگر بخواهیم ایلام را با هر کدام از استانهای جنگ زده مقایسه کنیم خواهیم دید ایلام سالها به خاطر ضعف مدیریت و نگاه ضعیف مسئولین کشوری عقب مانده است.
مسیر ایلام به مهران یکی از پرخطر ترین مسیرهای جاده ای استان بوده که در تابستان امسال به طور میانگین هفته ای یک یا دو قربانی گرفته است.
مسیری که قرار است تا کمتر از 50 روز دیگر شاهد عبور بالغ بر یک و نیم میلیون نفر از زائرین کربلای معلی باشد.
ولی متاسفانه با وجود تلاش شبانه روزی مسئولین استانی، عدم تعامل و اختصاص به موقع اعتبارات از طرف مسئولین کشوری باعث شده تا این مسیر به درجه ی رفیع استاندارد نائل نگردد.
امسال سال چهارمی است که کنگره ی عظیم اربعین در این هیبت با شکوه برگزار خواهد شد.اگر با مدیریت دقیق و صحیح از این فرصت چهارساله بیشترین بهره را می بردیم امروز از بابت استاندارد بودن جاده ی مهران دغدغه ای نداشتیم.
بهترین راهکار برای سرعت بخشیدن به ساخت جاده ی استاندارد در مسیر مهران به ایلام مشارکت دادن همه استانهای کشور و امکاناتشان در این مهم بود.
اگر مسیر 100 کیلومتری ایلام به مهران بین 10 استان تقسیم میشد در همان دوسال اول مسیر مهران ایلام استاندارد شده بود.
متاسفانه کثرت تلفات جاده ی ایلام به مهران ما را از دیگر مسیرهای ارتباطی و خصوصا جاده های فرعی و تلفات شدید آنها غافل کرده است. تقریبا 99 درصد از مسیرهای ارتباطی فرعی استان ایلام غیر استاندارد می باشند.
همین نداشتن جاده های غیر استاندارد باعث شده تا ما هر روز شاهد قربانی شدنوعزیزانمان در این جاده ها باشیم.
جاده هایی باریک که وقتی دو ماشین در آنها از کنار هم عبور میکنند تقریبا آینه به آینه عبور کرده و به قول معروف عمر مسافرانشان به دنیا می باشد.
باید برای این جاده ها که بیشتر روستاییان خونگرم به عنوان پایه های اقتصاد کشور از آنها تردد می  کنند هم چاره ای اندیشیده شود.
با در نظر گرفتن تعداد تلفات جاده ای در استان ایلام و تکراری شدن تیتر اخبار ، برای بیان حرفی  تازه در تنها چیزی که به نظرم رسید و شاید بتواند تاثیر گذار باشد این است که تقصیرات را به گردن حضرت عزراییل انداخته و بیان کنیم که ایشان در حال اضافه کاری در جاده های ایلام هستند.
به زبانی ساده تر اصلا مسئولین ما تقصیری ندارند . امروز دیوار عزراییل برای مقصر جلوه دادنش در مرگ و میر هموطنانمان در جاده های ایلام از همه کوتاه تر است.
طول راه های استان ایلام 3هزار و ۱۸۳ کیلومتر است که شامل 50 کیلومتر بزرگراه، 590 کیلومتر راه اصلی، ۸۷۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۶۴۶ کیلومتر راه روستایی است.
هر کدام از مسیرهای ارتباطی بزرگراه و اصلی و روستایی تعریف خاصی از استاندارد داشته که به جز بزرگراه هاو قسمت کمی از راه های اصلی اکثر جاده های ارتباطی استان ایلام استاندارد نیستند.
میزان تلفات و مرگ و میر در جاده های استان ایلام از سال 90 تا کنون به صورت میانگین سالانه 200 نفر بوده و این آمار در تابستان 95 افزایشی چشمگیر داشته است.تنها در مردادماه و شهریور 95 بالغ بر 28 نفر در جاده های استان ایلام کشته شده اند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
درودبرشما
آخرین اخبار