موشك بولاوا قادر است 6 تا 10 كلاهك هسته‌‌ای را در خود جای دهد كه اثر تخريبی آن 100 برابر بيشتر از انفجاری است.
کد خبر: ۳۱۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴ 15 October 2016
 حدود 10 ماه پیش بود که فدراسیون روسیه موشکی قاره‌پیما با کلاهک تقسیم‌شونده آزمایش کرد که توانمندی‌های بسیاری را در نبردهای موشکی دارد و این امر موجب بهت و حیرت داعش و اربابانش شد. 

با توجه به اینکه فدراسیون روسیه تا کنون اراده‌ای جدی در مبارزه با تروریست‌های تکفیری را به نمایش گذاشته؛ بعید نیست که همچون موشک کلاب و کالیپر که علیه اهداف تروریست‌های داعش شلیک شد، این موشک نیز به اهداف تعیین شده در شرق سوریه شلیک شود و کمکی برای سوخو و میل در یاری رساندن به بشار اسد باشد. 

موشک بولاوا

موشک‌های گذشته روسی از جمله کلاب در ماه‌های اخیر اهداف تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردند و خسارات سنگینی به داعش و دیگر تروریست‌ها وارد آوردند و لذا این سوال مطرح می‌شود که آیا پس از موشک  کلاب  نوبت شلیک موشک  بولاوا  است؟ کشور روسیه یکی از دارندگان تکنولوژی سامانه موشک‌های زیرسطح به سطح بالستیک (SLBM) که منحصرا برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای ساخته شده است می‌باشد.

هم‌اکنون مرحله جدیدی در ساخت و استفاده سلاح هسته‌ای استراتژیک ویژه پرتاب از دریا فرا رسیده است. روسیه نیز اعلام کرده است که تولید انبوه موشک استراتژیک دریایی "بولاوا-ام" آغاز شده است. این موشک پیشرفته روسی از خانواده موشک‌های بالستیک قاره پیماست که منحصرا از زیردریایی شلیک می‌شود و جدیدترین و مدرن‌ترین موشک قاره‌پیمایی است که تابه حال برای شلیک از زیردریایی طراحی و ساخته شده است.

موشک بولاوا

به گفته کارشناسان موشکی روسیه این موشک سوخت جامد، از نظر طراحی و تکنولوژی بر اوج قله رده بندی موشک‌های بالستیک قرار دارد
 
به گفته مقامات ارشد موشکی روسیه این موشک از نظر تکنولوژی ساخت، کاملا در برابر طرح سپر ضدموشکی آمریکا که در حال اجرای آن می‌باشد مصونیت دارد و این طرح نمی‌تواند در برابر این موشک و موشک‌های سری TOPOL-M واکنش خاصی نشان دهد. توانایی موشک در انجام مانور تا رسیدن به هدف یکی از راه‌های گریز موشک از هواپیماهای رهگیر ضد موشک تا رسیدن به فاز پایانی شلیک می‌باشد. اما فاز پایانی مهم‌ترین مرحله یک موشک بالستیک است و برای افزایش شانس رسیدن موشک به هدف در این فاز اقدامات و تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. 

بولاوا که به تعبیری یکی از گران قیمت‌ترین پروژه های تسلیحاتی روسی می‌باشد، به عنوان سنگ بنای سه گانه  تهاجم هسته‌ای روسیه در آینده نام برده می‌شود. این موشک نام خود را از بولاوا که یک کلمه روسی و به معنای " گرز" می باشد‌، به ارث گرفته است. 

موشک بولاوا

ویژگی‌های بولاوا

مهم‌ترین اقدام روس‌ها در ساخت بولاوا؛ پوشاندن کلاهک موشک با پوشش خاصی است که آن را در برابر مواد شیمیایی، اشعه رادیو اکتیو، تداخلات الکترومگنتیک ( EMP ) و پارازیت‌های رادیویی و مزاحمت‌های فیزیکی مصون نگه می‌دارد. تا قبل از این موشک‌هایی که ساخته می‌شدند با یک انفجار اتمی در فاصله حتی 10 کیلومتری و رسیدن تشعشعات به کلاهکشان از کار می‌افتادند.

یکی از راه‌های از بین بردن موشک‌های بالستیک یک انفجار اتمی در ارتفاع بالا و از کار انداختن ان توسط تشعشعات است. این روش از روش‌های اولیه برای از بین بردن موشک قبل از رسیدن به محدوده هدف است. 

گفتنی است این موشک طوری طراحی شده است که قابلیت ایستادگی و مقاومت در برابر چنین انفجارهای اتمی را حتی تا فاصله 500 متری خود نیز دارد و رهگیری آن تا هنگامی که فاز پایانی عملیات آن به اتمام نرسیده است به خاطر قابلیت مانور زیاد بسیار مشکل است  و تا زمانی که این حرکت ادامه دارد رهگیری و انهدام بولاوا مشکل است. تکنولوژی موشک SS-NX-30 از لحاظ ساخت همانند موشک SS-27 است و تنها فرق این دو، کاهش اندک برد نهایی موشک SS-NX-30 است که برد آن را به 10 هزار کیلومتر رسانده است و دلیل این کاهش، انطباق موشک با شلیک از زیردریایی می‌باشد.

موشک بولاوا

طبق گزارشات تفاوت دیگر در کلاهک آنهاست که موشک Bulava می‌تواند کلاهک‌های اتمی 550 کیلو تنی حمل کند. تعداد دقیق کلاهک‌هایی که این موشک حمل می‌کند مشخص نیست، اما گفته می‌شود کلاهک‌ها هر یک دارای سیستمی هستند که می‌توانند با ایجاد چند کلاهک مجازی در دید رادارهای دشمن، آنها در رهگیری به اشتباه بیاندازند. سیستم هدایت کلاهک‌ها توسط کامپیوتر است که با استفاده از ماهواره GLOSNASS هدایت را انجام می‌دهد . این سیستم ناوبری میزان دقت این کلاهک‌ها را به حدود 350 متر رسانده است . البته به گفته برخی منابع این دقت از این مقدار هم بیشتر است.

 Bulava روی رزم‌ناوهای استراتژیک زیر دریایی از نوع 955 "بوری" کار گذاشته می‌شود. سه فروند از این نوع زیردریایی با نام های "یوری دلگاروکی"، "ولادیمیر مونوماخ" و "الکساندر نفسکی" استفاده خواهند شد.

در ابتدا از 6 پرتاب آزمایشی بولاوا، 4 پرتاب با شکست کامل مواجه شدند. به اجبار آزمایشات دیگری انجام شد که طبق گفته فرمانده کل نیروی دریایی روسیه موفقیت‌آمیز بود، اما طبق نظرات کارشناسان مستقل، این آزمایشات بدون درخشش خاصی انجام شده بود. کارشناسان می‌گویند، یکی از سه کلاهک روی موشک، به میدان تیر نرسیده است. اما این مسئله سازندگان بولاوا و مدیران آنها را نا امید نکرد. "آناتولی پرمینوف" رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه تاکید کرده بود که قبل از عرضه موشک به نیروهای مسلح، حداقل به 12- 14 پرتاب نیاز است. در عین حال وی به تجربه آمریکا اشاره داشت که ضمن ساخت موشک مشابه "Trident II" نیاز به 19 پرتاب از زمین و 9 پرتاب از زیردریایی داشتند.

موشک بولاوا

مشخصات بولاوا
 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
پناه برخدا
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
انقدی کن سایتاو خبرگزاری های ایران، روسیه رو قهرمان و شکست ناپذیر و برتر نشون میدن که خود روسیه‌ای‌ها این کارو نمیکنن. امکان نداره تو یه خبرگزاری باشی و اون خبرگزاری یا رسانه مطلبی در‌جهت عظمت و برتری روسیه ننوشته باشه!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار