380 خانوار عشایری از استان‌های ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان با جمعیت دامی بالغ بر 400 هزار راس در فصل قشلاق در مناطق مختلف قشلاقی این شهرستان اسکان می‌یابند
کد خبر: ۳۰۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 24 September 2016

فرماندار دهلران از استقرار 400 هزار راس دام عشایر استان‌های کوچرو در این شهرستان خبر داد.

به گزارش تاناک ایلام؛«امیدعلی سبزی» در نشست شورای عشایری دهلران با حضور مدیران کل امور عشایر استان های ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان اظهار کرد: .

وی با اشاره به وجود یک هزار و 600 خانوار عشایری شهرستان دهلران، افزود: عشایر این شهرستان نیز دارای جمعیتی دامی بالغ بر 370 هزار راس دام هستند.

فرماندار دهلران از فراهم بودن تمهیدات لازم برای استقرار عشایر در مناطق قشلاقی این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: با همکاری متولیان و مدیران کل این استان‌ها خدمات لازم به عشایر ارایه می‌شود.

سبزی با تاکید بر عدم ورود عشایر به مناطق ممنوعه مرزی، تصریح کرد: توجه عشایر و متولیان به استقرار نیافتن آنها تا شعاع معین در حومه روستاها و اطراف شهرها، شناسنامه دار بودن عشایر، توجیه عشایر کوچرو از مقصد به مبدا و جلوگیری از استقرار عشایر در مرز چیلات و حاشیه جاده دسترسی این مرز از دیگر موضوعاتی است که باید مد نظر باشد.

«علی سلیمی»-  مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز در این نشست گفت: این نشست با هدف سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در جهت رسیدگی به وضعیت جامعه عشایری انجام شده است.

سلیمی از پیش‌بینی استقرار یک هزار و 500 خانوار عشایری در مناطق قشلاقی استان خبر داد و گفت: این عشایر که از استان‌های کرمانشاه، همدان و لرستان هستند، 700 هزار راس دام در اختیار دارند که به عنوان میهمان بخشی از سال را در مراتع قشلاقی استان مستقر می‌شوند.

وی با اشاره به وجود 9 هزار و 736 خانوار عشایری استان ایلام و جمعیت دامی یک میلیون و 400 هزاری این عشایر گفت: 70 درصد جمعیت دامی استان در اختیار عشایر است که ارزش اقتصادی سالانه آنها بالغ بر سه هزار میلیارد ریال است.

مدیرکل امور عشایری ایلام افزود: جامعه عشایر استان علاوه بر نقش عمده در تحقق اقتصاد مقاومتی در عرضه مواد غذایی و پاسخگویی به تامین گوشت قرمز و مواد لبنی استان نیز نقشی برجسته دارند.

«حسین محمدی» -مدیرکل امور عشایری استان همدان نیز گفت: این استان با 2 هزار و 189 خانوار عشایری دارای جمعیت دامی بالغ بر 473 هزار راس دام است.

محمدی افزود: از این تعداد در فصل قشلاق 450 خانوار با جمعیت دامی بیش از 90 هزار راس در مناطق قشلاقی استان ایلام مستقر می‌شوند.

«مصطفی فلاحی»- رئیس اداره امور عشایر استان کرمانشاه نیز گفت: این استان دارای 14 هزار خانوار عشایری و جمیعتی بالغ بر 80 هزار نفر است.

فلاحی افزود: در فصل قشلاق 300 خانوار عشایری این استان با جمعیت دامی بالغ بر 100 هزار راس یه استان ایلام مهاجرت می کنند.

«مراد بیرانوند» مدیرکل امور عشایر استان لرستان نیز گفت: این استان با 14 هزار خانوار عشایری دارای جمعیتی دامی یک میلیون و 500 هزار راسی است که 25 درصد پروتیئن استان را تامین می‌کنند.

بیرانود افزود: 750 خانوار عشایر این استان با جمعیت دامی بیش از 80 هزار راسی در فصل قشلاق 6 ماه از سال را در مناطق قشلاقی ایلام سپری می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار