رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت:امیدواریم که در آینده به سمتی پیش رویم که استفاده از سموم را به حداقل برسانیم و بتوانیم تولیدات خود را در تمام بخش ها از جمله کشاورزی که رابطه مستقیمی با سلامت جامعه دارد ، توسعه دهیم.
کد خبر: ۳۱۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 17 October 2016
به گزارش تابناک ایلام ؛ علی دل پیشه روز دوشنبه در آیین روز جهانی غذا در راستای اصلاح الگوی مصرف و ارتقا سلامت جامعه اظهار کرد: الگوی تغذیه باید مورد بررسی قرار گرفته و در فرهنگ جامعه نهادینه شود چرا که تغذیه رابطه مستقیمی با سلامت افراد جامعه دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش بیماری های مزمن از جمله دیابت پیش بینی شده تا سال 1400 با سونامی این بیماری مواجه شویم که همه ارگان های مرتبط با موضوع تغذیه باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این پیشروی به کار گیرند.

دکتر دل پیشه گفت: طبق مطالعات صورت گرفته روند رو به رشد بیماری سرطان در کشور نگران کننده است اگرچه با متوسط شیوع آن در جهان مشکلی نداریم اما در کشور ما سرعت آن بالا است و با توجه به موضوع ریزگردها در کشور به خصوص در استان ایلام و تاثیر این ذرات بر سلامت مردم و مواد غذایی و تاثیر آنها در ابتلا مردم به این بیماری ها به خصوص در مناطق جنوبی استان حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه موضوع تغذیه ارتباط مستقیمی با اندوخته های ذهنی، قدرت تفکر و سلامت روحی و جسمی فرد دارد، اظهار کرد: باید طوری برنامه ریزی کنیم که در بخش کشاورزی برای جلوگیری از مشکل به دنبال تولید محصول سالم و با کیفیت باشیم و هم تذکرات لازم برای تامین سلامت جامعه داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: با وجود بضاعت محدود، همکاران در معاونت غذا و دارو مواد غذایی را به طور مستمر رصد می کنند، در این زمینه نشانگرهای رنگی تغذیه ای به منظور اصلاح الگوی مصرف و ارتقا سلامت جامعه بر روی برچسب محصولات غذایی درج می شود و مردم با دقت بیشتری کالای مورد نیاز خود را خریداری خواهند کرد.


وی با اشاره به تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوای کره زمین تاکید کرد: باید محصولات کشاورزی و متناسب با آن غذای مردم نیز تغییر یابد و با اصلاح الگوی تغذیه صحیح هزینه های زیاد درمان نیز کاهش می یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در این آیین گفت: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی 15 درصد و در ایجاد اشتغال 25 درصد است و استان ایلام هر چند از نظر سطح زیر کشت با 2 میلیون هکتار معادل 1.2 از کوچکترین استان های کشور است که از این میزان 340 هزار قابلیت کشاورزی داشته که 80 هزار هکتار به شکل آبی و 260 هزار هکتار آن دیمی است.

سید محمدتراب میری اظهار کرد: تنوع محصولات در استان ایلام در نقاط مختلف مطلوب است و سال گذشته در بسیاری از آیتم ها تولیدات خوبی داشتیم که شامل 290 هزار تن گندم، 9 هزار تن جو، پنج هزار تن ذرت و مقادیر قابل توجهی حبوبات بوده است.

وی با بیان اینکه تولیدات دامی نسبت به مصرف در ایلام قابل توجه است، گفت: تولید مرغ و گوشت این استان سه برابر مصرف آن است و سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز و 51 هزار تن گوشت سفید وارد بازار مصرف می شود در حالیکه مصرف استان بین هشت تا 10 هزار تن است.

وی افزود: 600 تن عسل با کیفیت مناسب در استان تولید می شود و در بخش شیلات نیز هر چند تولید محدود است اما در حال توسعه هستیم.

میری بیان کرد: یکی از مهم ترین ارکان امنیت ملی امنیت غذایی است و در تعریف آن باید به موضوعات داخلی کشور و آسیب های آن بیشتر توجه شود و به جای سایر مسائل به شرایط و عوامل اقتصادی نظیر نرخ بیکاری، نرخ تورم، تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی سنگ بنای یک جامعه توسعه یافته است، تاکید کرد: ناامنی غذایی طومار یک جامعه را بر باد می دهد و حتی در بعد اخلاقی نیز تاثیرگذار است چرا که عامل اصلی سلامت فکری، روحی و جسمی است.

میری اظهار کرد: ضریب خودکفایی همه جوامع مبتنی بر تولیدات بخش کشاورزی است که در کشور ما این ضریب در بخش کشاورزی بیش از 90 درصد است، بنابراین محصولات تولیدی باید با مصرف متناسب و با صرفه باشد چرا که در حال حاضر بعضی از محصولات ما به صورت سنتی و مصرف پایه تولید و با نازلترین قیمت به کشورهای دیگر صادر می شود، باید ضمن اینکه میزان و حجم تولید برایمان مهم باشد، سلامتی در جامعه در اولویت قرار گیرد.

میری گفت: کشاورزی بدون سموم مقرون به صرفه نیست چون میزان تولید را کاهش و هزینه را افزایش می دهد اما زمانی که به طور معقول و به صورت برنامه ریزی آن را مدیریت کنیم نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی اعلام کرد: مصرف سالانه سم در دنیا 2 و نیم میلیون تن است که در ایران این میزان به ازای هر هکتار 562 گرم است، سال گذشته 113 برند سم خطرناک در کشور ضبط و حذف شد.

وی ادامه داد: بیشترین مصرف سم در استان مازندران مربوط به شهرستان بابل با حدود 2 لیتر است در حالیکه میانگین مصرف کشور 2 دهم لیتر است و در ایلام نیز بالاترین آمار در مصرف سموم در شهرستان دره شهر است. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار