بافت ها به علت استفاده از مصالح بومی و نبود رعایت ضوابط فنی ساخت و ساز، عمر مفید ساختمان ها بسیار کم و آسیب پذیری در مقابل حوادث غیرمترقبه زلزله، سیل و رانش زمین بسیار زیاد و ارتباطات و تردد برای ارائه خدمات در زمان بروز حادثه بسیار مشکل یا ناممکن است.
کد خبر: ۳۰۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ 24 September 2016
به گزارش تابناک ایلام ؛ سید کمال الدین میرجعفریان روز شنبه اظهار کرد: 375 هکتار شامل 20 درصد مساحت شهر ایلام بافت فرسوده و 250 هکتار نیز شامل 15 درصد مساحت شهر سکونتگاه غیررسمی است.

وی افزود: حدود 20 هزار نفر از جمعیت 160 هزار نفری شهر ایلام در مناطق حاشیه ایی با عنوان سکونتگاه های غیر رسمی ساکن هستند و 60 هزار واحد مسکونی این شهر نیز در بافت فرسوده قرار دارد.

میرجعفریان با بیان اینکه دولت برای نوسازی بافت های فرسوده تسهیلات مناسبی در نظر گرفته است، تاکید کرد: برای هر واحد مسکونی 400 میلیون ریال تسهیلات با نرخ بهره 21 درصد که 9 درصد آن بصورت یارانه توسط دولت برگردانده می شود، به متقاضیان پرداخت می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: برای افرادی که در ساخت منازل مسکونی خود مدیریت مصرف انرژی از طریق نصب پنجره های دوجداره و عایق بندی دیوارها را انجام دهند 2 درصد دیگر به مبلغ یارانه پرداختی دولت اضافه خواهد شد.

میرجعفریان یادآور شد: برخورداری از تخفیف 50 درصدی دریافت پروانه ساختمان از شهرداری ها و خدمات نظام مهندسی و پرداخت تسهیلات به یک طبقه مازاد بر تراکم منطقه مسکونی از دیگر تسهیلات و مشوق های ویژه دولت برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هشت هزار فقره تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده در شهر ایلام پرداخت شد، افزود: نوسازی 53 هزار واحد مسکونی بافت فرسوده ایلام در بازه زمانی شش ساله هدف گذاری شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: مسکن بد یا مسکن غیراستاندارد به واحد مسکونی گفته می شود که شاخص های فنی و رفاهی استاندارد از جمله استحکام و ایمنی، فضای آزاد، نور طبیعی و امکان مراودات اجتماعی و بطور کلی زیرساخت های لازم برای زندگی متعادل و مناسب از نظر اجتماعی و روحی روانی را نداشته باشد.

میرجعفریان اضافه کرد: در بافت های فرسوده این شرایط استاندارد وجود ندارد زیرا ساختمان ها مقاومت و ایمنی لازم را ندارند، دارای ریزدانگی بوده و معابر باریک جوابگوی نیازهای ترافیکی ساکنان نیست.


وی با اشاره به سهمیه مناسب این استان در زمینه تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده خاطر نشان کرد: با این وجود مردم در این زمینه استقبال مناسبی ندارند و با کمبود متقاضی برای دریافت این تسهیلات مواجه هستیم.

میرجعفریان گفت: منافع توانمندسازی و ایمن سازی این مناطق شامل حال تمام مردم شهر می شود و مردم باید در زمینه نوسازی بافت های فرسوده مشارکت و همراهی بیشتری داشته باشند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار