"اجرای طرح نذر خون (نذر سرخ) در استان ایلام در روزهای تاسوعا و عاشورا با افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته و با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد."
کد خبر: ۳۱۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۹ 15 October 2016
ایرانیان درطول تاریخ همواره در توجه وکمک به همنوع خود زبانزد بوده اند ،کمک به همنوع  حتی در جای جای این کره خاکی در ذات بشردوستانه هر ایرانی نهادینه شده است وشعر معروف سعدی " بنی آدم اعضای یکدیگرند   که درآفرینش زیک گوهرند" مظهر نوع دوستی ومهربانانه ایرانیان به بشر تلقی می شود.
 
به گزارش تابناک ایلام،با گرویدن ایرانیان به دین مبین اسلام خصوصا فقه مترقی شیعه ،حس نوع دوستی آنان در کمک وتوجه به همنوعان وسایر برادران وخواهران دینی اشان رنگ وبویی خدایی به خود گرفته واین کمک ها در قالب نذر و صدقه بخش های عمده ای از مشکلات نیازمندان جامعه را مرتفع نموده است .
 
این روزها به یمن فرهنگ عاشورایی در جای جای ایران اسلامی  ،ایثار وگذشت وتوجه به نیازمندان موج می زد ،در هر شهر بزرگ وکوچک ،روستاو قصبه ای بازار نذر وتوزیع غذا در بین نیازمندان حسابی داغ داغ بود وآدمی از این همه حس نوع دوستی عجین شده با فرهنگ عاشورایی لذت می برد .
 
دهه اول محرم مخصوصا تاسوعا وعاشورا اوج نمایش ایثار،گذشت وانفاق مردمان این دیار است ،ایرانیان در این این دهه برای انفاق از تمام داشته های خود گوی سبقت را از هم می ربایند ،این ایام نذر ها به توزیع شربت وغذا خلاصه نشد بلکه بازار  نذر خون حتی گرمتر از سایر نذور بود.
 
ایلامیها که در ایثار وفداکاری وانفاق همواره سرآمد بوده اند در سنگ تمام گذاشتن درراه ارززشهای دینی ومذهبی سابقه ای به درازای تاریخ دارند .تاسوعا وعاشورای حسینی تجلی فرهنگ گذشت وانفاق ایلامیان بود ،این مردمان نوع دوست در عاشورا وتاسوعا بازهم هم سنگ تمام گذاشتند اما این بار از نوع "بذل خون"
 
مدیرکل پایگاه انتقال خون ایلام اظهار کرد: اجرای طرح نذر خون (نذر سرخ) در استان ایلام در روزهای تاسوعا و عاشورا با افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته و با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد. 
 
دکتر مهدی اکبری دهبالایی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: به منظور جلوگیری از ازدحام و معطلی مراجعان و اهدا کنندگان در روزهای تاسوعا و عاشورا، اجرای طرح نذر خون تا روز اربعین نیز ادامه دارد.
وی با بیان اینکه طرح نذر خون از عاشورا تا اربعین به مدت 2 سال است که در استان ایلام اجرا می شود، افزود: این واحدهای خونی برای بیماران تالاسمی، سرطانی، هموفیلی و همه عمل های جراحی در 11 مرکز استان جمع آوری و سپس مورد استفاده قرار می گیرد.
دکتر اکبری گفت: در شب و روز تاسوعا 86 مورد اهدا خون در استان صورت گرفته است و تعداد 68 مورد نیز برای نذر خون ثبت نام کرده اند که تا اربعین آنها نیز واحد خونی خود را بتدریج و در زمان های مورد نیاز اهدا خواهند کرد.
وی تاکید کرد: اهدا کنندگان در شب عاشورا 145 مورد بودند ولی کل مراجعه کنندگان در صبح عاشورا 163 مورد است که از این تعداد 94 مورد اهدا، 54 مورد نذر خون و تعداد باقی مانده واجد شرایط اهدا نبودند.
مدیرکل پایگاه انتقال خون ایلام یادآور شد: با وجود کمبود نیروی انسانی، پرسنل های این پایگاه در مرکز اهدای خون ایثار گرانه این خدمات را به مردم ارائه دادند که جای تقدیر و تشکر از آنها دارد.
وی افزود: در ماه محرم اهدا و نذر خون تنها محدود به روزهای تاسوعا و عاشورا نیست بلکه نوبت دهی برای اهدای خون به بیماران و بدلیل جلوگیری از کمبود فراورده های خونی در روزهای آینده، شهروندان اهدای خون خود را به روزهای بعد از عاشورا و تا اربعین موکول کنند. 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار