مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: پیاده روی عظیم اربعین حسینی وآیین سوگواری این استان در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۳۱۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 15 October 2016
به گزارش تابناک ایلام؛عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: پیاده روی عظیم اربعین وآیین سوگواری در استان ایلام به شماره ثبت 1230 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.
 
وی تاکید کرد: شیوه عزاداری در دهه اول محرم و اربعین حسینی در استان ایلام با گذشت زمان های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می شود و باید به نسل های آینده منتقل شود.


وی با بیان اینکه آثار معنوی ناملموس به رفتارها، نمادها و آیین هایی گفته می شود که در یک روند تاریخی به بخشی از هویت جامعه تبدیل شده ، اظهار کرد: این آثار بر خلاف آثار و ابنیه مادی، قابل لمس نیستند اما بصورت سنتی در گروه های اجتماعی ریشه تاریخی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: تاکنون 16 اثر معنوی ناملموس این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
 
شنبه زاده این آثار را مراسم چمر، تعزیه، تقویم سنتی، موسیقی مقامی هوره و مور، بازی پلان، آیین طلب باران، ئلپه رگه، آیین سنتی ازدواج، اسب و کتل، چاینه، تاسوعای تکیه سید، سفره بی بی سه شنبه، آیین گله درو، دوزله نوازی و آیین همیاری در پشم چینی دام برشمرد.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از آیین ها و مراسم سنتی استان در حال فراموشی است، یادآور شد: ثبت این آثار با هدف حفظ و احیا و همچنین ثبت و مستند سازی انجام می شود ضمن اینکه ثبت این آثار زمینه را برای مطالعه عمیق و انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی فراهم می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار